Ovaj šibensko-zagrebački reper hara streaming servisima i nedavno je objavio hvaljeni album 'IVAN'. Radio i televizija ga ignoriraju, no Bore je u dva dana rasprodao najavljeni koncert u KSET-u 19. veljače te je on prebačen u Tvornicu kulture. Porazgovarali smo o svemu tome
Bore Balboa ruši rekorde. Njegov treći studijski album IVAN, objavljen na sam Božić prošle godine, preslušan je do sada preko 100 000 puta na streaming platformama. Pravoga imena Ivan Španja, Bore B. je sve do sada bio teži underground: kao neki mitski lik pojavljivao se tu i tamo gostujući na tuđim koncertima i pjesmama, izbacivao je i svoje singlove te albume, no novim je albumom definitivno potvrdio svoj talent i zakucao se na prepoznatljivo mjesto regionalne hip-hop scene.
Bore je započeo na internetu, i to prije desetak godina, objavljujući svoje opskurne i "pomaknute" hitove na kojekakvim servisima, da bi se kroz nadolazeće godine prometnuo u svojevrsnu ikonu scene. Njegove lirike, imidž i estetika bitno su drugačiji od prevladavajućeg trap narativa i donose svojevrsno osvježenje. (Auto)ironija, sarkazam, inteligentan humor i punchlineovi, specifičan flow i delivery - sve je to Bore Balboa. I ne samo to.
Uoči njegovog prvog samostalnog koncerta u zagrebačkoj Tvornici kulture (19.02) porazgovarali smo s ovim šibensko-zagrebačkim reperom.
U samo dva dana rasprodali ste ulaznice za koncert u KSET-u i on je prebačen u Tvornicu kulture. Kako se osjećate, jeste li očekivali toliki interes?
Osjećam se jako zahvalno, prije svega. I uzbuđeno. Želim opravdati povjerenje fanova i pružiti im najbolji mogući show 19. veljače. Toliki interes nisam očekivao, iako su reakcije na album pretežito bile jako pozitivne.
U Tvornici ste već imali nastupe, ali ne i samostalni koncert. Što vam znači taj koncertni prostor, koji ima to neko snažno legitimacijsko značenje?
Odgovor djelomično leži u vašem pitanju. Mislim da ovaj nastup može pomoći mojoj legitimaciji kao izvođača ili umjetnika, iako se ne volim smatrati umjetnikom. Imam dobra sjećanja iz Tvornice i s prijašnjih nastupa, primjerice kad sam bio predgrupa Kiši metaka 2014. ili 2016. na prvom Dritu iz Tvornice, ali ovo će biti najosobitiji nastup dosad jer je solo gig i velika prilika koju planiram iskoristiti. Iako Tvornicu vjerojatno neću napuniti, barem ne ovom prilikom, ovaj nastup prvenstveno vidim kao motivaciju za veće iskorake i uspjehe.
Album 'IVAN', koji ćete koncertno promovirati u Tvornici, publika je odlično prihvatila. Ljudi su vas cijenili i nakon albuma 'Mercedes City', ali ovim novim materijalima kao da ste zakucali priču o tome tko je i što je Bore B. Kako se osjećate zbog toga? Jesi li strepili od toga kako će publika primiti novi album ili ste bili totalno sigurni u ono što puštate?
Imam sreću ili privilegij, ne znam kako bih to nazvao, da je zadnjih nekoliko godina sumnja u glazbu koju radim skoro pa u potpunosti nestala. Opustio sam se u kreativnom procesu i pokušao to pretočiti u finalni proizvod, odnosno album, i bio sam jako uvjeren da izbacujem nešto kvalitetno, novo i vrijedno slušanja. Strepio nisam, jer sam smatrao da sam dao maksimum s obzirom na okolnosti. Nakon 'Mercedes Cityja' još sam bolje shvatio što moja publika voli u mojoj glazbi i na tom tragu radio sam novi album. No, kao što sam već negdje rekao, malo to sve vrijedi dok ne dođe do prepoznavanja publike. Do toga je na sreću došlo i, kao što sam također već negdje rekao, lijep je osjećaj kad znaš da se oko nečega nisi trudio uzalud.
Alter ego vam je Bore Balboa, međutim novi album nazvali ste prema svojem imenu. Jeste li htjeli postići odmak od aliasa i približiti se sebi, isporučiti osobniji album? Koje su temeljne razlike između Bore B. i Ivana?
Točno, htio sam, bar u nekim pjesmama, pružiti osobnije teme. Dobre, loše, tužne, istinite stvari koje se događaju svima nama. Nakon nekog vremena ne možeš isključivo pisati o novcu, fleksanju i Benzevima ispred kuće. Dobro, možeš, ali budući da sam znao da će se album zvati 'IVAN', bilo mi je logično dati Ivanu priliku da dođe do riječi pored inače dominantnog Bore. Ivan ima neke Borine osobine i vice versa, ali temeljna razlika je možda to da bi Ivan htio biti Bore, a Bore se boji biti Ivan i biti ranjiv. Nemam pojma zapravo, urnebesno mi je ovo govorenje u trećem licu, inače (smijeh).
Potječete iz Šibenika, živite u Zagrebu, ali ipak - kao da vas ne doživljavaju zagrebačkim reperom. Koliko vam znači taj odmak od centra scene kakav je Zagreb? Osjećate li se autsajderom, što vam donosi taj sentiment?
Mislim da ne bi bilo fer prema ljudima koji su uistinu iz Zagreba da me smatraju zagrebačkim reperom. Meni je logično da me takvim ne smatraju, dovoljno mi je samo čuti naglasak, koji će ostati više-manje isti ostao ja do kraja života u Zagrebu ili se preselio u Argentinu. Iskreno, ne vežem konkretno svoj reperski identitet za jedan grad ili regiju. Jednostavno samo repam onako kako volim i znam i to je to. Autsajderom sam se možda donekle osjećao prije, no danas mi se tako teško osjećati jer stvarno dobivam sve više podrške i priznanja, zbog čega sam jako zahvalan. Kad sam se tek počeo baviti rapom, da sam bio dio neke scene kao što je zagrebačka, možda bih se prije izdvojio, bio dio neke grupe ili slično, ali s druge strane, možda u toj masi ljudi ne bih ni imao priliku isplivati na površinu koju sam imao kao autsajder. No nema tu neke formule. Dobra muzika je dobra muzika i trud se nakon nekog vremena u većini slučajeva isplati.
Sve radite sami, odnosno nemate menadžera, a pjesme i albume izbacujete u sklopu svoje male izdavačke kuće Fallo da Sollo. Što vam daje taj DIY pristup? Koliko je danas važno da iza artista stoji neka konvencionalna izdavačka kuća?
Taj DIY pristup mi prije svega daje kreativnu kontrolu, a ona mi je jako bitna. Sam biram što, kad, kako, u kojem tempu i po kojim uvjetima radim. Rizik je moj, ali i uspjeh. Prvo je pitanje što je danas uopće konvencionalna izdavačka kuća? Nije da se ploče i CD-ovi tiskaju u milijunskim tiražama kao prije. A drugo pitanje jest da potreba artista za konvencionalnom izdavačkom kućom ovisi o tome što taj određeni artist želi od svoje karijere. Za nekakvu infiltraciju u mainstream - dakle u radijske i televizijske valove - konvencionalna izdavačka kuća sigurno može pomoći. Za lakše financiranje i plasman spotova također. No za ono što je meni potrebno sretan sam ovako kako stvari trenutno funkcioniraju. Pokušavam kroz streaming i merch stvoriti neku održivu priču koja s vremenom, na sreću, raste i zahvaljujem svima koji su tu priču i podržali.
Kao i mnogi današnji muzičari, rasturate na streaming servisima, ali zapostavljeni ste na radiju. Kako komentirate taj fenomen? Mislite li da su radijski glazbeni urednici naprosto lijeni, pa zbog manjka interesa stalno furaju jedno te isto, ili mislite da iza svega stoji neka dublja agenda?
Agenda je možda gruba riječ, iako nikad ne znaš. Meni je prije svega žao te silne količine kvalitetne glazbe koju izdaju moji kolege, a koja nikad neće dobiti taj neki pomalo romantični žig radijskog playa. Bio bih presretan da se nađe jedna stanica, bila ona lokalna ili nacionalna, koja bi barem dio prostora u eteru posvetila 'nezavisnim' izvođačima. Da od 24 sata dnevno ne možeš bar pola izdvojiti za nešto što nije industrija, e to mi nije jasno. Ali, s druge strane, dok 'oni' imaju radio kojem netko kroji program, kao što ste i sami rekli - 'mi' imamo streaming. A tu je krajnji korisnik DJ, odnosno radijski urednik, i sluša ono što želi. Da moram birati, naravno da biram ovo drugo. No ako me također pitate bi li mi bilo cool čuti svoju pjesmu na radiju dok se vozim gradom - apsolutno da.
Mnogi kritičari ocijenili su album 'IVAN' sjajnim djelom. Kažu da bi mogao konkurirati za najbolje albume 2022. godine. Što vam znače kritičari i njihovi tekstovi? Čitate li ih?
S obzirom na to da tih tekstova bude na prste jedne ruke, da, čitam ih. Zahvalan sam za svaki spomen albuma, pogotovo kad se napravi konkretnija analiza i kritika koju koristim i kao polazišnu točku za iduće projekte. Definitivno ne ostajem ravnodušan na kritičare i njihove tekstove, ali kao najvećeg kritičara, onog čije mišljenje najviše slušam, smatram publiku, ali i sebe samog. Nitko neće popljuvati neku moju pjesmu kao ja sam. Barem dok od te pjesme ne postane nešto vrijedno albuma i live nastupa.
Fenomenu trap cajki, koji je poharao ove prostore, posvetili ste i istoimenu pjesmu s albuma. Kako komentirate taj fenomen? Još važnije, kako to da se niste ukrcali na taj vlak? Brojni vaši kolege treperi jesu.
Nisam se ukrcao na taj vlak jer mislim da bi nagla tranzicija s ovog što inače radim u taj đir bila u najmanju ruku smiješna. Zato sam se i 'prodao' na samo petnaestini novog albuma. Iskreno, iznenadio me nedostatak hejta za taj potez. Ljudima se stvarno sviđa pjesma i očito sam samo ja sebi govorio da sam se prodao, publiku nije briga dok je pjesma dobra. To je još jedan razlog zašto volim trap cajke. Mojim kolegama treperima koji se više i aktivnije bave tim podžanrom želim svu sreću i da uzmu što više para. A inače, 'Trap cajka' je napisana za jednog dosta popularnog regionalnog izvođača. Do suradnje nije došlo, pa sam pjesmu uzeo ja.
Je li ta pjesma bila namijenjena za Rastu? Čitao sam negdje da se njemu jako svidjela vaša muzika. Otkud sad to? Kakav odnos imate?
Neka ostane tajna za koga je bila pjesma. A otkud to da se Rasti sviđa moja muzika, pitam se i ja svakih nekoliko dana. Prvi kontakt ostvarili smo 2019., kad mi je iz vedra neba (pun intented, Rastini fanovi će znati) poslao poruku na Instagramu. Rekao mi je da me odavno prati i pitao gdje se može kupiti CD tadašnjeg albuma 'Šarena močvara bezakonja 2'. Inače, albuma koji je u kvaliteti svega miljama iza zadnja dva. Otad smo u povremenom kontaktu na Instagramu. Iz Instagram inboxa došla je i njegova glasovna poruka nakon spota za 'Mamadou', koju sam iskoristio za interlude na novom albumu. Odnos bih nazvao uzajamnim respektom. Još se nismo upoznali uživo, ali tom prilikom bih vrlo rado dogovorio da mi bude gost u bilo kojoj idućoj stvari koju planiram. Pozdravljam njega, Alena i čitav Balkaton gang.
Nemoguće je da ne prokomentiramo i slučaj s povlačenjem albuma Tram 11. Kako ste doživjeli taj album i samo njegovo povlačenje?
Taj album baš i nisam doživio, iskreno. Nisam baš ni stigao pored obaveza i poslova. Tako da moram naglasiti da rime, odnosno pjesme koje su stvorile ovu aferu nisam čuo. Što se povlačenja albuma tiče, to potencijalno može biti presedan. Ali opet, vraćamo se na pitanje konvencionalnih izdavačkih kuća. Kad si njihov dio, očito se ovako nešto može dogoditi. Izdavač ima pravo povući tvoj album. Zašto tekstove, odnosno pjesme, izdavač nije poslušao prije, to je drugo pitanje.
Vaše rime često su sarkastične, ironične i autoironične, naravno tu je i dosta reperskog pretjerivanja, pa parodiranja tog pretjerivanja. Koliko vam je važno imati taj autoironičan stav, pogotovo kada reperi stalno moraju igrati imidž tvrdih momaka?
Taj stav mi u pisanju tekstova sad već dolazi automatski, drugačije više ni ne znam. Iako se trudim postati bolji tekstopisac, imati neki storytelling i slično. Sarkazam i ironija jednostavno su mi zabavni, isto kao i pretjerivanje u tekstovima. Taj braggadocio oduvijek mi je bio najdraži u rapu. Lil Wayne mi je, inače, najdraži reper, a on je majstor te vještine i ja ga pokušavam kopirati koliko mogu.
U rime često uplićete dalmatinski sentiment kroz priče o maslinovom ulju, sezoni… Što vam znači Dalmacija, njezin 'krš, kamen i stina'?
Ovo me još nitko nije pitao (smijeh). Sentiment je tu, definitivno, ali ne u nekom 'plačljivo-stereotipnom-idem-osnovati-klapu-i-obrađivati-iste-teme-kao-i-svi-drugi' stilu. U prijevodu, na 'Dalmatino povišću pritrujena', 'Šibensku baladu' ili neke Mišine stare hitove, dakle tamo gdje se čuju i osjete prava emocija i ljubav za taj kraj - ne mogu, niti ću ostati ravnodušan. Pijan ću vjerojatno i pustiti koju suzu, znalo mi se to dogoditi. S druge strane, ove boy band klape od 2010-ih naovamo više su mi nekakva jeftina eksploatacija tog dalmatinskog sentimenta o kojemu govorite.
Predstavnik ste tzv. nove škole rapa. Kako gledate na taj sada već mitski obračun stari rap vs. novi rap?
Dokle ćemo više pričati o tome? Zašto ne surađivati i stvarati nešto novo? Urnebesno mi je kad čujem - je l' ovo trap ili rap? Pa čovječe, kao prvo, koga briga? Godina je 2022. Kao drugo - pa jedno je dio drugog, čemu te segregacije oko svega i svačega? Na taj obračun gledam tako da on to za mene nije, osim ako je primjer toga da pola sata slušam Griselda Records pa nakon toga pola sata čikaški drill i ne mogu se odlučiti što više volim, jer volim sve što ima ikakve veze s hip hopom i nevjerojatno mi je to da imam priliku baviti se time.
Kakva je priča s fascinacijom njemačkim rapom? U pjesmi 'Emily Ratajkowski' cijeli ste vers odrepali na njemačkom. Otkud to?
Rođen sam u Njemačkoj i, otkad znam za sebe, njemački jezik dio je mene. Trenutna fascinacija njemačkim rapom stara je tek nekoliko godina, ali je naglo krenula i nije prestala. Većina glazbe koju slušam vjerojatno i jest njemački rap: Haftbefehl, Bonez MC i ekipa. Nakon nekog vremena, tijekom kojeg sam skupljao inspiraciju za flow i delivery za repanje na njemačkom, odlučio sam odrepati jedan vers na tom jeziku. Prije 'Emily Ratajkowski' to sam napravio u pjesmi 'Nisam odavde' s Krešom Bengalkom i Drillom. Zabavno mi je to, iako nije ista priča kad ne razmišljaš i ne živiš na tom jeziku. Fore i punchevi su mi OK na njemačkom, a na hrvatskom su puno bolji jer mi je jezik prirodniji od njemačkog. Ali sigurno planiram još toga na njemačkom jeziku.
Što radi Bore kada ne piše, repa ili ne sprema novi album?
Bore radi, odnedavno. Ide staž, konačno, s 28 godina. Pozdrav kolegama i kolegicama ovom prilikom. Sviđa mi se nova rutina koju sam stvorio, ima vremena i za glazbu i za pravi posao. Jedno čak potiče drugo, na neki čudan način. Zadnjih nekoliko mjeseci slabije pišem jer me 'IVAN' malo umorio. Sad polako puštam ljude da mi šalju beatove i pomalo će početi proces novog albuma, iako se trenutni još mora promovirati s nekoliko spotova i nastupa. Streamajte 'IVAN', btw.
Što poručujete publici uoči nastupa u Tvornici?
Prije svega, hvala, već sada. Hvala na supportu i činjenici da je KSET rasprodan u nekoliko dana i da imamo priliku za Tvornicu. Namjerno govorim u množini jer je ovo zajednički uspjeh. Jedva čekam, nećemo se štedjeti i već sad imamo super ideje da show bude onakav kakav zaslužujete. Bit će i posebnih gostiju. Ima još vremena do koncerta i želim da dođete u što većem broju. Nabavite karte vi koji niste, a vi koji jeste pripremite mišiće i ekstremitete za trap punk extravaganzu.