Serija o distopijskom svijetu, u kojem desetak tisuća preostalih članova ljudske vrste živi u podzemnom silosu - jedna je od najzanimljivijih i najuzbudljivijih trenutačno na američkim streaming servisima.
Sve je nekako žućkasto, prašnjavo, izlizano i pomalo 'masno'. Na samom ekranu kao da vidite da zrak nije baš najsvježije kvalitete i da se ekipa koja ga udiše vjerojatno već navikla na njegovu ustajalost. Možda i sve smrducka. No nema im druge. Već više od sto pedeset godina žive tako. U podzemnom su silosu koji ih štiti od toksičnog zraka na Zemljinoj površini. Ne znaju više točno kako je došlo do toga jer je prije kojih stoljeće i pol bila nastala pobuna, a u pobuni su izbrisani svi povijesni zapisi o onome što je bilo prije. No gore pobrojane činjenice se znaju. I zna se da ih u golemom silosu živi oko deset tisuća. Oni su preživjeli članovi ljudske vrste. I svi su rođeni u silosu.
Tako je barem u trenutku u kojem počinje priča serije 'Silos', jedne od najboljih i najzanimljivijih serija koje se trenutačno mogu naći na američkim streaming servisima, u ovom slučaju - na Apple TV-u. Na početku serije upoznajemo i šerifa silosa, toplog i karitzmatičnog Holstona Beckera (David Oyelowo), koji je upravo izjavio da želi izaći iz silosa. A silos ima jedan neobičan zakon koji će nama, gledateljima, odmah dati naslutiti čudnovato-opresivnu prirodu tog mjesta i društvenog uređenja. Tkogod izjavi da želi izaći iz silosa na površinu Zemlje - šalje se van iz silosa. Šalju ga van u zaštitnom odijelu, daju mu krpicu i sredstvo za čišćenje stakla, ta osoba onda izađe iz silosa, malo počisti objektiv kamere koja snima neposredni okoliš, a onda u pravilu ta osoba pred okom kamere umre od trovanja vanjskim zrakom dok svi u silosu gledaju na velikom ekranu u kantini.
Šerifova žena Alison (Rashida Jones) dvije godine prije njega izjavila je da želi van, tako je izašla i tako umrla pred njegovim i svim drugim očima u silosu. Zaprepašten i zgromljen time što je tako otišla, šerif od tada pokušava proniknuti zašto. Saznao je da mu je žena prije izlaska bila stupila u kontakt s tajnom družbom skeptika koji skupljaju relikte prošlih vremena i uvjereni su da im uprava silosa LAŽE. Tako dolazi i do izvjesnog Patricka, koji umire pod čudnim okolnostima, a zatim i do Patrickove ljubavnice - inženjerke Juliette Nichols (Rebecca Ferguson), koju zbog oštroumnosti, kritičkog razmišljanja i 'nabrušenosti' uslijed ljubavnikove smrti - šerif imenuje svojom zamjenicom. To se po čudnim zakonima silosa mora poštovati. Juliette postaje šerifkinja.
E, tu tek počinje prava priča. Mislim, za slučaj da ste već počeli kolutati očima zato što sam nablebetala toliko o priči i skoro vam sve spojlala, umjesto da kažem zašto je ovo dobro. Nisam vam skoro ništa spojlala. Ovo gore je sadržaj niti cijele prve epizode, a 'Silos' ih ima deset.
Autori 'Silosa', predvođeni Hughom Howeyjem, koji je napisao romane po kojima je nastala serija - nisu ni prvi ni jedini kojima je kao poprište budućeg totalitarizma na pamet pao zatvoren, izoliran prostor. No izgradnja svijeta u ovoj seriji, kako vizualna, tako i mentalna, jedna je od najimpresivnijih koju sam vidjela još tamo negdje od 'Čovjeka u visokom dvorcu' na Amazonu. S tim da 'Čovjek u visokom dvorcu' nije imao tako dobru priču.
'Silos' izgleda vrlo uvjerljivo - istodobno golemo, robusno i dovoljno održivo da bi stotinama godina hranio, sklanjao i na životu držao deset tisuća ljudi, ali i steampunk-izlizano, pomalo generalno klošarski, prljavo, zagušljivo i sovjetski. Cijeli je set-up postavljen u stilu 'impresivno, ali moglo bi se raspast za pet minuta'. I sve to vizualno podržava priču koja je u svojoj osnovi priča o totalitarnom društvu na samom rubu propasti. Sad je samo pitanje hoće li do tog raspada doći tragično, eksplozivno, ratno ili - vrlo malo vjerojatno - mirno.
Priča je ovdje jednako tako intrigantna i uznemirujuća kao i postava svijeta. Vidimo kako se pomalo skuplja kritičan broj pojedinaca koji počinju zavirivati iza zavjese dogme koja je u silosu više od stoljeća i pol štitjela ili 'štitjela' preživjele. Svatko to isprva i u dubini duše čini zato što želi strgnuti vlastite okove, pregrmjeti vlastite gubitke i tragedije, proširiti svoju osobnu slobodu. No u tom procesu budi mu se svijest da osobnih sloboda nema bez kolektivnih, da dobrobiti za pojedinca nema bez dobrobiti za sve i da je 'silos kaže...' najobičniji bullshit jer silos ne može i ne smije biti ono što nisu ljudi koji žive u njemu. I silos ne bi smio od svojih stanovnika skrivati istinu o onome što silos okružuje.
S tom pričom će se susresti šerifica Juliette Nichols i čini se da će ona biti prva koja će otkriti tajnu silosa. Rebecca Ferguson, koja je glumi, to će izvesti fantastično - kao stvarna, oštra, beskompromisna žena, ali daleko od bilo kakve junakinje u bilo kakvom obliku. Iako je lijepa, nije ljepotica. Iako je pametna, nije genijalka. Iako je hrabra, boji se i silosa i tajni i promjena i smrti. Juliette je čovjek. Kukavan, slab, prljav kao silos u kojem živi, srođen sa silosom, ali u vatrenoj težnji da sa silosom bude ravnopravan, da ga upozna jednako kao što silos zna njega. I zato Juliette neće odustati, ne zato što je 'veća od silosa'.
A kada otkrije prvi djelić onoga što je poželjela otkriti - drž'te se za stolac pred ekranom. Jer u tom trenutku će početi ono što je Apple TV odmah naručio. Druga sezona.