od 24. ožujka

U Kinoteci kreće program 'Novi roman, novi film' za filmske pustolove

22.03.2021 u 13:14

Bionic
Reading

Filmom 'Prošle godine u Marienbadu' Alaina Resnaisa i Alaina Robbe-Grilleta, koji spaja književne i filmske inovacije svoga vremena, u srijedu, 24. ožujka, u zagrebačkom kinu Kinoteka počinje program 'Novi roman, novi film'

Kako je najavljeno, taj program 'za filmske sladokusce i pustolove' donosi ostvarenja Marguerite Duras, Alaina Resnaisa i Alaina Robbe-Grilleta te autora čiji su filmovi bili odgovor na njihove pripovjedne inovacije, estetiku i poetiku od šezdesetih godina do danas.

Program se vraća u početak 1960-ih kada se pojavio niz filmova čiji su autori istraživali kako filmskim izražajnim sredstvima omogućiti novi doživljaj umjetnosti i svijeta te radikalnim promišljanjem odnosa riječi i slike napravili veliki utjecaj na povijest filma. Jedan od najradikalnijih bio je 'Prošle godine u Marienbadu' (1961), enigmatična priča o romansi između muškarca i žene koja se možda jest, a možda i nije već odigrala u dvorcu u kojem su se susreli.

Taj 'facinantni prostorno-vremenski labirint sastavljen od nepouzdanih iskaza' zajednički su izgradili francuski redatelj Alain Resnais, već proslavljeni autor modernističkih dokumentarnih i igranih filmova i pisac Alain Robbe-Grillet, neformalni predvodnik struje novog romana. Robe-Grillet je tijekom 1950-ih svojim polemičkim esejima i inovativnom prozom sustavno kidao spone s romanesknom tradicijom 19. stoljeća, baš kao što je Resnais raskidao s osobinama klasičnog dokumentarnog i igranog filma.

'Prošle godine u Marienbadu na jedinstven je način povezao avangardne struje književnosti i filma svoga vremena, dovevši u pitanje sve ono što smo često uzimali kao datost: odnos pripovjedača i likova, čovjeka i prirode, prostora i vremena', napominje se. Premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Veneciji njihov je film osvojio Zlatnog lava, te nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg originalnog scenarija dvije godine kasnije,

Upravo je 60. obljetnicom tog djela nadahnut program 'Novi roman, novi film' koji predstavlja ostvarenja autora koje povezuje strast prema spajanju, prekrajanju i prekoračivanje granica književnosti i filma, čime su širili granice oba medija. Iz Kinoteke kažu kako su filmovi iz programa poziv u šetnju začaranim dvorcima sedme umjetnosti, pri čemu je istraživanje labirinata i čavrljanje s nepouzdanim pripovjedačima puno važnije od pronalaska izlaza.

'Njihov profinjen vizualni stil odjekuje u citatima, referencama i likovnom oblikovanju filmova suvremenih autora kao što su Paolo Sorrentino, Lars von Trier i Nicolas Winding Refn, a tragove pronalazimo čak i u modnim revijama i glazbenim spotovima (Karl Lagerfeld, Blur), dodaju.

Resnais je često istraživao mehanizme kojima traumatično iskustvo oblikuje, transformira ili onemogućuje cjelovitost sjećanja, povijesti ili vlastitog identiteta, a jedan od najuspješnijih filmova na tu temu je 'Muriel ili vrijeme povratka', priča o majci i njezinu posinku koji pokušavaju izmaći traumama iz Drugog svjetskog. Scenarij za film napisao je Jean Cayrol, književnik s kojim je Resnais snimio glasoviti dokumentarni film 'Noć i magla' (1956). Tjedan se zaključuje s 'Volim te, volim te', Resnaisovim izletom u znanstvenu fantastiku, vođenu scenarijem belgijskog SF pisca Jacquesa Sternberga.

Taj film o čovjeku koji se nakon pokušaja samoubojstva uključi u eksperiment putovanja kroz vrijeme, tek je nedavno počeo dobivati pozornost koju zaslužuje, a utjecao je uvelike i na estetiku Michela Gondryja i Charlieja Kaufmana.

Feministički klasik u distopijskoj budućnosti

Program 'Kultni petak' u ožujku donosi film 'Rođene u plamenu' Lizzie Borden, feministički klasik smješten u distopijsku budućnost u kojoj se obespravljene žene organiziraju u gerilske jedinice ne bi li stale na kraj nasilju i represiji. Sniman tijekom pet godina s budžetom od 40.000 dolara, film je nastao kao reakcija na konzervativizam Reaganove administracije, ali i na raslojavanje drugog vala feminizma koji je obilježio osamdesete. To gerilsko, DIY filmaštvo donosi punk rock soundtrack, a u kombinaciji igranih, dokumentarnih i arhivskih materijala daje društvenu analizu, humor i energiju.

Od noviteta Kinoteka prikazuje film 'Minari' o korejsko-američkoj obitelji koja kupnjom farme u ruralnom Arkansasu 1980-ih nastoji ostvariti američki san. 'Hvaljeni film američkog redatelja Leeja Isaaca Chunga jedan je od miljenika kritike, publike i ovogodišnje sezone nagrada, a za Oscara se natječe u šest kategorija', napominje se. Još sljedeći tjedan može se pogledati i 'Quo vadis, Aida?', dojmljiva ratna drama o stradanjima u okupiranoj Srebrenici bosanskohercegovačke redateljice Jasmile Žbanić, koja se za Oscara natječe u kategoriji najboljeg stranog filma.

U istoj kategoriji jedan od kandidata je 'Još jedna runda', humorna drama danskog redatelja Thomasa Vinterberga, čiji se likovi odluče upustiti u eksperiment stalne opijenosti ne bi li ostvarili sve svoje potencijale. Među novitete se vraća i 'Influencerica' Magnusa von Horna te dokumentarni film 'Nun of Your Business' Ivane Marinić Kragić, priča o neočekivanoj ljubavi na neočekivanom mjestu. Na matineji se može vidjeti novi film studija za animaciju Disney, 'Raya i posljednji zmaj' o ratnici iz naslova koja odlazi u potragu za posljednjim zmajem, ne bi li se suprotstavila zlim silama koje prijete uništiti njezin svijet.