Film "Quo Vadis, Aida?, bosanskohercegovačka ratna drama Jasmile Žbanić, od ponedjeljka se prikazuje u zagrebačkom kinu Kinoteka, koje uz Međunarodni dan žena najavljuje i program ostvarenja filmskih autorica.
"Quo vadis, Aida? premijerno je prikazan u službenoj konkurenciji Međunarodnog filmskog festivala u Veneciji, a uz odlične kritike nedavno se našao i u užoj listi za nominacije za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma.
Radnjom smješten u srpanj 1995. godine, kada srpska vojska ulazi u Srebrenicu, film prati Aidu, prevoditeljicu za UN, koja pokušava spasiti svoju obitelj od katastrofe koja se sprema.
Glavne uloge tumače Jasna Đuričić, Boris Isaković, Edita Malovčić, Emir Hadžihafizbegović i Dino Bajrović, a nastao je u produkciji bosanskohercegovačke kuće Deblokada, u koprodukciji s Austrijom, Njemačkom, Francuskom, Nizozemskom, Norveškom, Poljskom, Rumunjskom i Turskom.
U tjednu koji počinje Međunarodnim danom žena Kinoteka donosi program "Povijest je ženskog roda", s osam filmova nastalih od kasnih sedamdesetih do danas, od kojih dio već ima status klasika, a dio će publika tek otkriti.
"Svaki od ovih filmova na originalan se način hvata u koštac s društvenom stvarnosti i žanrovskim pravilima, pri čemu iznenađuju svježim pristupom u oblikovanju likova i priče", najavljeno je.
Program otvara 10. ožujka povijesna humorna drama "Moja blistava karijera" (1979.) australske redateljice Gillian Armstrong, koji se smatra jednim od kamena temeljaca 'renesanse' australskog filma, struje koja je sedamdesetih zahvaljujući sustavnom ulaganju u obrazovanje, razvoj fonda i distribuciju dovela do revitalizacije nacionalne kinematografije i vratila je na međunarodnu kartu svijeta.
Film je inspiriran romanom cijenjene australske autorice Miles Franklin, koji je napisala još kao tinejdžerica i objavila 1901. godine, a sadrži brojne autobiografske elemente.
U nastavku se prikazuju "Prijateljice“ (1978.) Claudije Weill, opisan kao "jedan od skrivenih dragulja američkog nezavisnog filma iz sedamdesetih: autentičan, gorko-slatki portret newyorške intelektualne i umjetničke scene, koji je udario temelje kasnijim filmovima i serijama o ženama koje se nastoje profesionalno i osobno ostvariti u velikome gradu."
Kako se napominje u najavi, predvođen razoružavajuće iskrenim nastupom komičarke Melanie Mayron i Weillinom podigranom režijom, "Prijateljice" djeluju kao vremenska kapsula u sedamdesete, koja bi se mogla svidjeti ljubiteljima opusa Lene Dunham, Noaha Baumbacha i Woodyja Allena.
Slijedi "Orlando“ (1992.) Sally Potter, radnjom smješten na početak 17. stoljeća u Velikoj Britaniji, kada kraljica Elizabeta I postaje opčinjena mladim, androginim mladićem Orlandom te mu odluči ostaviti veliko nasljedstvo pod uvjetom da ostane zauvijek mlad.
Ta "maštovita, raskošna i duhovita priča o ljubavi i identitetu", inspirirana je popularnim istoimenim romanom britanske književnice Virginije Woolf iz 1928. godine.
Do kraja ovog tjedna prikazat će se još drama "Suvenir“ (2019.) Joanne Hogg, o mladoj studentici filmske režije koja se zaljubljuje u dobrostojećeg i arogantnog mladića, manipulatora koji iskorištava njezine nesigurnosti.
Film je nagrađen Velikom nagradom žirija na Festivalu Sundance, gdje je imao svjetsku premijeru, a hvaljen je zbog "glumačkih nastupa, Hoggine istančane režije te kompleksnog proučavanja klasne privilegiranosti i toksičnih veza" te proglašen najboljim filmom 2019. prema izboru britanskog časopisa Sight & Sound.