ODGOVORIO IM HNK SPLIT

Ukrajinci ljuti zbog Šeparovićeve predstave, po mrežama kipti bijes, reagiralo i veleposlanstvo

24.04.2025 u 11:30

Bionic
Reading

U fokusu prijepora našla se interpretacija rata i nasilja u predstavi koju je ukrajinsko veleposlanstvo ocijenilo uvredljivom, a iz HNK-a poručuju da je riječ o antiratnoj poruci. Sukob umjetničke slobode i političke osjetljivosti ponovno je došao u središte javne rasprave

Predstava 'Woyzeck' redatelja Boruta Šeparovića, premijerno izvedena u Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu, izazvala je burne reakcije dijela publike, uključujući napuštanje dvorane tijekom izvedbe, a potom i službeni prosvjed Veleposlanstva Ukrajine u Republici Hrvatskoj. U objavi na svojoj stranici na Facebooku, ukrajinsko veleposlanstvo predstavu je nazvalo 'oskvrnućem časti i dostojanstva ukrajinskih vojnika', a iz splitskog HNK-a poručuju da je riječ o 'isključivo antiratnoj predstavi', čiji je cilj suosjećanje, a ne provokacija.

'Woyzeck', predstava nastala prema nedovršenom dramskom tekstu njemačkog autora Georga Büchnera, u režiji Boruta Šeparovića interpretira naslovni lik kao figuru koja simbolizira razorne učinke ratne mašinerije i dehumanizaciju pojedinca. Šeparovićev 'Woyzeck' smješten je u suvremeni kontekst i koristi eksplicitne prizore nasilja kako bi propitivao mehanizme moći, manipulacije i indoktrinacije. Predstava je vizualno i zvučno intenzivna, a estetski se oslanja na brutalnost i distorziju koje provociraju gledateljevu percepciju i emocionalni doživljaj.

woyzeck_sab_002_120425
  • woyzeck_sab_019_120425
  • woyzeck_sab_031_1204251
  • woyzeck_sab_035_120425
  • woyzeck_sab_041_120425
  • woyzeck_sab_060_120425
    +8
Woyzeck Izvor: HNK Split / Autor: Milan Sabic

Upravo ta režijska koncepcija izazvala je snažne reakcije. S predstave su tijekom izvođenja otišli pojedini gledatelji, a reakcije na nju ubrzo su se prelile i na društvene mreže, na kojima je dio publike – posebno iz ukrajinske zajednice – izrazio duboko ogorčenje. U komentarima ispod objava vezanih uz nju nizali su se izrazi poput 'ovo nije kazalište, ovo je sramota', 'cirkus, a ne predstava' te 'vrijeđanje sjećanja na stradale'.

Posebno je osjetljivim doživljen prizor glumice omotane ukrajinskom zastavom, a koja simbolički uprizoruje nasilje nad sobom, što su mnogi komentatori ocijenili kao 'vulgarno', 'uvredljivo' i 'jeftinu šokantnu provokaciju'. U više navrata spominje se i osjećaj izdaje, kao i apel redatelju i kazalištu da se javno očituju. Poruke govore o osjećaju srama, povrede i dubokog razočaranja, uz optužbe da se tragedija ukrajinskog naroda pretvara u 'umjetnički spektakl bez poštovanja'.

Reakcije na društvenim mrežama bile su osuđujuće, no najjasniji odgovor stigao je u obliku priopćenja ukrajinskog veleposlanstva, u kojem se navodi da predstava 'pokušava iskriviti istinu o patnjama i heroizmu ukrajinskog naroda' te je naziva 'činom umjetničke neodgovornosti'.

U nastavku objavljujemo cjelovito priopćenje Veleposlanstva Ukrajine u RH.

U reakciji na to priopćenje, iz HNK-a Split poručuju da im nije bila namjera nikoga povrijediti te izražavaju žaljenje ako je došlo do nesporazuma. Kazalište naglašava da 'Woyzeck' 'suosjeća i poštuje ukrajinske žrtve' te da se u cijelosti radi o antiratnoj predstavi.

'Povodom reakcije Veleposlanstva Ukrajine u Republici Hrvatskoj na predstavu 'Woyzeck' Hrvatskog narodnog kazališta Split, izražavamo žaljenje ako su pojedini prizori izazvali nesporazum ili bol među članovima ukrajinske zajednice. HNK Split kazališna je kuća koja poštuje i potiče dostojanstvo svakog naroda, potiče vrijednosti slobode i slobode govora', ističu u svojem priopćenju. 'Predstava 'Woyzeck' u svojoj cjelini je isključivo antiratna, suosjeća i poštuje ukrajinske žrtve, nije joj u namjeri provocirati niti demoralizirati, ali u svom iskazu je teška i razumljivo je i svjesni smo da je u stanju izazvati nelagodu. Predstava ne uljepšava rat. Svrha joj je potaknuti razmišljanje, a ne stvarati podjele', poručuju te pozivaju sve zainteresirane da je dođu pogledati i sudjeluju u dijalogu o njezinim temama.

Unatoč kontroverzama, kritičari su predstavu prepoznali kao snažno umjetničko djelo koje ne ostavlja publiku ravnodušnom, već je potiče na razmišljanje o suvremenim društvenim i ratnim temama, a većina recenzenata istaknula je njezinu snažnu antiratnu poruku i inovativan pristup. Slobodna Dalmacija opisuje predstavu kao "glasnu, snažnu i mučnu", predstavu koja "ne ostavlja prostor za ravnodušnost", naglašavajući kako je splitski HNK pretvoren "u bojno polje emocija, estetike i suvremenih trauma" . Dalmacija Danas ističe da je riječ o "beskompromisnoj katarzi, filmskom iskustvu i teatru 21. stoljeća koji se ne kani baviti uljepšavanjem besmisla rata".

Portal Kazalište.hr u svojoj recenziji navodi da je Šeparovićev Woyzeck "istovremeno i ratni i antiratni komad", te da se scena splitskog HNK-a na premijeri "publici rastvorila u tipičnoj maniri izazovnog epskog teatra, s mnoštvom reflektora, vojne opreme i dronova, usred Donbasa u istočnoj Ukrajini" .​ U recenziji portala ArtKvart, predstava je opisana kao "rušenje oklopa koji na scenu dovodi malu vojsku otpora", ističući da Šeparović "analizira društvo i progovara o njegovim problemima", te da je njegova vizija Woyzecka "oslonjena na original, ali i podloga za puno širu priču" .​

Redatelj Borut Šeparović u intervjuu tportalu svoju viziju Büchnerova Woyzecka objasnio je kao utjelovljenje tragične sudbine pojedinca koji je, zarobljen vojnim disciplinama i medicinskim eksperimentiranjem, osuđen na egzistenciju 'topovskog mesa'. 'U suvremenim ratovima – osobito onima vođenima geostrateškim i ekonomskim interesima, poput sukoba u Ukrajini – Woyzeck simbolizira vojnika pretvorenog u resurs golemoj vojno-tehnološkoj industriji. Danas to znači testiranje stimulansa, umjetne inteligencije, neuralnih implantata i niza eksperimentalnih oblika naoružanja, dok se vojnike svodi na statističke varijable u izvještajima o učinkovitosti dronova, farmaceutskih proizvoda ili novačenju rezervnih postrojbi. Borba za ključne sirovine, litij, rijetke minerale, naftu i plin, pretvara rat u tržišnu utakmicu, a živote vojnika u potrošnu robu', rekao je Šeparović.