Ivan Kralj, ravnatelj Festivala novog cirkusa, najavljuje njegovo ovogodišnje jednodnevno izdanje dijelom inspirirano igricom 'obucite Mani'
Slogan 'Yedan dan u Zagrebu', kao i slova 'FNC ZGB' izrezana na naslovnici programske knjižice, koja je čak i sličnog formata, jasni su znakovi svakome tko barem malo prati zagrebačku kulturu.
Promotivnim materijalima za šesto izdanje Festivala novog cirkusa, njegov ravnatelj Ivan Kralj nastavlja, djelomično, kampanju koju je već započeo drugim brojem Kupusovog lista, s igricom 'obucite Mani'.
No za one koji ne znaju o čemu je riječ: ugledna teatrologinja sasvim je pristojno plaćena izbornica 'Jeseni u Zagrebu', multikulturalnih susreta u organizaciji zagrebačkog Ureda za obrazovanje, kulturu i sport, koji se pak uglavnom sastoje od preuzimanja davno ili malo manje davno, ali u svakom slučaju ranije pokrenutih festivala i manifestacija. Kralj je odlučio preuzimanje, ili citiranje, primijeniti reverzibilno – YES ZGB svojedobno je bez pitanja preuzeo program FNC-a, pa je FNC ove godine preuzeo, ili citirao, dio grafičkih rješenja programske knjižice.
Uz lagano ironični pristup, svoj je jednodnevni festival, koji će se održati 13. studenog pritom nazvao i Međunarodnim multikulturalnim susretima. Budući da u multikulturalnost sigurno ulazi i pojam queer, rodne i identitetske igre bit će središnja tema 6. FNC-a.
'Ne znam više kako se dokazuje što je javna potreba u kulturi! Bilo koji evaluacijski faktor koji možete zamisliti, mi smo ispunili, i zato je smiješno da naš festival nije prepoznat. Čak me i inozemni partneri pitaju kako mogu pomoći, trebaju li nekome pisati... Kažem im da mislim da to nema smisla!', odgovara Ivan Kralj na vlastitu najavu mogućnosti da upravo ovogodišnje izdanje bude i posljednje.
Festival koji zaista zadovoljava sve kriterije uspješnog projekta već je nekoliko godina financiran jednakim sredstvima, jer, tvrdi Kralj – nikoga u kulturnom establišmentu ni ne zanima evaluacija onoga na što se troši javni novac.
'Volio bih vidjeti kako bi se 'veliki' festivali snašli da ostanu na 100 tisuća kuna od Ministarstva i 200 tisuća od Grada. Vjerojatno bi rekli da je to nemoguće! Mi s ove druge, nezavisne strane, nismo svih ovih godina mogli to reći, nego smo uspjeli ostvarivati 'nemoguće', stvarati festival koji prepoznaju i publika, i kritika, i umjetnici, i programatori! Zbog vještosti moga maloga organizacijskoga tima, unutrašnji se problemi na van ne vide – ne vide to ni naši gosti, niti publika. Nikad nismo htjeli prebaciti unutrašnje terete na manjkavost programa.'
Zato rezignirano zaključuje da, ako se festival i ugasi, nitko neće žaliti osim publike, a nju ionako nitko ništa ne pita: 'Kulturnoj kremi koja odlučuje o festivalima i raspodjeli javnih sredstava očito odgovara gašenje uspješnih projekata i festivala, višak sredstava u bankrotiranoj gradskoj kasi sasvim sigurno dobro dođe za neke 'njihove' svrhe.'
Kompozicijski, šesto izdanje FNC-a donosi po jednu od više ili manje uobičajenih stavki programa sličnih manifestacija: predavanje, gostujuću predstavu, vlastitu produkciju, izložbu i knjigu. Prvi put na europskom kontinentu, u Kinu Grič, predavanje će održati američka sveučilišna profesorica i ulično-cirkuska aktivistica, ujedno i 'žena s bradom' koju ne zaobilazi nijedna važnija studija novog kazališta, Jeniffer Miller. U izlaganju naslovljenom 'Is Your House on Fire?' ona će predstaviti svoj rad s njujorškim Cirkusom Amok, atrakcijom gradskih parkova čije produkcije 'nemaju dlaku na jeziku', iako ih Jeniffer na licu ima (možda) i previše. Put od 'sideshow' atrakcije, skrivene u 'odjelu za odrasle' tradicionalnog cirkusa, do ulice i prevladavanja nelagode pred queer estetikom koja predstavlja i zagovara svaku vrstu 'drukčijosti, ocrtat će i dva dokumentarna filma o životu i radu Jennifer Miller, 'Žongliranje rodom; Politika, spol i identitet' iz 1992. i 'Još uvijek žongliranje' iz 2008, oba u režiji Tami Gold.
Najdramatičnije događanje u sklopu festivalskog programa bit će, bez sumnje, produkcija zagrebačkoj publici već s FNC-a poznate francuske Compagnie Non Nova, naslova 'P. P. P:' ili 'Position parallèle au plancher' ('Pozicija paralelna podu'). Žongler Philippe Ménard, koji je na putu da postane Phia Ménard, svoju će rodnu tranziciju ilustrirati pomoću gotovo pola tone leda, s kojim se igra ali i koji ga/je može i ozbiljno ozlijediti.
Predstava čijem kraju svojom tjelesnom temperaturom doprinose i gledatelji, igrat će na Sceni Travno u Međunarodnom centru za usluge u kulturi, na sniženoj temperaturi od 17 stupnjeva Celzijevih. Pravi cirkuski osjećaj jednodnevnom festivalu vratit će, kao kontrapunkt, vruća završnica u vidu queer cabareta 'Red Room' u Pogonu Jedinstvo na Savskom nasipu.
Ivan Kralj i festivalski tim preokrenuli su, kažu, globus da bi u Zagreb doveli najtalentiranije performere današnjice, pa sa svojim točkama u ovoj produkciji sudjeluju novocirkuski umjetnici, od plesača i akrobata do drag queenova iz Australije, Švedske, Njemačke, Velike Britanije i Sjedinjenih Država. 'Time smo pokazali i svoju snagu s obzirom na to da nam, uz neka naša otkrića, u Red Room dolaze i performeri iz najvećih i najbolje plaćenih svjetskih varijetea. Oni žele sudjelovati u ovom projektu, jer misle da je riječ o vrijednoj inicijativi. To je proizvod za urbanu publiku, koju smo stvarali svih godina Festivala novog cirkusa', zaključuje Ivan Kralj.