KULTNE JORDANICE

Riskantan plan za nezapamćen uspjeh: Kako su zabranjene tenisice postale posao od više milijardi dolara

08.04.2023 u 17:58

Bionic
Reading

Michael Jordan prvi put nosio je Air Jordan 1 prije gotovo četiri desetljeća, što je cijela vječnost u brzom svijetu tenisica i mode. A Nikeove Air Jordan 1 postale su - i ostale - legendarne. Sada kada je u kina stigao novi filma Bena Affecka ‘Air’, baš svi pričaju o kultnim tenisicama čija je povijest, baš kao i sve povezano s Jordanom, obavijena dozom tajnovitosti

Od njegova osnutka prije gotovo 40 godina, Nikeov brend Air Jordan predstavljao je vrhunsko ime u sektoru sportske obuće te je izraslo u financijskog i kulturnog diva kakav do tada nije bio viđen. A priča o tome kako je ta slavna tenisica nastala ispričana je u nadolazećem redateljskom filmu Bena Afflecka, 'Air', ali i ponovno u fokus stavila intrigantno pitanje onog što se odvijalo na košarkaškom terenu prije 40 godina i pokrenulo nezaustavljivu lavinu popularnosti i zarade kojoj se ne nazire kraj.

'Air', koji je upravo ugledao svjetlo dana na kinoblagajnama, prvi je redateljski film Bena Afflecka u više od šest godina. Od kontroverznih košarkaških tenisica do brenda vrijednog više milijardi dolara, evolucija tenisica Air Jordan prikazana je prigodno u godini u kojoj legendarni košarkaš slavi 60. rođendan. Film se može pohvaliti nekim od najuspješnijih imena u Hollywoodu u posljednjih nekoliko godina. Predvodnik glumačke postave je Matt Damon u ulozi direktora sportskog marketinga Nikea te kreatora linije obuće i odjeće Air Jordan, Sonnyja Vaccara. Uz njega se pojavljuje redatelj i dugogodišnji prijatelj Affleck, koji glumi osnivača Nikea, Phila Knighta. Viola Davis, koja se pridružila listi dobitnika EGOT-a nakon što je osvojila Grammy u veljači 2023., glumi Deloris Jordan, majku košarkaške legende, a Julius Tennon preuzeo je ulogu Jordanova pokojnog oca, Jamesa Jordana starijeg. Ostali članovi glumačke ekipe su Marlon Wayans, Chris Tucker, Jason Bateman, Chris Messina i mnogi drugi.

S radnjom smještenom u rane 1980-e, film 'Air' usredotočen je na Sonnyja Vaccara (Matt Damon) i njegove pokušaje da brend Nike od trećeplasirane tvrtke obuće odvede do samog vrha, do lidera na tržištu, i to potpisivanjem ugovora s Michaelom Jordanom. Film pokazuje kako su tenisice Air Jordan postale najpopularnije na svijetu, a iako je u središtu 'Aira', budući šesterostruki NBA prvak, član Košarkaške kuće slavnih i zvijezda 'Space Jama' ne samo da se ne pojavljuje u filmu, već nije ni portretiran. Kako se pisalo još u lipnju 2022., niti nijedan glumac nije preuzeo ulogu sportske legende te MJ ovog puta ostaje 'nevidljiv lik'.

  • +7
Premijera filma 'Air' Izvor: Profimedia / Autor: Suzanne Cordeiro / Shutterstock Editorial / Profimedia

Na neki pomalo neobičan način odluka da se ne nađe glumac koji bi ga tumačio ima savršenog smisla, s obzirom na opseg priče, kao i činjenicu da je to mogla postati određena distrakcija. Film ponovno budi zanimanje o događajima oko NBA terena 80-ih koji su rezultirali jednim od najuspješnijih sklopljenih poslova, basnoslovnom zaradom i, kako se kasnije pokazalo, za Nike jednosmjernom kartom do statusa giganta sportske mode, do kojega je stigao s, praktički, ruba propasti.

Riskantan plan i uspjeh kakav nitko nije mogao predvidjeti

Prije nego što su Air Jordan postale de facto košarkaške tenisice, Converse All-Stars bile su službena sportska obuća NBA lige. Možete li zamisliti LeBrona Jamesa da uopće zakorači na teren u paru conversica, a kamoli da u njima odigra cijelu utakmicu? Trenuci u kojima su košarkaške zvijezde gađale koševe u jednostavnim modelima ravnih potplata danas se čine gotovo protuzakonitim. Od svog debija 1985., brend u vlasništvu Michaela Jordana revno svake godine predstavlja novi model koji se dočekuje s još više iščekivanja. Vrlo je prikladno to da je baš onaj čovjek koji je redefinirao košarkašku igru na terenu isti onaj koji je redefinirao tenisice izvan njega.

Danas je Nike najpoznatiji kao jedan od vodećih sportskih brendova na tržištu, ali ranih 1980-ih smatran je autsajderom. Međutim sve se to promijenilo zahvaljujući Vaccaru, direktoru marketinga koji je uočio ogroman potencijal u tadašnjem igraču početniku. Prije nego što je Air Jordan zauvijek promijenio sportsku obuću i doveo do stvaranja dječjeg hit filma 'Space Jam', Vaccaro je bio onaj koji je posvetio svoju karijeru uočavanju novih talenata i sklapanju ugovora s brendovima koji su im promijenili život. Imao je dobre odnose s mnogim košarkaškim trenerima diljem Sjedinjenih Država da bi među prvima identificirao nove igrače s velikim potencijalom.

Air - foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Kada je upoznao Jordana, koji je tada još igrao na Sveučilištu Sjeverne Karoline, bio je odmah impresioniran i uvjeren da bi upravo taj igrač koji obećava trebao biti u središtu Nikeove najnovije sportske ponude - ali to je bilo daleko od zajamčenog posla.

Za početak, konkurentski brend obuće Converse imao je dominaciju u svijetu košarke u to vrijeme, a Jordanov tadašnji trener Dean Smith već je potpisao ugovor s tim gigantom, što je značilo da je njegova zvijezda morala nositi tenisice Converse kad god je stao na košarkaški teren.

U isto vrijeme Nike je bio daleko od najbolje forme. Nakon izlaska na burzu ranih 1980-ih, dionice su mu dramatično pale, a obzirom na to da je Adidas imao proračun i mogućnost nadmašiti svaku ponudu koju bi dali svakom novom licu koje bi željeli namamiti u svoje okrilje, perspektiva mu nije sjajno izgledala.

Zapravo, suosnivač tvrtke Knight bio je gotovo spreman ugasiti cijeli odjel tenisica kada mu je Vaccaro došao sa svojim velikim planom. Njegova je ideja bila uložiti cijeli Nikeov košarkaški proračun u jednog jedinog igrača, umjesto da ga rasporedi na više sportskih nada. Nepotrebno je reći da je taj plan bio vrlo riskantan.

Uvjeren u to, Knight je natjerao svoj tim na posao. Tijekom sastanka o razvoju proizvodnje s Nikeovim direktorom marketinga Robom Strasserom i internim kreativcem Peterom Mooreom, dvojac je osmislio prve dizajne za debitantsku liniju Nikeovih tenisica Air Jordan s Jordanovim trenerom Davidom Falkom, zaslužnim za uglađeno i privlačno ime proizvoda.

Sljedeći zadatak za Vaccara i Knighta bio je uvjeriti u to i Jordana, a on je bio naklonjen Adidasu. Kako bi to učinili, dali su mu ponudu koja je zasigurno bila san svakog igrača početnika - 2,5 milijuna dolara u pet godina, uz 25 posto tantijema za svaku prodanu tenisicu. U dokumentarcu 'The Last Dance' Falk detaljno opisuje kako je uvjerio Nike da 1984. godine s novakom Sveučilišta Sjeverna Karolina sklopi posao koji se kasnije pokazao poslom života. Tadašnji najbolji igrači dobivali su oko 100.000 dolara za takve ugovore, a Jordanu je ponuđeno puno, puno više.

  • +12
Poznati na premijeri filma 'Air' Izvor: Pixsell / Autor: Slavko Midzor/PIXSELL

Kako je bilo potrebno više uvjeravanja, Nike je pozvao i roditelje košarkaša na pregovore. Šokantno, no Jordan se u početku ozbiljno premišljao i htio odbiti ponudu u nadi da će sklopiti partnerstvo sa svojim tada omiljenim brendom Adidasom. On je tada pak imao ugovor sa zvijezdom Los Angeles Lakersa Marquesom Johnsonom, kojemu se Jordan divio, a Nike je bio mala tvrtka koja je proizvodila tenisice iz Japana. Na kraju je njegov otac, Michael Jordan stariji, bio taj koji je uvjerio tada sveučilišnu košarkašku zvijezdu da bi bio budala kada ne bi prihvatio nešto takvo.

Falkov dogovor zahtijevao je da igrač Chicago Bullsa ima svoju liniju tenisica i godišnji raspored prema kojem će lansirati jedan novi model godišnje. U to vrijeme Nike je upravo izbacio svoju novu tehnologiju 'zračnog potplata', a budući da je Jordan većinu vremena u igri provodio u zraku, postižući dramatična zakucavanja, Falk je odlučio da bi naziv Air Jordan dobro odgovarao toj liniji. Sama ideja da košarkaš ima svoju liniju sportske obuće sada se čini uobičajenom, ali tada je takav dogovor bio poprilično kontroverzan.

Kao rezultat ovog napetog pregovaračkog procesa, Jordan je napravio svoje prve korake na košarkaškom terenu noseći par Nikeovih tenisica Air Jordan 1 1984. Dobio je pozamašnu kaznu jer nije nosio istu obuću kao njegovi suigrači, no Nikeova vjera u uspjeh bila je tolika da su sami pokrili tih pet tisuća dolara kazne. Godinu kasnije tvrtka je iznijela prvu liniju jordanica na police trgovina sa skromnim ciljem da zaradi tri milijuna dolara. Do kraja prve godine zaradili su 126 milijuna dolara, a ostalo je, kako kažu, povijest.

  • +10
Michael Jordan Izvor: Profimedia / Autor: TONY RANZE / AFP / Profimedia

Zabranjene tenisice

Dana 18. listopada 1984. Jordan je izašao na teren protiv Knicksa noseći tenisice pretežito crvene i crne boje. Danas taj potez ne bi izazvao pažnju, ali 1984. postojale su određene smjernice kojih se pridržavalo, što se očekivalo od svih igrača. Konkretno po pitanju tenisica, igrač je morao nositi isti model kao i njegovi suigrači i koji je sadržavao 51 posto bijele boje. Crveno-crne tenisice - koje će Jordan kasnije nazivati 'đavoljim bojama' - zapele su za oko NBA-ovom povjereniku Davidu Sternu. Budući da su kršile nekoliko pravila, izvršni potpredsjednik NBA lige Russ Granik u veljači 1985. godine poslao je oštro pismo potpredsjedniku Nikea, Robu Strasseru, tvrdeći da Jordanu neće biti dopušteno nositi te tenisice na terenu.

Međutim, baš kao i sa svime što se tiče Jordana, i tu je prisutan element legende. Par tenisica koje je nosio, a zabranjene su, nisu bile Air Jordan 1. Zapravo, radilo se o preteči - modelu Nike Air Ship – a zabranjen je zbog sheme boja. U narednim godinama Jordan i Nike izmijenit će omjer boja kako bi tenisice sadržavale više bijele i tako se uklopile u pravila NBA lige. A Jordan je nosio Air Jordan 1 u zabranjenim bojama na natjecanju u zakucavanjima 1985., dok je Nikeova reklamna kampanja 'Banned' bila u punom jeku.

Izvor: Društvene mreže

Pravilo od 51 posto ostalo je na snazi u NBA ligi sve do kasnih 2000-ih, kada je ublaženo ograničenje boja za igrače. A 2018. i 2019. ta su ograničenja potpuno uklonjena.

Inače, NBA ligi svidjele su se tenisice Converse jer su bile u potpunosti bijele, samo s istaknutim bojama momčadi, koje su nadopunjavale svaki set dresova. Svaki je igrač trebao nositi iste tenisice, koje se slažu s njegovim dresom, kao način 'izjednačavanja igrača i promicanja timske atmosfere', kako se u to vrijeme navodilo. Zapravo, vladalo je pravilo da igrači nose samo bijele ili crne tenisice te da budu usklađeni sa suigračima. Temeljna svrha toga pravila bila je zapravo osigurati da se postignuti uspjeh i slava pripisuju klubu, a ne isključivo istaknutim i posebno vrijednim igračima.

Neka od najvećih postignuća Jordana kao zvijezde bila je upravo borba za veća prava igrača u NBA ligi, a koja je imala povijest njihovog namjernog podcjenjivanja i ušutkavanja. Nastanak linije Air Jordan u obliku legendarnog para tenisica crne, crvene i bijele boje, koje je nosio u predsezonskoj utakmici u Madison Square Gardenu 1985., bila je iskra koja je potaknula te promjene.

  • +13
Air Jordan tenisice Izvor: Profimedia / Autor: Christie’s / Ferrari / Profimedia

Čista revolucija – tenisice s potpisom

Nekoliko je ljudi preuzelo zasluge za dovođenje Jordana u tvrtku, ali Moore i Strasser bili su ti koji su osmislili marketinšku strategiju izgrađenu oko dizajniranja para tenisica posebno za košarkašku zvijezdu. Ideja o 'obući s potpisom' smatrala se revolucionarnom.

Peter Moore, koji je dizajnirao prve košarkaške tenisice Air Jordan 1985. godine i čiji je logo 'Jumpman' pomogao ugurati brend obuće i sportske odjeće Jordan u industriju vrijednu više milijardi dolara, preminuo je u travnju 2022. u dobi od 78 godina.

Originalne Air Jordan (ljubiteljima poznate kao Air Jordan 1) sadržavale su zračni džep u potplatu i bile su izrađene od mekane kože u bojama Bullsa, crvenoj, crnoj i bijeloj. U prodaji su se našle u travnju 1985. za 65 dolara, prije nego što ih je Jordan nosio u utakmici. 'Dizajnirao sam tenisicu s idejom da mi treba prava košarkaška obuća u kojoj bi mogao igrati najbolji košarkaš na svijetu', rekao je Moore za slamonline.com 2018. godine. 'Ali također sam trebao nešto što će biti jedinstveno, nikad prije viđeno', istaknuo je.

Nema sumnje da je to što su tenisice bile zabranjene pomoglo u njihovoj prodaji, rekao je Moore u dokumentarcu o njima. 'Djeca vole te stvari... 'Nosim nešto što ne bih trebao nositi.' Savršeno. Ne može biti bolje.'

Nike je povjereniku NBA lige Sternu poslao pismo zahvale na besplatnoj marketinškoj kampanji, a liga je ubrzo promijenila pravila. Lanac trgovina cipelama Footlocker povećao je svoju narudžbu s oko pet tisuća pari na 100 tisuća, a unutar godinu dana Nike je prodao više od milijun pari tenisica Air Jordan.

Kako je Jordan postao jedna od najistaknutijih zvijezda NBA lige, sve u vezi s njim imalo je određeno značenje - osobito tenisice. Nike je svake godine predstavljao novi dizajn za Air Jordan, koji je uključivao lagane materijale i druge značajke, a mladi ljudi diljem svijeta hrlili su ih kupovati. Kompanija je objavila reklame u kojima ih je nazivala 'antigravitacijskim uređajima' i počela koristiti privlačne slogane 'Wing I' i 'Just Do It'.

Godine 1987. Moore je promijenio logo Air Jordana - od košarkaške lopte između para krila nastala je silueta Jordana koji leti kroz zrak s košarkaškom loptom u ruci te s raširenim rukama i nogama. Logotip 'Jumpman' - temeljen na fotografiji za časopis Life - pojavljuje se na svim proizvodima brenda Nike Jordan, od cipela, preko odjeće, do sportske opreme. Od 2021. on je činio više od 10 posto prodaje i zarade Nikea.

Air Jordan ne samo da su zauvijek promijenile košarkašku obuću, već su dovele do današnjeg statusa tenisica. Iako su se originalne Air Jordan 1 iz 1985. prodavale za samo 65 dolara, u to vrijeme na StockX-u bi koštale više od 20 tisuća dolara. Tijekom godina novi modeli tih tenisica bili su toliko traženi da su bili povezivani s različitim zločinačkim radnjama, od napada i provala pa sve do ubojstava.

Spas za Nike

Air Jordan 1 također su, vrlo uspješno, uspjele zaustaviti Nikeov pad poslovanja. Naime sredinom 80-ih kompaniju je zatekao procvat aerobika te je zaostajala za Reebokom. ‘Do proljeća 1984. stvari su otišle kvragu', rekao je suosnivač Knight u studiji slučaja Harvard Business Schoola 1993. godine. Do kasnih 80-ih Nike je predstavio cijeli set proizvoda s oznakom Air, uključujući Air Max, a brend Jordan nastavio je rasti. Između 1988. i 1991. kompanija je u prosjeku bilježila povećanje prodaje od 36 posto godišnje. Također je vratila vodstvo u industriji od Reeboka te ga više nikome nije prepustila.

Jordanov uspon potaknuo je prodaju njegovih tenisica, što je rezultiralo potražnjom u cijeloj zemlji, a one su postale neizbježan dodatak u ormaru svakog njihovog ljubitelja. Model je doživio još veću eksploziju na tržištu nakon što se prestao shvaćati isključivo kao tenisice za košarku, a više kao obuća za svaki dan.

Od tada su tenisice Jordan postale i modni hit, prestižan modni ulov koji se pojavljuje na crvenim tepisima, stopalima NFL nogometaša, glazbenika i ostalih slavnih osoba. Kad su puštane u prodaju, ispred dućana formirali bi se dugi redovi onih koji su očajnički željeli zgrabiti svoj par.

Doziranje dostupnosti, storytelling, suradnje i 'Posljednji ples'

Nakon 1985. godine, Nike nije izdao originalni model sve do 1994. godine, a kasnije samo 2013. i 2015. godine. Naime održavanje žudnje pokazalo se kao jedan od vodećih faktora trajne poželjnosti ovih modela. 'Nike je održavao potražnju na dva načina: oskudicom i nostalgijom', kaže T.J. Keasal, kreator tenisica i sportske odjeće, za Insider.

Nike za svaki model posebnu pažnju pridaje moći dobrog storytellinga. Tako, naprimjer, model Lost and Found, lansiran krajem 2021. godine, kupce izravno i opipljivo vraća u rane dane sakupljanja tenisica, a kada su se mogle pronaći u prašnjavim stražnjim prostorijama trgovina sportskom opremom. Lost and Found čak dolazi u kutiji koja izgleda staro, s rukom ispisanim računom.

Posljednjih nekoliko godina Nike je surađivao s modnim i glazbenim ikonama na ograničenoj verziji tenisica Jordan 1, uključujući Virgila Abloha i Travisa Scotta. Čak je izdao verziju Trophy Room 2021. u suradnji s Marcusom Jordanom, jednim od sinova Michaela Jordana i vlasnikom butika tenisica.

Vrijednost Air Jordana samo je rasla, a to su jačale suradnje s visokom modom. Nevjerojatno precizna izvedba Abloha svjedoči o ikonoklastičkom utjecaju tenisica Air Jordan 1. Model Chicago, koji je rezultat suradnje Off-Whitea x Air Jordana, Footwear News proglasio je obućom godine, a nakon toga ga je pratila potpuno bijela verzija, boja Sveučilišta Sjeverna Karolina, crna metalik Off-White x Nike Air Jordan 5 i krem boja Off-White x Nike Air Jordan 4.

Umjetnički direktor Dior Mena (a sada Fendijev kreativni direktor za žene) Kim Jones također odmalena gaji veliku ljubav prema tom modelu. Dobivši priliku u Dioru 2021., Jones je ujedinio svoj san iz djetinjstva i profesionalnu strast da bi stvorio najtraženiju obuću: Air Dior.

Silueta modela Jordan 1 napravljena od talijanske kože i s printanim logotipom lansirana je usred pandemije, u lipnju 2020., nakon što je debitirao na predjesenskoj reviji Dior Men za 2020. Usred zdravstvene krize pomislili biste da je trenutak za lansiranje posve loše odabran, no tenisice koje su koštale 2200 dolara rasprodane su za samo nekoliko minuta. Nakon toga, njihova preprodajna vrijednost brzo je skočila na čak 12 tisuća dolara. Prošle godine ljubitelji tenisica primijetili su model Air Dior na predsjedničkoj inauguraciji Joea Bidena, a nosio ih je Nikolas Ajagu, suprug Meene Harris, nećakinje potpredsjednice Kamale Harris.

Transkontinentalna ljubav prema Air Jordanu koju dijele ova dva dizajnera - Abloh, rođen u Chicagu, i Jones, porijeklom iz Velike Britanije - pokazatelj je značenja Air Jordana ne samo u području mode, već i popularne kulture u cjelini. Malo je slavnih osoba, brendova ili proizvoda tako transcendentnih kao Michael Jordan i brend Jordan. Chicago Bulls broj 23 (dres koji je umirovio klub Bulls) redefinirao je košarkašku igru, ulogu sportskih ličnosti u globalnoj pop kulturi i modnu industriju usponom Air Jordana.

Zadnji dio kontinuiranog uspjeha tenisica Air Jordan 1 je dokumentarac iz 2020. 'Posljednji ples', a predstavio je legendarnog košarkaša novom valu kolekcionara tenisica. 'Dokumentarni film 'Posljednji ples' imao je utjecaj na trenutnu generaciju. Mlađi kolekcionari ili obožavatelji Air Jordana nikada nisu vidjeli Jordana kako igra uživo', kaže Keasal. Film 'Air' zasigurno će pridonijeti poželjnosti tenisica koje se odavno ne nose samo na sportskim terenima.

Kolekcionarstvo tenisica preraslo je u industriju vrijednu više milijardi dolara, a sve zanima jedno: Zašto su jordanice toliko vrijedne?

Da bi se par rabljenih tenisica mogao prodati za dva do četiri milijuna dolara, mora biti prilično poseban. Sljedeći tjedan će se par koji je Michael Jordan nosio u drugoj utakmici NBA finala 1998., sezoni poznatoj kao 'posljednji ples', naći na aukciji Sotheby'sa i predstavlja najvrjednije tenisice koje su se pojavile na tržištu. Trenutačni aukcijski rekord za tenisice na aukciji, prema Sotheby'su, iznosi 1,472 milijuna dolara u 2021., također za par koji je nosio Jordan.

Proteklih nekoliko godina došlo je do eksplozije kolekcionara koji troše ogroman novac na rijetke tenisice, kaže Caitlin Donovan, voditeljica odjela za torbe, uličnu odjeću i tenisice u aukcijskoj kući Christie's.

Rastuće aukcijske cijene odražavaju snažan rast sekundarnog tržišta preprodaje tenisica, za koje StockX procjenjuje da vrijedi oko 10 milijardi dolara. Predviđa se da će se ta brojka popeti na gotovo 30 milijardi dolara do 2030. jer sve veći broj kolekcionara ulaže u ograničena izdanja deadstock predmeta - obuća 'mora biti nova i nenošena, s ciljem njihove preprodaje ili izlaganja kao cijenjene imovine', rekao je Derek Morrison, europski viši direktor u StockX-u, platformi za preprodaju tenisica.

To što se očekuje da će model Jordan 13 nadmašiti ovaj rekordni iznos govori ne samo o njegovoj rijetkosti, već i o nevjerojatnom nasljeđu nedvojbeno najrazvikanijeg dizajna tenisica. Jordanovo sportsko umijeće očito je glavni čimbenik njihovog dugotrajnog ugleda. 'Jordanov kulturni utjecaj nastavlja rasti čak i nakon njegovih aktivnih godina na terenu', kaže Drew Haines, direktor prodaje tenisica i kolekcionarskih predmeta u StockX-u.

Legenda koja se razvila oko samog Jordana i način na koji je uspio iskočiti s košarkaškog terena u pop kulturu je bez premca. 'Za mnoge nije Christopher Reeve bio taj koji je naveo ljude da misle da čovjek može letjeti, bio je to Michael Jordan', kaže Jian DeLeon, bivši direktor uredništva časopisa za tenisice i uličnu odjeću Highsnobiety.

Ne iznenađuje to da su upravo jordanice bile tenisice koje su pokrenule kult kakav poznajemo. No one su također, kako navodi DeLeon, 'revolucionirale uličnu modu'. 'Bila je to obuća koja je imala kultnu privlačnost, vidjeli biste je na ulici i ako ste bili dio plemena, lako ste se mogli identificirati, mogli ste se preko nje povezati s ljudima diljem svijeta. To su bili počeci ulične kulture i tih kodova te mogućnosti povezivanja preko njih', kaže on. I dok su tenisice u 80-ima i 90-ima predstavljale preteču underground uniforme, danas dio njihove privlačnosti predstavlja nostalgija.

Neki kolekcionari tretiraju ih isključivo kao investiciju, a drugi ne žele samo posjedovati željene modele - 'oni žele posjedovati priče i stilove života koji stoje iza njih', ističe Morrison. 'Ljudi su skloni posvetiti se vrijednostima, narativima ili temama koje nadilaze pojedinačne brendove', rekao je, dodajući da tenisice mogu 'navesti da se osjećamo povezani s brendovima, ljudima i kulturnim trenucima'.

'Mnogo je čimbenika koji određuju zašto neki model može biti skuplji od drugih, uključujući to koliko je rijedak, je li ga nosila neka slavna osoba ili je to bila reklamirana suradnja', rekao je Morrison. Ali općenito se sve svodi na ponudu i potražnju - što ih je manje dostupno, to je proizvod privlačniji, a nabava će koštati više. Iz StockX-a ističu da je suradnja Jordan 1 Retro High Dior najskuplje izdanje tenisica u 2020., a prodavalo se za dvije tisuće dolara, ali postignuto je vrtoglavih 11 tisuća dolara putem online aukcije Sotheby'sa. Proizvedeno je samo 8500 pari tih tenisica - a lansirane su na 35. godišnjicu Air Jordana, postižući savršen spoj tri efekta: malog broja primjeraka, luksuzne suradnje i povijesnog trenutka.

Ali bez obzira na to kupuju li kolekcionari iz užitka ili zarade, svi traže tenisice koje govore o kulturi njihova vremena, rekao je Morrison. 'One su više od nečega što se nosi na stopalima - one su platno koje služi kao sredstvo samoizražavanja, bilo da ste kolekcionar, bilo da ih nosite odmah nakon vađenja iz kutije.'