power dressing

Ako želite napredovati, morate naučiti igrati po novim pravilima: Za posao se odijevamo znatno ležernije, no odjeća i dalje šalje snažnu poruku

06.05.2022 u 16:04

Bionic
Reading

Nekada su radna mjesta imala i službene i neslužbene uniforme. Pravila su bila jasna i jednostavna - za posao se birala elegantna odjeća. U tradicionalnim uredima oni na vrhu piramide uvijek su bili u odijelima, a ako ste željeli biti sigurni da ste dobro odjeveni, bilo je potrebno samo kopirati taj poznati obrazac. No suvremeno radno okruženje poprimilo je sasvim novi oblik, posljedično su se promijenila i pravila odijevanja pa se postavlja pitanje: Je li dotjerivanje za posao uopće više važan faktor?

Uspon tehnološkog sektora znatno je, a vjerojatno i nepovratno, promijenio stereotipno poslovno odijevanje. Uzmimo za primjer najveće face iz Silicijske doline – nećete vidjeti ljude u odijelima, već odjevene u traperice, majice s kapuljačom i crne dolčevite. U svijetu tehnologije uspjeh ima drugačiju vrstu uniforme, znatno ležerniju.

Trend ležernijeg i neformalnijeg odijevanja vrlo brzo proširio se i na druge sektore. Zatim je 2020. prijelaz na rad na daljinu, često od kuće, u potpunosti promijenio pravila poslovnog odijevanja.

Tijekom pandemije kolege su se uglavnom viđali preko videopoziva, kojem je granica na rubu ramena, pa je odijevanje za posao vrlo često uključivalo košulju i , skrivene od pogleda, trenirku i papuče. A kada su kamere bile isključne, nastupila je vladavina pidžama i mekanih dekica. Sada, dok se radnici vraćaju u urede i tvrtke isprobavaju nove hibridne modele, nekoliko njih zahtijeva i povratak na službenu odjeću. No što znači poslovno odijevanje? Dolazak na posao u odijelu više nema istu, poznatu poruku, a nošenje majice s kapuljačom baš i ne nalikuje na moćno odijevanje.

Prava odjeća šalje pravu poruku

Odijevanje koje prati poslovni uspjeh oduvijek je zahtijevalo određeni stupanj suptilnosti. Ideja je bila promatrati ljude u organizaciji koji rade na poziciji koju i vi želite te imitirati njihov način odijevanja, uz dodatak individualnog potpisa. 'Odjećom šaljete jasnu poruku gdje se želite pozicionirati i čemu težite', kaže Sarah Archer, trenerica za samopouzdanje na području karijere, iz CareerTree Coachinga u Londonu. 'Kada se želimo uklopiti u radnu sredinu, odijevamo se kao naši kolege, a ako se odijevate poput voditelja, jasno šaljete poruku da ste spremni prijeći na višu razinu', dodaje.

Skretanje pozornosti na sličnosti između vas i više pozicioniranih radnika učinkovita je strategija. O ljudima koje smatramo sličnima imamo pozitivno mišljenje, a taj fenomen poznat je kao pristranost afiniteta. Studije su pokazale kako je vjerojatnije da će menadžeri zapošljavati i promovirati ljude za koje smatraju da su im slični, a to uključuje način odijevanja. Usklađivanje stila sa zaposlenicima na višim pozicijama također može pomoći da se bolje zamislite u željenoj ulozi. Tome u prilog idu i istraživanja koja su pokazala da poslovno odijevanje može učiniti zaposlenike samouvjerenijima i u konačnici poboljšati njihov radni učinak.

No tu je još jedan element uspješnog poslovnog odijevanja: pokazujete da ste ispravno protumačili pravila radnog mjesta i da ih se možete pridržavati. Prije, kada su svi nosili strogu poslovnu odjeću, dekodiranje neizgovorenih pravila o odijevanju bilo je lakše. Danas, osobito u tvrtkama u kojima su pravila odijevanja liberalnija, identificiranje i odabiranje prave modne kombinacije može biti malo zahtjevniji zadatak koji se ne smije zanemariti. Naime dobro procijenjena odjeća pokazuje da razumijete i da ste u mogućnosti uskladiti se s kulturom tvrtke.

Kako napominje Joey Price, osnivač tvrtke Jumpstart: HR i domaćin podcasta ‘While We Were Working', odijevanje za posao pokazuje posvećenost detaljima, predanost i dosljednost, ali šalje i jasnu poruku da ste spremni napredovati i potruditi se za to.

No tu je važna ravnoteža, a prilikom odijevanja za posao pretjerano dotjerivanje može izazvati suprotan, negativan učinak. Procjenjuje se da na čak 79 posto radnih mjesta u SAD-u vlada ležerno odijevanje. U takvom radnom okruženju pojaviti se u odijelu kao znak ambicije ili nade za promaknuće moglo bi zapravo naštetiti ugledu. Naime pretjerano dotjerivanje za posao može imati jednako negativan učinak kao i previše ležerna i šlampava odjeća.

Važno je napomenuti i to da pravila za odijevanje nisu potpuno ista za sve zaposlenike, pa oni na višim pozicijama imaju 'dozvolu' pokazati veću originalnost odjećom od ostalih. Studija koja je istraživala 'efekt crvenih tenisica' pokazala je da su i muškarcima i ženama koji su na poslu nosili modne kombinacije koje se ističu pripisivani viši statusi i kompetencije ako su radili na višim pozicijama u prestižnim tvrtkama. Spol i rasa također igraju ulogu u neizgovorenim pravilima odijevanja. Čak i mala promjena duljine suknje može utjecati na to koliko se, naprimjer, menadžerica smatra kompetentnom. A za zaposlenike pripadnike etničkih manjina odluka o tome koliko će autentičnosti izraziti na poslu može značiti sukob između percipiranih ideala profesionalizma i odijevanja u skladu sa svojom kulturom, piše BBC.

Dress code je i dalje važan

Moglo bi se činiti da je rad na daljinu eliminirao izazov snalaženja s pravilima odijevanja i priliku da osobnom prezentacijom signalizirate poslovne ambicije. Uostalom, većina radnika može smatrati da videosastanci smanjuju mogućnosti provjere i prosuđivanja na temelju odjeće te da omogućuju ležernije odijevanje. No to nije baš točno. 'Ako ne obraćate pažnju na ono što ljudi mogu vidjeti, tada propuštate priliku da vas se upamti, a onda morate više i napornije raditi da biste bili 'viđeni' u organizaciji. Morate pronaći način da se izdvojite, pogotovo kada ste u toj kućici na ekranu', kaže Archer.

Nošenje privlačne odjeće i nakita može biti jedan od načina da to učinite, ali i dalje su prisutni isti rizici od prekomjernog ili nedovoljnog dotjerivanja. Zaposlenik koji na videosastanku nosi košulju, kada su svi ostali u duksericama, isticat će se, ne nužno na dobar način. Bilo da se radi o online sastanku, bilo odlasku na posao, odijevanje mora biti lukava ravnoteža kojom ćete se uklopiti u radno okruženje, istaknuti se na pravi način pokazujući karakter, ali i suptilno zrcaliti stil odijevanja zaposlenika na višim pozicijama, a sve to u kontekstu sektora i tvrtke u kojoj radite.

No tu je i važno upozorenje: čak i zaposlenici koji savršeno shvate i prihvate pravila odijevanja trebaju vještine i kompetencije kojima će poduprijeti svoje ambicije u karijeri. Moćno odijevanje samo je dio jednadžbe, a i dalje je najvažnija sposobnost obavljanja poslovnih zadataka. Ipak, ispravno odijevanje pomoći će u postizanju uspjeha, a otkrivanje dobitne kombinacije moguće je uz pažljivo promatranje atmosfere na radnom mjestu. Prava odjeća može izgledati vrlo različito na različitim radnim mjestima, a pokazivanje da razumijete neizgovorena pravila kodeksa odijevanja može vam dati prednost.

Naime sve dok morate nekog impresionirati kako biste napredovali u karijeri, vaš izgled igra važnu ulogu, stoga je promišljeno odijevanje za posao itekako dobra ideja.