ŠTO JE ISTINA, A ŠTO NIJE

Automobilski mitovi i zablude

17.03.2009 u 08:00

Bionic
Reading

ABS skraćuje put kočenja, niskoprofilne gume na masivnim felgama nude automobilu bolje 'ležanje', pogon na sva četiri kotača omogućava brži prolazak zavojem… Neki automobilski mitovi žive vječno. Što je istina, a što samo urbana legenda, pročitajte u nastavku

Idealan raspored težine kod automobila je 50:50 na prednjoj, odnosno stražnjoj osovini

Istina je da je raspored težine izuzetno važan za vozne osobine automobila, no od samog rasporeda mase po osovinama mnogo je važniji centar ravnoteže koji bi trebao biti što niži i povučeniji prema centru vozila. Raspored težine od 50:50 ne bi mnogo značio, ako bi najveći dio mase bio raspoređen ispred prednje i iza stražnje osovine. Kod trkaćih automobila, raspored je najčešće 40:60 u korist stražnje osovine.

Višesezonske gume bolje prijanjaju na mokroj podlozi

Nažalost, višesezonske gume su nužno zlo za ljude koji žive na geografskom položaju s niskim i visokim temperaturama tijekom godine, a lijeni su stavljati zimske gume zimi, a ljetne ljeti. Višesezonske gume nude kompromis u performansama, no u situacijama kada je temperatura zraka viša od deset stupnjeva, na mokroj podlozi, svaka će ljetna guma nuditi bolje performanse od najbolje višesezonske gume.

ABS skraćuje put kočenja

Elektronski sustav protiv blokiranja kočnica nije osmišljen kako bi skratio put kočenja, već kako bi vozaču, ponovljenim stiskanjem i otpuštanjem kočnica omogućio nastavak upravljanja vozilom i izbjegavanja opasnosti u situacijama ekstremnog kočenja kada bi se automobili bez ABS-a zbog blokiranih kočnica kretali pravocrtno i, za većinu vozača, bez kontrole. Nusprodukt jednostavnosti korištenja ABS-a je kraći kočni put, no vrhunski vozači mogu se bez ABS-a zaustaviti brže nego s njim.

Niskoprofilne gume na felgama velikog dijametra nude najbolje vozne osobine

Nažalost, opseg felgi kod sportskih automobila povećavao se kako bi tehničari mogli montirati veće te samim time učinkovitije kočnice. Dizajnerima se svidjelo kako izgledaju velike felge na niskoprofilnim gumama, pa je stvorena čitava multimilijunska industrija. Šira guma doista nudi osjećaj bolje povratne informacije na upravljaču, no za njezinu prijemljivost na podlozi od širine mnogo je važnija kompozicija, tvrdoća te trag utora.

Pogon na sva četiri kotača omogućava brži prolazak zavojem

Integralni pogon odličan je za brzi start s mjesta, bolju prijemljivost na mokroj i snježnoj podlozi, kao i za brži izlazak iz zavoja, no vozaču neće omogućiti brže prolaženje zavoja jer to ovisi o gumama, arhitekturi ovjesa, težištu i masi automobila.

Motorno ulje mora se mijenjati svakih 10.000 kilometara

Tehnologija izrade modernih sintetičkih ulja značajno je napredovala od nastanka ovog mita. Motorno ulje treba mijenjati prema preporuci proizvođača, koju možete naći u knjižici vozila, najčešće svakih 15.000, a nerijetko i više kilometara.