Brendovi kao što su Miu Miu i The Row u glavni fokus vraćaju obuću koja se oduvijek povezivala s bogatašima na jahtama i svima onima koji sanjaju biti oni i jednog dana posjedovati luksuzno plovilo
Marivent palača na Mallorci 1986. godine. Španjolska kraljevska obitelj pozira za svoju godišnju ljetnu fotografiju za novinare, ovaj put s posebnim gostima: princom i princezom od Walesa i njihovim sinovima. Trenutak je, kao i sve ostalo što je protok vremena onemogućio rekreirati, ikoničan: dvije dinastije usred naizgled idiličnih vremena poziraju, bezbrižne, nesvjesne uspona i padova koje će budućnost donijeti.
Od svih detalja koje znatiželjni promatrač može pronaći na slici -a ima ih mnogo- postoji jedan koji bi mogao proći nezapaženo, nalazi se na stopalima. Muškarci na fotografiji, uključujući tinejdžera princa Felipea, nose istu obuću - par brodskih cipela.
Taj trenutak, između sredine 80-ih i kraja 90-ih godina, obilježio je vrhunac popularnosti obuće koja se od pojave na modnoj sceni oduvijek povezivala s određenom društvenom klasom.
Njihovo samo ime - brodske cipele - povezuje ih sa svijetom bogatim, no za njihovo nošenje ipak nije potrebno posjedovati plovilo.
Prije ponovnog oživljavanja espadrila, brodske cipele predstavljale su izbor broj jedan više klase (i onih koji su težili njoj pripadati) kada su ljetne vrućine zahtijevale ležernije odijevanje.
Nosile su ih mainstream pop zvijezde i političari na odmoru i nikada s čarapama, a njihovim dizajnom pozabavili su se i high street brendovi nudeći pristupačnije verzije.
No za razliku od drugih odjevnih predmeta, poput polo majice, koji su uspjeli izaći iz elitnih krugova i prodrijeti na streetwear scenu, brodske cipele nikada nisu uspjele u potpunosti izgubiti svoju auru otmjenosti.
Usprskos navedenom, s vremena na vrijeme nanovo postaju relevantnim modelom na modnoj sceni što se nadolazećim kolekcijama, između ostalog, trude postići brendovi poput talijanskog Miu Miu i američkog The Row.
Cipele inspirirane psećim šapama
Imidž brodske cipele kao vrste obuće namijenjene ljudima zabrinutim zbog poreza na nasljedstvo svakako nije neutemeljen. Njihov dizajn dugujemo dobrostojećem poslovnom čovjeku, Paulu A. Sperryju.
U 30-im godinama prošlog stoljeća ovaj strastveni jahtaš, primijetio je da njegov pas može upravljati bilo kojom površinom bez klizanja. Ključ je, vjerovao je, ležao u utorima na jastučićima njegovih šapa. Stoga je Sperry osmislio cipele s potplatom koji oponaša njihov oblik kako bi čvršće prijanjale na palubu broda.
Materijal koji je odabrao, nauljena koža, dizajnirana je da odbija vodu. Sperry je dao vlastito prezime brendu koji i dan danas prodaje ovaj model.
Poput drugih odjevnih predmeta povezanih s elitom, poput polo majice, takozvani preppy stil i njegove pristalice prihvatile su brodske cipele kao svoje.
Ova se estetika najprije oblikovala na kampusima Yalea i Princetona, a počela se širiti kao slika mlade i ležerne verzije uspjeha. Trenirke, jakne, chino hlače i, naravno, brodske cipele postale su poznate kao garderoba povezana s naprednom, optimističnom i dinamičnom socioekonomskom klasom. Slika američkog sna.
Krajem prošlog desetljeća, preppy stil zavladao je hip-hop kulturom. Godine 2009. Kanye West dizajnirao je bijele brodske cipele za Louis Vuitton, dok su članovi indie bendova poput Vampire Weekenda desetih godina redovito paradirali u njima.
U današnja vremena, uredi Waystar Royca u hit seriji 'Nasljeđe' HBO-a nisu jedino mjesto gdje brodske cipele izazivaju čuđenje - unatoč činjenici da su ih brendovi poput Timberlanda, u suradnji sa streetwear brendovima Supremeom i Sebagom, unijeli u moderno doba.
'Za mene su brodske cipele, kao i polo majica, trenutno potpuno izvan moje stvarnosti. Imam dugotrajnu traumu zbog nošenja školske uniforme. Teško mi ih je viditi u drugom kontekstu', kazao je kreativni direktor i stilist Alfredo Santamaría, u online svijetu poznat kao Gothic Sport. Ono što priznaje je njihovu izdržljivost i sposobnost prilagodbe vremenu. 'Poput mokasinki, brodske cipele će uvijek biti tu. Ne možemo se odlučiti jesu li svečane ili casual, što ih čini prigodnim u svim prilikama', istaknuo je.
Usred mrzitelja i ljubitelja 'brodarica', modni dizajneri i dalje pokušavaju maksimalno iskoristiti njihovu nautičku siluetu. Samo protekle godine, suradnja između francuskog Saint Laurenta i brenda Sebago učinila je upravo to, odvaživši se upotrijebiti životinjski print.
Prije nekoliko mjeseci, Timberland i njujorška kuća Aimé Leon Doré, specijalizirana za spajanje hip- hop svijeta sa preppy stilom, uspjeli su to s modelom koji vraća svoju klasičnu bit, dok je pop glazbenik Troye Sivan modnom pistom za Miu Miu u Parizu relativno nedavno prodefilirao u brodskim cipelama brenda.