NAIAS 2009.

Desetkovani detroitski salon automobila bez vizije kamo dalje

13.01.2009 u 11:25

Bionic
Reading

Nissan, Mitsubishi, Suzuki, Rolls-Royce, Land Rover, Ferrari i Porsche ove su godine odlučili bojkotirati salon automobila u Detroitu, time nam samo davši do znanja u kolikim je problemima svjetska autoindustrija

Siječanjski sjevernoamerički salon u našim je kalendarima oduvijek predstavljao svojevrsni pokazatelj onoga što nas očekuje u ostatku godine. Kada su proizvođači u Detroitu prije godinu dana potpuno izgubili kompas, mnogima je bilo jasno da autoindustriju u nadolazećim godinama ne čeka ništa dobro.

Odustajanjem brojnih proizvođača od ovogodišnjeg NAIAS-a to je samo potvrđeno. Primjerice, 2006. u Detroitu su održane čak 52 svjetske premijere serijskih i 27 svjetskih premijera konceptnih modela. Ove godine ukupni broj premijera manji je od 50, a i važniji modeli mogu se gotovo nabrojati na prste jedne ruke.

I dok su Nissan, Mitsubishi, Suzuki, Rolls-Royce, Land Rover, Ferrari, i Porsche zaobilazili Detroit, drugi su dobili jedinstvenu priliku za pokazivanje u punom svjetlu. Tako su, prvi put dosad, kineski proizvođači BYD i Brilliance zauzeli mjesta na glavnom podiju Cobo centra. Brilliance je predstavio čitav niz modela različitih, teško pamtljivih, alfa-numeričkih naziva koji se neće tako skoro pojaviti u prodaji na američkom ili europskom tržištu, poput BS2 i BC3, dok je BYD, inače u djelomičnom vlasništvu jednog od najbogatijih američkih investitora Warrena Buffeta, pokazao plug-in hibridnog konkurenta Chevroletovom Voltu, F3DM, po cijeni od svega 22.000 dolara.

Ovogodišnji NAIAS trebao bi pokazati i kako kucaju srca u nekoć velikog američkog trojca. Nakon što su dobili pomoć od 13,4 milijardi dolara iz programa TARP pomoći posrnuloj financijskoj industriji, od GM-a i Chryslera očekivalo se da u Detroitu pokažu zašto su vrijedni spašavanja. Chrysler se baš i nije iskazao. Proizvođač u vlasništvu fonda rizičnog kapitala Cerberusa, bukvalno rečeno, raspada se po šavu, pa je drugi novinarski dan ogromni Chryslerov pentagramski logotip otpao s pročelja štanda i gotovo jednog novinara koštao glave. Chrysler je pokazao čitav niz električnih koncepata koji 'samo što nisu spremni za proizvodnju', no nijedan učinkovit serijski model kojim bi se potencijalni kupci doista mogli odvesti svojim kućama.

GM je pak glavni adut - gradski kompakt Chevrolet Beat, koji je trebao u serijskoj izvedbi debitirati na NAIAS-u - odlučio premijerno prikazati ženevskoj publici u ožujku pod imenom Spark. Američku publiku će umjesto serijskog modela ponovno dočekati dvije godine star koncept. Istu priču GM je izveo i sa Chevrolet Orlando crossoverom, a jedini serijski modeli na GM-ovom štandu su Buick Lacrosse, limuzina srednje klase, te SUV-ovi Cadillac SRX i Chevrolet Equinox. Ford je pak u Detroit dovukao najbrutalniju izvedbu novog Mustanga, Shelby GT500, kao i novi Taurus

Održavanje reputacije detroitskog salona ponovno je palo na europske i japanske proizvođače automobila. Vjerojatno najatraktivnija serijska premijera NAIAS-a ona je Mercedesove najžešće, konačne izvedbu SLR-a Stirling Moss. BMW je u Detroitu skinuo poplun s novog Z4 koji je dobio tvrdi sklopivi krov, dok nam je Audi pokazao zasad najsnažniju izvedbu superautomobila R8 sa 5,2-litarskim V10 motorom snage 525 KS, te koncept Sportback koji je zapravo studija luksuznog kupea s četvorim vratima A7, koji će u serijskoj izvedbi konkurirati Porscheovoj Panameri i Mercedesovom CLS-u

Volkswagen je ponovno mamio uzdahe novim, trećim konceptnim roadsterom Bluesport koji pomoću 180 KS iz dvolitrenog centralno smještenog dizelskog motora sprinta do stotke za 6,6 sekundi te juri više od 220 km/h uz prosječnu potrošnju nižu od 4,5 litre goriva na stotinu kilometara. Zasad nije poznato hoće li i kada maleni roadster veličine Audijevog TT završiti u proizvodnji.

Volvo nam je pokazao konceptni S60 koji daje naslutiti zaokret u izvedbi budućih modela švedskog proizvođača. Zadrži li S60 do serijske izvedbe bar djelić karizme i tehničkih karakteristika koncepta, mogao bi se pokazati oštrim konkurentom njemačkoj premium trojci.

Izostanak Ferrarija Lamborghini je iskoristio kako bi se razmahao programom koji će kupcima omogućiti da svog 'podivljalog bika' prilagode u potpunosti vlastitom ukusu – od boje vanjskog premaza do materijala u unutrašnjosti i razine opremljenosti. Lamborghini je također iskoristio NAIAS kako bi na anoreksičnim preplanulim modelima pokazao novu liniju svojih muških i ženskih odjevnih predmeta. Maserati nam je predstavio najsnažniji Quattroporte GT S sa 432 KS, a Jaguar najsnažniji XK – model R sa 510 KS iz motora V8

Japanski Subaru nam je s konceptnim Legacyem pokazao vjerojatni novi dizajnerski smjer svojih modela. Honda je u Detroitu pokazala novu generaciju svog hibridnog modela Insighta koji počiva na tehnologiji već viđenoj u Civic Hybridu. Toyota je zato predstavila potpuno novi Prius kojem je zapremina benzinske jedinice sa 1,5 porasla na 1,8 litara, a snaga na 98 KS. Zajedničkim snagama elektromotor i benzinski motor razvijaju 134 KS, ubrzavaju automobil do stotke za manje od deset sekundi te u kombiniranom ciklusu omogućavaju prevaljivanje stotinu kilometara uz potrošnju od svega 4,7 litara.

Na istom sustavu no sa 2,4-litarskim benzinskim četverocilindrašem u kombinaciji te 187 KS na raspolaganju Lexus je predstavio svoj prvi hibridni model. Svojevrsni Prius za potkoženije ekološki osviještene vozače. HS 250h, koji dizajnom izuzetno nalikuje na novu generaciju Toyotinog Avensisa, smjestit će se između IS-a i GS-a, prodaja u SAD-u započet će sredinom godine, a u dogledno vrijeme vjerojatno ćemo ga dočekati i na domaćem tržištu.

Detroitski salon publici otvara vrata 14. te traje do 25. siječnja. Ambiciozni Amerikanci očekuju čak 700.000 posjetitelja