SALONE DEL MOBILE

[FOTO] Uzbudljivi komadi namještaja, predstavljeni u Milanu proteklih dana, nagovješćuju nove trendove u uređenju doma

12.09.2021 u 17:24

Bionic
Reading

Prošlo je 60 godina od osnutka premijerne godišnje izložbe namještaja Salone del Mobile u Milanu, ali i dvije i pol godine otkako se mnoštvo posjetitelja okupilo u milanskim izložbenim dvoranama kako bi se divili neumornoj kreativnosti međunarodnih dizajnera i proizvođača. Tih tjedan dana tradicionalno cijeli Milano živi u ritmu sajma Salone del Mobile. Inovacijski duh nastavlja ga pokretati, posebice zbog načina na koji su njegovi organizatori odgovorili na pandemiju. Tako je u sklopu sajma otvoreno posebno izdanje pod nazivom Supersalone

S 423 izlagača, što predstavlja otprilike četvrtinu od uobičajenog broja, Supersalone se naziva 'malom izložbom'. Međutim prema riječima Stefana Boerija, milanskog arhitekta i kustosa događaja, na određeni način predstavlja veće događanje 'u smislu sposobnosti izlagača za eksperimentiranje formatom'. Štandovi izlagača zamijenili su izložbenim panoima na kojima su obješeni proizvodi i time je omogućen slobodan promet.

Osim toga, materijali od kojih su napravljeni panoi kasnije će biti reciklirani ili kompostirani. I dok je Salone del Mobile većinom bio ograničen za sudionike u industriji namještaja, Supersalone je svih pet dana bio otvoren za javnost, a prvi put je i velik broj proizvoda bio dostupan za kupnju.

Coral fotelja i sofa, Paolo Castelli
  • Vješalica Appendiabito, Paolo Castelli
  • Stol Arches, Paolo Castelli
  • Zidni ormarić Argo Circus Edition, Vismara
  • Polica Aerem, Paolo Castelli
  • Krevet Astra, Paolo Castelli
    +70
Noviteti na milanskom sajmu namještaja Salone del Mobile Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Zbirka namještaja inspirirana književnošću

Kada je londonska arhitektica Annabel Karim Kassar odlučila nazvati svoju novu kolekciju namještaja Salon Nanà, prema kurtizani iz romana Émilea Zole iz 1880. godine, 'Nana', to nije bilo iz divljenja prema liku koji je tjerao muškarce u ludilo i smrt. Umjesto toga, arhitektica Kassar, rođena u Parizu, rekla je da su izložbeni komadi trebali dočarati društvenu atmosferu književnih salona s kraja 19. stoljeća. Što se tiče lika iz romana koji je poslužio kao inspiracija za kolekciju, sama arhitektica kaže: 'Ne mislim da je Nana bila dobra ili loša. Morala je preživjeti u teškim uvjetima.'

Proizvedena u talijanskoj tvrtki Moroso, kolekcija Salon Nanà sastoji se od raskošnih sofa s velikim jastucima, počivaljki i dva tipa stolova, od kojih su neki ukrašeni orijentalnim printom i zakovicama. Dizajn je inspiriran razdobljem koje je Annabel Karim Kassar provela u Maroku, ali i na širem području Bliskog istoka, a njezina tvrtka je svojevremeno imala urede u Bejrutu i Dubaiju. Tako su sofe, naprimjer, dostupne u crno-bijeloj prugastoj tkanini, za čiji dizajn su joj kao inspiracija poslužili ogrtači koje nose arapski muškarci.

Optička iluzija koja daje posebnu dimenziju novim tepisima

Trompe l’oeil, stoljetna tehnika optičke iluzije, primijenjena je na potpuno moderan način u kolekciji tepiha Ombra milanske tvrtke cc-tapis. Belgijski par koji je dizajnirao Ombru, Fien Muller, fotograf, i Hannes Van Severen, kipar i ravnatelj studija Muller Van Severen, rekao je da su kolekcijom imali želju odmaknuti se od ideje da je tepih samo dvodimenzionalna ravnina na podu.

'Želja nam je bila interijeru dati osjećaj kretanja, no na suptilan način. Radi se uglavnom o zanimljivoj uporabi boje i kompozicije s papirom i svjetlom. Ne može se nazvati čistim trompe l’oeilom.' Tijekom pandemije dizajneri su radili na projektu za svojim blagovaonskim stolom; rezali su, lijepili i fotografirali papir i karton, koristeći svjetlo svojih mobitela za stvaranje i proučavanje sjena.

Tepisi, proizvedeni u Nepalu, ručno su vezeni te su načinjeni od himalajske vune. Dolaze u dvije verzije: jednobojna ili višebojna, a prodaju se samo u jednoj dimenziji, onoj od 2,9x2,2 metara.

Svjetiljke u uzbudljivim kombinacijama

George Sowden, jedan od osnivača Memphisa, radikalnog pokreta 80-ih koji je izazvao vladajuću estetiku modernizma, ide ukorak s trendovima. Dizajner iz Milana, rođen u Engleskoj, namjerava proizvesti širok spektar inovativnih rasvjetnih rješenja koja nudi njegova nova tvrtka Sowdenlight.

Na prvom mjestu je Shades, pomalo neobična skupina rasvjetnih tijela koja iskorištava svojstva silikona kako bi disperzirala svjetlost, a uz to se iako čisti. Modularne svjetiljke mogu se izraditi po narudžbi, dajući kupcu niz mogućnosti kombinacija oblika i boja. Početna kolekcija uključuje 18 osnovnih oblika koji se mogu sastaviti u 18 visećih svjetiljki, četiri stolne, dvije podne te sedam mobilnih svjetiljki.

Sowden (79) u međuvremenu razvija zamjenu za klasičnu Edisonovu žarulju. Vrlo omiljena kod industrijskog chic dizajna, žarulja je savršeno funkcionalna za svjetiljke sa žarnom niti, no prema Sowdenovim riječima, nije dobar izbor za LED tehnologiju jer je u tom slučaju rasipna i neadekvatna.

Tajna vječne mladosti

Za talijansku tvrtku Agape, koja proizvodi kupaonske dodatke, inspiracija za ogledalo Vitruvio seže sve do tradicionalnih scenskih garderoba u kojima su velike žarulje iznad ogledala bile nezamjenjive i prijeko potrebne. Žarulja sa žarnom niti pomogla je zvijezdama da se našminkaju - i vjeruju da su još uvijek mlade. 'Kvaliteta osvjetljenja lica i gornjeg dijela tijela blizu je savršenstva', rekla je Cinzia Cumini, dizajnerica koja je sa suprugom Vicenteom Garcíom Jiménezom osmislila novu verziju osvjetljenja koje laska taštini.

Ime potječe od Vitruvijevog čovjeka, svjetski poznatog crteža Leonarda da Vincija, čija je ljepota također poslužila kao odlična inspiracija. Međutim za novu verziju ogledala upotrijebili su modernu tehnologiju kako bi poboljšali doživljaj. 'Sijalice su vrlo romantične, no ipak malo neugodne. LED diode su nam omogućile da razmislimo o suvremenom pristupu', kaže gospođa Cumini. Ta promjena smanjuje vidljivost bora na licu, i to bez dodatne topline, tako da se znatno lakše i bez znojenja nanosi teška šminka. Četvrtasta ogledala dostupna su u tri veličine: 60, 80 i 120 centimetara.

Oživljavanje minimalističkog radija talijanskog majstora

Kada prime neželjene vjenčane poklone, parovi ih uglavnom vrate, sakriju ili poklone dalje. No Franco Albini imao je drugačiju ideju. Kad su 1938. godine ovaj talijanski arhitekt i njegova supruga Carla dobili radio u tradicionalnom drvenom ormaru, koji nije izgledao prikladno u njihovom modernom domu, Albini je maknuo kućište i ugradio električne komponente između dva noseća komada kaljenog stakla. 'Zrak i svjetlost su građevinski materijali', rekao je kasnije svom sinu Marcu.

Albini je na kraju poboljšao dizajn za komercijalnu proizvodnju, stvarajući minimalnu staklenu vitrinu za električne žice. Proizveden u švicarskoj tvrtki Wohnbedarf, ogoljeli Radio in Cristallo predstavljen je 1940. godine.

Sada ga je tvrtka za namještaj Cassina oživjela u identičnim dimenzijama (70 cm visine i 28 cm širine) dodajući umjetnički oblikovan zvučnik talijanske tvrtke B&C. Radio ima i FM i digitalnu tehnologiju, Bluetooth te zaslon od 18 centimetara. Cijena mu iznosi 8235 dolara, a limitirano, ručno ožičeno izdanje prodaje se po cijeni od 14.770 dolara.

Osvjetljavanje svakodnevnih predmeta

Pretvaranje poznatog u nešto posve novo uvjerljiva je Selettijeva specijalnost. Godine 2006. talijanska tvrtka naručila je od dizajnera Alessandra Zambellija da kreira Estetico Quotidiano, niz svakodnevnih predmeta poput kanti za smeće, limenki i košara u porculani ili staklu. Ti predmeti su 'vrlo figurativni, neobični, dostupni i duboko povezani sa sjećanjima na svakodnevne predmete, no s odmakom i efektom iznenađenja', kaže Stefano Seletti, umjetnički direktor tvrtke.

Za novu kolekciju, nazvanu DailyGlow, Zambelli je dodao element svjetlosti. Predmeti izliveni u smoli - uključujući tubu paste za zube, karton za mlijeko i bočicu s tekućim sapunom – 'napunjeni' su LED diodama umjesto očekivanim sastavom.

Zambelli kaže da je želio uhvatiti 'esenciju uobičajenih oblika, onih koje svakodnevno vidimo u predmetima oko nas'. U isto vrijeme, dodajući svjetla u jednadžbu, transformirao je te objekte u 'svjetiljke koje lako mogu pripovijedati kako se svijet mijenja'.

Ogledala od kamena

Unatoč svim izazovima, posljednjih 18 mjeseci dalo je prostora za samorefleksiju i kreativnost. U tom optimističnom duhu talijanska dizajnerska tvrtka Salvatori predstavlja radove koji su razvijani tijekom pandemije, uključujući prvu suradnju s dizajnerom iz Brooklyna Stephenom Burksom.

Burks je spojio svoj živopisan štih i kulturološku perspektivu sa Salvatorijevom stručnošću obrade kamenih površina kako bi kreirao novu kolekciju kiparskih ogledala. Ogledala, koja dolaze u veličini stola pod nazivom Friends (od 3900 dolara) i u verziji za vješanje na zid pod nazivom Neighbours (od 5400 dolara), sadrže niz šarenog mramora, uključujući rosso francia (crveno), giallo siena (žuto) i bianco carrara (bijelo). Rupe u antropomorfno stiliziranim komadima također sugeriraju izreze u masci, nudeći gledateljima priliku da se vide u novom svjetlu.

'Nadahnula me raznolikost kamena koji nam je bila na raspolaganju - i kako to može označavati i raznolikosti ljudi koji mogu vidjeti kako se njihova slika reflektira na površini', rekao Burks. Iako se proizvodi mogu tumačiti kao maske, Burks kaže da im nije bila namjera zakloniti lice. 'Nadam se da će ogledala podsjetiti ljude koliko mogu biti izražajni.'

Upotreba prirodnog procesa raspadanja za stvaranje ljepote

U sklopu svog debija u Milanu, Marcin Rusak, londonski umjetnik poljskog podrijetla, predstavio je izložbu 'Unnatural Practice', prikaz njegova aktualnog rada s biljnim materijalom. Izloženi predmeti iz njegove kolekcije 'Perishable', napravljeni s cvijećem, te izlošci iz kolekcije 'Protoplasting Nature', nastali korištenjem lišća, skreću pozornost na njegovu metodu prenamjene flore u rasvjetna tijela, namještaj i ukrasne vaze koji s vremenom propadaju i trunu.

Izložba, za koju je nadležna kustosica Federica Sala, 'ispunjena je mnogim konceptualnim, nedovršenim djelima i idejama namijenjenim ispitivanjem našeg odnosa s predmetima koje prikupljamo'. Izložba također sadrži novu seriju zidnih izložaka; instalacija koje ispituju utjecaj Rusakovog obiteljskog posla na njegovo zvanje (potomak je uzgajivača cvijeća), ali i prepoznatljive mirise vezane za njegove izloške koje je kreirao parfumer Barnabé Fillion.

'Većina projekata na kojima radimo imaju zajedničke teme u smislu koncepata i materijala. Instalacija je sredstvo koje vas navodi na promatranje objekata na način na koji ga ja vidim - kao stalno rastući i propadajući živi katalog', kaže Rusak.