PRVI I JEDINSTVENI NA TRŽIŠTU

Golden Goose sad ima novu taktiku: Kako je šminkerski brend poznat po iznošenim tenisicama odlučio vratiti postolare u modu

17.07.2022 u 20:02

Bionic
Reading

Nakon što se proslavio ručno izrađenim tenisicama koje prodaje za 450 eura, brend Golden Goose fokusira se na popravke. Priča je to oživljavanju postolarskog zanata, produbljenju veze klijenta sa samim brendom i održivosti – dašak osvježenja i nagovještaj promjena u svijetu brze mode i stila 'kupi, malo nosi, pa baci'

'Onaj tko osjeća da se brinemo o njemu uvijek će se vratiti', kaže glavni direktor Golden Goosea, brenda koji je zahvaljujući 'iznošenim' tenisicama postao jednako profitabilan kao Chanel.

Kao osnova ležernog odijevanja, tenisice su dugo vremena predstavljale izvor jeftine proizvodnje. Golden Goose, neovisna tvrtka za proizvodnju obuće, želi unijeti promjene i predlaže alternativu: ručnu izradu i popravak.

S vodećom trgovinom u luksuznoj milanskoj četvrti Brera, koja je nedavno proširena i redizajnirana na način da se ondje smjeste i radionice za postolare i vezilje, brend najpoznatiji po predstavljanju ručno izrađenih tenisica vrijednih 400 eura sada nudi i njihov popravak po narudžbi, a cijena te usluge može iznositi i više od 100 eura. Unatoč visokoj cijeni, ovaj model poslovanja mogao bi poslužiti kao primjer modnim tvrtkama koje žele produljiti životni vijek svojih proizvoda, piše New York Times.

'Zanatlije su u stanju svojim rukama proizvesti jedinstvene primjerke', rekao je Silvio Campara, izvršni direktor Golden Goosea, kao odgovor na pitanje zašto su cijene njihovih tenisica tako visoke. 'A ručna izrada stvara privrženost', dodaje.

To također objašnjava inicijativu da se obrtnicima u 20-im i 30-im godinama daju glavne uloge u vodećoj trgovini brenda. U dobro opremljenom studiju, pokraj kotača za poliranje, strojeva za šivanje kože i ormara za dezinfekciju ozonom, tim postolara čisti, šiva i ponovno postavlja potplate na cipele, posebno tenisice, a okružuju ih opojni mirisi terpentina i ljepila na gumi.

U drugom kutu trgovine, obloženom ladicama i redovima rola vrpci, vezilje šivaju zakrpe na traperice i drugu odjeću te ušivaju srca, cvijeće i druge otkačene dizajne na tenisice – upravo je to prvi pothvat Golden Goosea u cilju prilagođavanja dizajna.

'Cilj nam je obnoviti dostojanstvo zanatlija', kaže Campara, no priznaje da je bio popriličan pothvat pronaći 20 mladih ljudi koji danas žele raditi kao postolari. Međutim uvjeren je da oni, kao dio Golden Gooseova programa popravka, izravno oblikuju budućnost mode. ‘Bit ću oduševljen ako nas drugi brendovi pokušaju kopirati', dodaje Campara.

'Prije pet godina popravak tenisica nije ni postojao', kaže Alessandro Pastore, postolar koji je prije vodio proizvodnju u tvornicama što proizvode cipele za brendove kao što su Louis Vuitton, Jimmy Choo i Christian Louboutin. 'Ne postoji nijedan luksuzni butik koji nudi ovu vrstu usluge popravka. Prvi smo, jedinstveni smo i zbog toga se osjećamo istinski važnima', dodaje, odjeven u traper kombinezon s prišivenim natpisom preko leđa – 'Dream Maker' (tvorac snova), što je službeni naziv za ovu uslugu brenda.

Brend, koji su 2000. godine osnovali Francesca Rinaldo i Alessandro Gallo, primijenio je staromodan pristup proizvodnji tenisica: umjesto vulkanizacije gumenog potplata za oblaganje gornjeg dijela cipele – što predstavlja uobičajeno brzo rješenje za proizvodnju tenisica u Aziji - Golden Goose tražio je postolare na svom matičnom teritoriju, u talijanskom Venetu. Upravo je ta regija poznata po svečanim cipelama, u potpunosti ručno rađenim u skladu s tradicijom, a ondje je i nekoliko luksuznih modnih kuća otvorilo tvornice kako bi iskoristile prednost lokalne izrade obuće.

Golden Goose osmislio je tenisice s istim individualno šivanim gornjim dijelom i ručno oblikovanim potplatima, kakvi se inače nalaze na svečanim cipelama. Danas brend proizvodi više od milijun pari tenisica godišnje, koristeći tradicionalne tehnike u osam tvornica u regiji Veneto i diljem Italije. 'Najbolji smo zato što smo Talijani. U ovoj zemlji imamo majstorstvo ručnog zanata kojim se proizvodi svjetska luksuzna roba', neskromno dodaje čelni čovjek brenda.

U izlogu milanskog butika izloženi su parovi napola obnovljenih tenisica. Međutim ono što je prije i što poslije može biti teško razlučiti bez proučavanja potplata, jer same tenisice - u skladu s Golden Gooseovom filozofijom o 'savršenoj nesavršenosti' - ponosno nose namjerne ogrebotine, poderotine, izlizane dijelove i umrljane natpise.

Sam prodajni prostor također je uređen u stilu dotrajale estetike: kolekcije odjeće inspirirane sveučilišnim sportovima i američkim stilom imaju zakrpe, rupe i zakrpane poderotine; Blondie, Duran Duran, INXS i drugi junaci osamdesetih sviraju na razglasu; na policama su među proizvodima pomno smješteni predmeti poput koturaljki, analognih kamera i kazeta.

Dok su se fizički butici borili za značenje u doba online kupovine, ovaj novi model Golden Goosea privlači posjetitelje svojim obrtničkim uslugama, a brend planira otvoriti slične konceptualne trgovine u New Yorku i Dubaiju kasnije ove godine. Iako se popravci obično smatraju gubitkom za robne marke, Campara inzistira na tome da je takav pristup dobar za poslovanje.

'Netko tko osjeća da se o njemu brinu uvijek će se vratiti, a popravci pomažu da moji proizvodi ostanu u vašem životu i u vašem sjećanju', objašnjava Campara. Kupci provode vrijeme u dućanu, pričaju ljudima o svojim iskustvima i, kako iskreno priznaje, često kupe još pokoji par tenisica kad dođu uljepšati svoj stari par.

Što se tiče uloge u održivosti, brojke baš i nisu velike – prvog dana uvođenja popravaka u lipnju na vrata dućana došlo je 38 klijenata sa starim tenisicama pod rukom, što je kap u moru u usporedbi s brojem novih proizvedenih istog tog dana. Ipak, ako šira kultura popravka zamijeni planiranu dostupnost trendi mode, ali i način na koji kupujemo i održavamo odjeću i obuću, te bi se brojke mogle radikalno promijeniti.

Investicijska grupa Permira kupila je Golden Goose 2020. godine za 1,3 milijarde eura. Iako su investitori često zahtijevali najbrži maksimalan prihod, isključujući potrebne žrtve koje zahtijevaju napori za postizanje održivosti, Campara je inzistirao na povjerenju ulagača nakon što je povećao profit u svom mandatu izvršnog direktora, istovremeno uvodeći niz inicijativa usmjerenih baš na održivost. 'Ovdje smo da bismo stvorili dugoročnu vrijednost, a ne samo prihode. Ne možete prodavati ako nemate nijednog klijenta', rekao Campara.

Milanska konceptualna trgovina, osim novootvorenih radnih mjesta za postolare i vezilje, također ima kante za recikliranje odjeće i obuće bilo kojeg brenda u partnerstvu s ReCircledom te preprodaje rabljene tenisice i kožne jakne u ime klijenata. Uz to, Golden Goose nedavno je najavio niz ambicioznih ciljeva za održivost i integraciju, kao i planove za pokretanje postolarske akademije koja će od sljedeće godine obučavati novu generaciju obrtnika.

Ovog proljeća brend je predstavio svoj najinovativniji model tenisica dosad, Yatay Model 1B. Za proizvodnju tog modela korištena je kožna alternativa koja prilikom proizvodnje ne troši mnogo vode i izrađena je od nejestivih biljnih izvora, a stvorena je u suradnji s talijanskim proizvođačem materijala Coronetom. Prema Camparinim riječima, 'Made in Italy' u svijetu dugo je označavalo kvalitetu, no budući će kupci ipak tražiti nešto više. 'Proizvedeno s odgovornošću', kaže znakovito Campara.