Dizajner Erdem Moralioglu jedan je od onih u svijetu mode čiji se rad ili obožava ili ne, a njegov samouvjeren odabir boja i neustrašivi uzorci, osobito cvjetne tkanine, učinili su ga jednim od obožavanih dizajnera na britanskom kraljevskom dvoru, oko kojeg su se čak sukobile Kate Middleton i Meghan Markle
Za razliku od svojih poznatijih, bolje rečeno prepoznatljivijih kolega, Erdem Moralioglu bez ikakvih se problema može motati oko svog izložbenog prostora i prikupljati iskrene, necenzurirane povratne informacije kupaca, jer njegovo javnosti lice nije još nije tako poznato. No to se ne može reći za rad nagrađivanog dizajnera, koji karakteriziraju eksperimentalni tekstil, božanstveni cvjetni printovi i šarmantni senzibilitet iz sredine stoljeća koji je učinio svojim prepoznatljivim potpisom.
'Oduvijek sam bio jako vođen tekstilom, bilo da se radi o printu, obradi tkanine ili vezenju', kaže Moralioglu o svom brendu ženske odjeće koji je pokrenuo 2005., nakon što je diplomirao na prestižnoj londonskoj akademiji Royal College of Art. 'Uvijek se to čini sastavnim dijelom mog radnog procesa – tkanina i silueta idu ruku pod ruku. Dizajnirao bih haljinu i zamislio tkaninu. Tkaninama je potrebno dugo vremena da se razviju, pa moramo rano početi raditi na njima.'
Za 46-godišnjeg dizajnera navodi se da je jedan od onih čiji rad jednostavno obožavate ili mrzite, zahvaljujući njegovom samouvjerenom izboru boja i neustrašivom pristupu uzorcima. Njegovoj romantičnoj odjeći neki su čak pripisali pridjev 'jeftina' zbog korištenja romantičnih cvjetnih tkanina.
Kako god, poznat po sposobnosti spajanja tradicionalnih detalja s modernim zaokretom, londonski dizajner podigao je svoj nevjerojatno chic brend, Erdem, do vrtoglavih visina, a njegova inspiracija i stalno polazište za njegove kolekcije su – žene. Njegove dizajnerske haljine čak su bile okidač već spomenutog sukoba između dvije poznate pripadnice britanske kraljevske obitelji, Kate Middleton i Meghan Markle.
Kate, Meghan i Erdem između njih
Između Markle i Middleton pojavile su se napetosti u ranoj fazi njihova odnosa, i to nakon što je princeza od Walesa dobila prednost nad vojvotkinjom od Sussexa.
Naime obje su obožavateljice britanskog dizajnera Moralioglua, a vojvotkinja od Sussexa davno se zaljubila u njegovu odjeću. Unatoč tome što je nosila njegove dizajnerske komade prije ulaska u kraljevsku obitelj 2016. godine, princeza od Walesa, koja je također kupovala Erdemovu odjeću, bila je prioritet.
Tako je snimljena kako nosi kreacije dizajnera porijeklom iz istočnog Londona na više kraljevskih angažmana proteklih godina, a pripijenu i lepršavu haljinu do sredine lista iz kolekcije za proljeće/ljeto 2018. obukla je za otvaranje V&A Photography Centra u Victoriji & Albert Museumu 2018.
Erdemove haljine također je nosila povodom drugih kraljevskih angažmana, noseći dugu haljinu boje senfa s cvjetnim printom na večeri koju je održao britanski veleposlanik u Stockholmu 2018., a za haljinu s potpisom britanskog dizajnera odlučila se i za prisustvovanje reviji Chelsea Flower 2019. Tada je odabrala cvjetnu svilenu haljinu naziva Shebah.
U međuvremenu je vojvotkinja od Sussexa nosila Erdemovu haljinu Davina početkom 2016. - prije nego što je ona bila dostupna široj javnosti - za pojavljivanje u NBC-jevom 'Today Programu', a tada još nije upoznala princa Harryja.
Također je viđena u Erdemovim haljinama u ožujku 2017. tijekom vjenčanja na Jamajci te u vrijeme igara Invictus 2017. u Torontu, kada je nosila haljinu Sebla. Međutim, kao članica kraljevske obitelji, nije javno nosila Erdemove kreacije sve do ožujka 2019.
Činjenica da su haljine koje je izradio britanski dizajner, rođen u Kanadi, prvo uručene Kate, navodno je loše prošla kod Sussexovih. To je dovelo do toga da je Meghan navodno rekla da Kate 'nije ni čak ni kraljica'.
U trećem mjesecu ove godine Kate je zadala Meghan finalni 'udarac' te je na obilježavanju Dana Commonwealtha nosila upečatljivu kreaciju s potpisom Erdema, a koja je uključivala elegantan sako sitnog cvjetnog uzorka i odgovarajuću suknju.
No one nisu jedine članice kraljevske obitelji koje obožavaju brend Erdem. Princeza Eugenie odjenula je kratku cvjetnu haljinu vrijednu 950 funti u trenutku objave zaruka s Jackom Brooksbankom 2018. godine. A Zara Tindall nosila je cvjetnu haljinu, inače zaštitni znak ovog brenda, na utrci konja Royal Ascot 2021., odlučivši se za mornarskoplavu kreaciju do koljena i s dugim rukavima. Sophie Wessex također je snimljena u više navrata baš u Erdemovim haljinama, osiguravši si naslovnice kada je za prisustvovanje showu Royal Variety Performance u Albert Hallu odlučila obući plisiranu haljinu naziva Lindsay, a koja se prodaje za 2895 funti.
Tko stoji iza brenda koji je postao modni miljenik kraljevske obitelji?
Postoje dvije vrste kreativaca: oni koji su u središtu pozornosti i oni koji radije blistaju u pozadini, posvećujući svoje vrijeme usavršavanju zanata. Moralioglu bez sumnje spada u potonju kategoriju, i iako možda nije toliko priznat kao njegovi kolege, to se ne može reći za njegove nagrađivane dizajne koji su privukli pozornost visokoprofilne klijentele, uključujući princezu od Walesa i Michelle Obamu.
Rođen i odrastao u Montrealu, modni dizajner je odrastao s majkom Britankom koja je čeznula za domom i okružila se britanskim blagom, uključujući knjige 'Povratak u Brideshead' i 'Soba s pogledom'. To je kod mladog kreativca formiralo vrlo romantičan pogled na Britaniju, što se jasno očituje u njegovu elegantnom dizajnu.
'Kao dijete iz predgrađa pokušavao sam izbjegavati sve što je bilo timsko. Imao sam vrlo kratku karijeru, od osme godine, u nogometnom timu, a okušao sam se i u hokeju na ledu. Moj je otac sanjao da bih mogao biti prvi poluturski hokejaški profesionalac. Nije ispalo ništa od toga. Većinu vremena provodio sam crtajući i sanjareći', ispričao je jednom prilikom za Guardian.
'Obitelj moje mame živjela je u Midlandsu, a tatina u istočnoj Turskoj. Imali su različite naglaske i ja sam imao drugačije ime od ostalih. To je bilo neugodno. Sada vidim da kontrast naslijeđa nije samo prekrasna stvar, nego i ono što jesam', dodao je.
'Osjećao sam čežnju za domom svojih roditelja zbog očevih turskih jela i maminog nedjeljnog pečenja. Želio sam i ono što mi nikad nije bilo dopušteno: Coca-Colu i hot dog', rekao je.
Nitko na svijetu ne poznaje ga bolje od njegove sestre blizanke. Kao djeca igrali su se u svim ulogama. 'Ne u stilu - to je za djevojčice, a ovo za dječake. Nikada nisam poistovjećivao ženski rod s nečim neprikladnim, što se tako često servira djeci dok se igraju', kaže dizajner.
Došavši u Ujedinjeno Kraljevstvo kao mladić, učio je zanat na akademiji Royal College of Art, na praksi kod Vivienne Westwood i Diane von Furstenberg. Debitirajući prvom kolekcijom prije otprilike 15 godina, Moralioglu, kojem je 2021. dodijeljena titula MBE za zasluge u modi, dobio je pohvale za svoj stil koji je preuzeo eterične tkanine i renesansno cvijeće te ih učinio privlačnima uspješnim poslovnim ženama sklonim dojmljivom odijevanju.
Njegov talent odmah je prepoznat te je ostavio dojam na niz utjecajnih ljudi - uključujući Alexandru Shulman, Joan Burstein, osnivačicu moćnog butika Browns, i dizajnera Rolanda Moureta - koji mu je dodijelio priželjkivanu nagradu Fashion Fringe na London Fashion Weeku.
Osiguralo mu je to i novčanu injekciju za posao i odskočnu dasku kojom se katapultirao u središte pozornosti. Englesku je učinio svojim domom i bazom svog međunarodno priznatog brenda.
Snažne žene i slavne obožavateljice
Njegova sestra blizanka Sara (15 minuta mlađa od njega) u korak ga je pratila na njegovoj uzlaznoj putanji. Danas je hvaljena redateljica dokumentaraca te je radila s kanalima Channel 4 News i BBC Newsnight, producirajući film 'The 21st Floor' o Grenfellu – a pri tome nosi bratov dizajn s modernom gracioznošću (čak i dok šeće sa psom).
No Sarina barbika zapravo je dobila prvi Moraliogluov dizajn: okruglu suknju sa steznikom izrađenu od jednog komada tkanine. 'Bilo je to vrlo chic', pogotovo kao rad tada sedmogodišnjeg dizajnera.
'Ona je nevjerojatna', kaže Moralioglu. 'U El Salvadoru je snimala dokumentarac o svjetskoj prijestolnici ubojstava. Ona je itekako novinarka. Slični smo po tome što smo oboje vrlo znatiželjni. Postavljamo puno pitanja. I oboje pričamo priče, u različitim kontekstima.'
Nazovite to nuspojavom, ali odrastanje sa sestrom blizankom i majkom kućanicom, a naziva je ženom koja najviše utjelovljuje ljepotu, utjecalo je na njegov rad ukorijenjen u istraživanju kodova ženstvenosti.
Ipak, kad osmišljava kolekciju, u njegovu umu nikada ne postoji određeni tip žene. Dizajn pokreće priča, a ne kupac. Njegov se rad ističe jer ima sanjarsku, fantastičnu privlačnost... bez kompromisa u nosivosti. 'Kad je nešto dobro dizajnirano, trebalo bi funkcionirati na različitim ženama', ističe, napominjući da i najmanji detalj, poput džepova sa strane, može činiti veliku razliku.
Zapravo, on pomno razmatra kako njegove haljine reagiraju kada se osoba koja ih nosi nagne preko stola ili izađe iz automobila. Dajući prednost praktičnosti, izgradio je uspješan posao. 'Najljepši je kompliment vidjeti žene u Južnoj Koreji, Japanu ili Francuskoj, na mjestima vrlo daleko od mog studija, kako uživaju noseći moj rad', kaže.
Moralioglu je odijevao mnoge slavne osobe, no najviše ga se dojmila američka političarka, bivša teksaška senatorica Wendy Davis (koja se 13 sati u Kongresu borila za pravo žena na pobačaj). 'Nosila je jednostavnu haljinu s printom, ali mislim da je sjajno izgledala', kaže muškarac koji zagovara snagu ženstvenosti.
Poznat po svojim izuzetnim tkaninama, živopisnim otiscima i detaljnoj izradi, Moralioglu je dobio kraljevski pečat odobrenja prošle godine, kada mu je dodijeljena titula MBE za doprinos britanskoj modnoj industriji – što se sjajno uklopilo u obilježavanje 15. godišnjice njegova brenda.
Danas njegove spretne dizajne hvale kritičari, komercijalno su itekako uspješni, a nose ih najprobirljivije svjetske modne ikone, uključujući Nicole Kidman, Keiru Knightley, Michelle Obamu i Siennu Miller. Možda još neočekivanije, Madonna je također obožavateljica ovog brenda, uz legendarnu Joan Collins.
Inače, Erdem se prodaje u više od 170 chic butika i robnih kuća diljem svijeta, uključujući glavnu trgovinu koja nosi njegovo ime te se nalazi londonskom Mayfairu. Na podugačkoj listi obožavatelja brenda nalaze se i bivša urednica Voguea Alexandra Shulman, osnivačica Net-a-Portera Natalie Massenet i Samantha Cameron.
Glenn Close u Erdemovoj kreaciji
Jedna od najistaknutijih kreacija s Erdemovim potpisom svakako je bila haljina koju je Glenn Close odjenula na ovogodišnjoj Met Gali.
'Bio je to doista prekrasan proces suradnje', rekao je Moralioglu o stvaranju tog stajlinga. Nakon što je glumici priredio nekoliko lookova po narudžbi, nadogradio je njihov postojeći dijalog i svoje jedinstveno razumijevanje njezina ukusa kako bi dočarao voluminoznu haljinu, također inspiriranu kreacijom koju je trebala nositi na ovogodišnjoj dodjeli Oscara (no covid ju je spriječio u tome).
'Mislim da je to izvorna, čista elegancija', rekla je oduševljena Close o kreaciji šivanoj po mjeri, izrađenoj od šljokica posebne zelene nijanse, točnije eau de Nil (vode Nila), na podlozi od žoržeta, s trompe l'oeil kristalnom ogrlicom, za koju Moralioglu otkriva da je ručno izvezena kako bi 'ostavila dojam nasumičnosti'. U skladu s temom 'Karl Lagerfeld: Linija ljepote', taj je detalj inspiriran izgledom iz Lagerfeldove couture kolekcije za Chanel u proljeće/ljeto 1983., dok uštirkani ovratnik i kontrastne manžete podsjećaju na one kakve je pokojni dizajner redovito nosio.
Što se tiče ogrtača od tafta od 40 metara, inspiriran je završnim izgledom koji je kreirala Devon Aoki tijekom Chanelove modne revije jesen/zima 1999. 'Sviđale su mi se drama i ideja stvaranja nečega što ima volumen i osjećaj povijesti', objašnjava dizajner, dodajući: 'Budući da smo Glenn i ja bliski, mislim da nam je to dalo hrabrosti kada se pristupa temi koja je tako posebna.'
'Da sam 50 godina mlađa, nosila bih jednu od njegovih lepršavih haljina, trčeći bosa u polju poljskog cvijeća - opet, možda ipak hoću', dodaje glumica. 'Svejedno, duboko sam polaskana i zahvalna što se ponudio da me odjene.'
Pričanje priča i ravnopravnost spolova
Obilježen eksperimentalnim tekstilima, poetskim cvjetnim printovima i šarmantnim senzibilitetom iz sredine stoljeća, ne može se poreći da je Moralioglu vrstan pripovjedač. Njegove su kolekcije stvorene oko narativa koji slavi ženstvenu formu i ta hirovita estetika provlači se po šavovima svakog njegovog projekta.
Erdem na turskom znači 'vrlina', a na pitanje za što misli da je njegova vrlina, dizajner rođen u Montrealu, sa stalnom adresom u Londonu, čiji je otac Turčin, a majka Britanka, kaže da je to znatiželja, sklonost koja se vidjela kroz kreativna partnerstva s Narsom i Kraljevskim baletom.
Moralioglu je strastven pripovjedač priča, sa ženom kao protagonisticom koja je gotovo uvijek polazište njegove eskapističke kolekcije, a ima afinitet i prema povijesnim referencama te redovito prekapa opsežnu zbirku knjiga i internet u traženju vala inspiracije. 'Inspiracija vas može pogoditi bilo gdje. Veliki sam kolekcionar knjiga, pa obično počnem s knjigom ili nečim – pritom postoji neki čudan katalizator koji tjera novčić da padne’, objašnjava. 'Onda uđeš u to i izgradiš ideju o tome tko je tvoja žena, gotovo forenzički. Inspiracija i narativ je nešto što mi pomaže u procesu dizajniranja kolekcije. To je način na koji sam uvijek radio', objašnjava.
Kao temelje njegove maštovite kolekcije za proljeće/ljeto 2017. poslužila je istinita priča s morskog dna. 'Bio sam u vlaku za Bath i pročitao sam članak o haljini koju su pronašli na obali Nizozemske. Bila je to haljina koja je pripadala ženi po imenu Jean Ker, grofici od Roxburghea, dvorskoj dami supruge Charlesa I. od Engleske. Krenula je isporučiti mladu nevjestu princezu Mary u Nizozemsku, ali zapravo je išla na tajnu misiju u Francusku kako bi potajno prodala krunske dragulje i prikupila novac za kraljevsku obitelj', kaže Moralioglu.
'Bila je dvostruka špijunka, što sam smatrao nevjerojatnim. Onda sam pomislio što bi se dogodilo da čamac nije potonuo i da je 300 godina kasnije ova vojska žena ratnica jurišala na obale Deauvillea 1930-ih? Bila je to neskladna, čudna mješavina stvari koje baš i ne idu zajedno, ali u mojoj je glavi uspjela. Ova smiješna priča bila je moja polazna točka i nastavio sam s njom', opisuje svoj proces rada dizajner.
Nakon što je kupio kuću u Bloomsburyju, pronašao je broš koji ga je odveo do viktorijanskih transvestita Fredericka Parka i Ernesta Boultona, inače poznatih kao Stella i Fanny, koji su živjeli kao 'sestre' 1860-ih. Priča je bila toliko uvjerljiva da je nadahnula njegovu predivnu ekscentričnu kolekciju za proljeće/ljeto 2019. 'Priča je ono što mi treba kao katalizator za stvaranje kolekcije', kaže.
Moraliogluova sklonost istraživanju odvela ga je i u Nacionalnu galeriju portreta, u kojoj su viktorijanski portreti žena i njihovih haljina utjecali na predimenzioniran kroj i brojna druga oblikovanja tkanina u kolekciji. U rasponu od uskih jakni do voluminoznih puf rukava, ideja ekstremne veličine podupirala je odvažne siluete. Uobičajen u viktorijanskoj odjeći bio je chine, a on ga objašnjava kao tkanje sastavljeno od upletenih niti koje stvaraju zamagljen efekt. Primijenjen na motiv cvijeća u čudnim bojama, stvara aluziju koja briše granice između spolova. 'Često printovi i tkanine mogu biti produžetak pričanja priče', dodaje.
'Imam sestru blizanku. Odrastao sam s nekim tko sam ja, ali suprotnog spola, tako da mi je taj osjećaj roda uvijek bio nekako relativan. Način na koji su nas roditelji odgajali nikada me nije naveo da se osjećam kao da su žene slabiji spol', kaže i zaključuje: 'Vjerojatno se više radi o ideji odijevanja kako biste postali ono što mislite da jeste, za razliku od onoga kako ste rođeni. Na neki način, svi se odijevamo zamišljajući ono kakvi se nadamo biti.'
Iako bi mnogi na prvu pomislili da se kod njega radi o ravnopravnosti spolova, on to opovrgava. 'Moja sestra blizanka i ja odgojeni smo potpuno ravnopravno. Ravnopravnost spolova nikada mi nije pala na pamet - to nikad nije bilo nešto što sam ikada dovodio u pitanje. Jer jednostavno se čini prirodnim to da bismo bili jednaki. Misli i ideje moje sestre jednako su valjane kao i moje. Nisam mogao zamisliti nijedan razlog zbog kojeg ne bi bile', ističe.
'Moja vjera u ljepotu, ideja da vas ona može prenijeti, ima ogromnu moć. Moj je rad uvijek bio vezan uz ljubav prema ženama i prirodi. Kad sam prvi put shvatio da sam gej, kao dijete, bio sam zatvoren. Da su mi tada rekli tada da ću jednog dana biti u sretnom braku, nikad im ne bih povjerovao. Ali taj osjećaj zatvorenosti također je pustio mojoj mašti na volju', ispričao je.
S ljubavlju prema dekorativnoj umjetnosti i urođenim talentom za pripovijedanje, dizajnerov narativ o dizajnu i njegove muze lako su osvojili kupce. Tako je, naprimjer, kolekcija proljeće/ljeto 2021., inspirirana romanom Susan Sontag iz 1992. 'Ljubavnik vulkana'. Sama Sontag glumi muzu, kao i njezina protagonistica, društvena ljepotica Emma Hamilton, čiji se slavni ljubavni trokut s lordom Nelsonom i njezinim suprugom, vulkanologom Williamom odvija u pozadini erupcije Vezuva 1750. 'Ta tri lika, koja se nađu u nevjerojatnoj situaciji, i ideja koja je bila veća od svih njih, na rubu eksplozije – čak ni ne razmišljajući o revoluciji koja će se dogoditi u Francuskoj, jer to se događalo u Italiji – a svi ti politički sustavi sami su se poništavali', kaže Moralioglu te vidi velike paralele sa situacijom u kojoj se sada nalazimo: 'život eruptira' i ljudi se nađu 'plešući na rubu vulkana'.
Poznat po svojim atmosferskim revijama, Moralioglu vas može vratiti u prošlost do nevjerojatne chic ere, a njegova jedinstvena sposobnost krije se u tome da uzme tradicionalne detalje i modernizira ih. 'Oduvijek sam bio fasciniran jezikom ženskog roda. Cvijeće je produžetak tog jezika; lijepo, ženstveno i kompleksno', kaže.
Nastoji što veći dio kolekcija proizvoditi lokalno, a njegovi dizajni nastaju u vrevi istočnog Londona, melting potu četvrti Hackney, koju zove domom. Podrijetlo i trajnost ključni su za brend Erdem. 'Najuzbudljivije je vidjeti nekoga tko nosi tvoj rad otprije 10 godina', kaže i naglašava: 'Uvijek sam bio opsjednut postojanošću'.
'Što dulje radim svoj posao, to više shvaćam da je ona toliko različitih tipova žena. Mislim da je ono što je zajedničko mojim kupcima urođeni osjećaj za stil i uvažavanje odjeće koju čine ljudske ruke', smatra.
Stavljajući imaginarne likove na stranu, Moraliogluova čeznutljiva odjeća očarava popriličan spektar žena više od desetljeća. Od istaknutih političkih lica kao što su Michelle Obama i Samantha Cameron do kruga ljubitelja umjetnosti i it djevojaka, uključujući Yanu Peel i Alexu Chung, Erdemova je privlačnost široko rasprostranjena.
'Mislim da je nevjerojatno kada vidite ženu koja nosi ono što radite, a možete uočiti da je prigrlila taj komad u svoj život i nosi ga na svoj način', zaključuje dizajner, sve češće prisutan u ormarima dama istančanog modnog ukusa.