Moda se uvijek rado poigravala emocijama, a balansiranje između muškog i ženskog svijeta vječna je inspiracija modnih dizajnera. Brend Jil Sander predstavlja sasvim novi koncept na čelu s bračnim parom Luke i Lucie Meier, čiji minimalizam predstavlja neodoljiv sukob crnog i bijelog te strogoće i sanjivosti, a prožet bezvremenskom elegancijom
Što je dokaz sretnog braka? Za Lukea i Lucie Meier, dizajnerski duo, ali i bračni par na čelu brenda Jil Sander, to je činjenica da još uvijek žele zajedno popiti kavu prije nego što dođe vrijeme za odlazak na posao. Svakog dana Luke i Lucie izlaze iz svog milanskog stana i prelaze ulicu do elegantne starinske slastičarnice Marchesi (otvorena davne 1824.) na caffè macchiato za oboje i svježi sok od grejpa za Lucie.
Meierovi su preuzeli Jil Sander u travnju 2017. godine, postavši prvi par imenovan kreativnim voditeljima velikog modnog brenda. U početku se kuća obratila Lukeu, rodom iz Vancouvera, jer je ostvario karijeru kao dugogodišnji glavni dizajner u Supremeu, a zatim kao suosnivač OAMC-a, kultne luksuzne linije ulične odjeće s kojom i danas uspješno surađuje. 'Moja prva pomisao bila je: ‘Ne mogu to raditi samo ja - to ne bi imalo smisla'', kaže Luke, dodajući: 'To je znatno bliže Lucienom svijetu.' Ona je pak odrasla u malom švicarskom gradu Zermattu te je radila za Louis Vuitton, Balenciagu i Dior, gdje je dizajnirala i konfekcijsku i modnu odjeću prije dolaska Marije Grazije Chiuri 2016. godine.
Njih su se dvoje oduvijek nadali da će raditi zajedno, pa su izradili prijedlog projekta, uključujući izbor dizajna i nacrt njihove vizije za Jil Sander. Željeli su vratiti 'emociju i dušu brendu', kako to opisuje Lucie.
Prvi put u modnom svijetu: Bračni par na čelu luksuznog brenda
Pitate li Lukea koja je najveća lekcija koju je do sada naučio sjedeći za kreativnim kormilom kuće Jil Sander sa suprugom Lucie, kao odgovor dobit ćete sažetu, ali upečatljivu ljubavnu izjavu. 'Da smo supruga i ja neuništivi', rekao je u intervjuu za WWD.
Luke je upoznao Lucie dok je učio o dizajnu pletiva kao student na razmjeni na modnom koledžu Polimoda u Firenci. Njihov susret bio je pomalo filmski. Lucie, kći Austrijanke i Nijemca, došla je u Firencu da bi studirala modni marketing na Polimodi; i ona i Luke iznajmili su smještaj u kući lokalne obitelji. 'Smiješno je to, puno smo razgovarali o suradnji jednog dana. Došlo je to ranije nego što smo mogli zamisliti', kaže Luke.
Luke i Lucie vješto se poigravaju predrasudama. On je obrijane glave, strog, pragmatik, najčešće odjeven u crno. Lucie, duge plave kose, romantična je i sanjarka odjevena u bijelo. On je živio punim plućima. Bio je skejter kao klinac u Vancouveru, gradu s punim razumijevanjem drugih kultura, ali zapravo nije imao svoju scenu pa je znao da mora izaći da bi bio dio svijeta. Prva postaja: koledž u Seattleu, studij financija. Zatim Washington DC, još studija međunarodnog poslovanja i financija, što je uključivalo godinu dana na Oxfordu. Otputovao je do Londona i vratio se u Washington na vrijeme za homecoming zabavu na Sveučilištu Howard s Wu-Tang Clanom i Outkastom. Nakon toga otišao je na intervju za posao na Wall Streetu i to ga je uvjerio da financije ipak nisu njegova budućnost.
Ponovno je počeo skejtati, upoznao tim Supreme i počeo raditi s Jamesom Jebbiom, a on ga je usmjerio u modu, što je rezultiralo susretom s Lucie u Firenci. Tijekom svih tih njegovih putovanja i traženja, ona je bila u Zermattu, poznatom po skijanju, penjanju i planinarenju. Nije ni čudo što je takav tip ostavio velik dojam na nju.
'Način na koji je Luke govorio o svemu bio je jako zanimljiv. I stvarno sam bila uvučena u njegov svijet. Nisam imala pojma. Stvarno mi je otvorio vrata', kaže Lucie.
Brend Jil Sander dugo je bio u pozadini njezinih misli: majka joj je bila strastvena ljubiteljica i kolekcionarka minimalističkog dizajna te marke. 'Bila je zaista velika obožavateljica', kaže, prisjećajući se obiteljskih izleta. 'Kad bismo išli u grad u kojem se nalazila trgovina Jil Sander, morali bismo je otići u nju. Uvijek sam se divila tom brendu.'
Pariz ili New York? Ipak - Milano
Otišavši iz Firence u Pariz, Lucie je studirala modni dizajn prije nego što se 2008. pridružila Louis Vuittonu dok je u njemu bio Marc Jacobs. Nakon pet godina, 2012., dizajnerica se pridružila Balenciagi te je surađivala s tadašnjim kreativnim direktorom kuće Nicolasom Ghesquièreom. Raf Simons odabrao je 2014. Lucie za glavnu dizajnericu visoke mode i konfekcijske odjeće tijekom svog mandata kreativnog direktora u Dioru. Kada je napustio tu kuću 2015., Lucie je vodila njezin dizajnerski tim s kolegom Sergeom Ruffieuxom. Za to vrijeme Luke je radio kao direktor dizajna u Supremeu.
Potez kuće Jil Sander 2017. učinio je tako Lucie i Lukea prvim bračnim parom koji kreativno vodi globalni luksuzni brend. 'To nam je uvijek bio krajnji cilj', kaže Lucie o radu sa suprugom, s kojim je veže 18 godina provedenih zajedno. 'Kada radiš ovakav posao, nema slobodnog vremena. Ako to radite zajedno, zapravo se uspijevate družiti', dodaje.
Upravo su ti njihovi početni razgovori u Firenci oblikovali njihovu najnoviju kolekciju, uz sjećanje na sredinu 90-ih, kada se sve činilo mogućim, kada je razmjena informacija između glazbe, filmova, medija bila beskrajno uzbudljiva. 'Prevladavao je osjećaj da se pojavljuju nove stvari koje su bile vrlo pozitivne', prisjeća se Luke. 'To mi se trenutno čini stvarno potrebnim jer gotovo da ne želim čitati novine. Čini se da smo stvarno na određeni način na rubu provalije.'
Pa ipak, ima razloga za optimizam ili barem kakvu-takvu vjeru u budućnost. 'Moramo biti prilično realni u pogledu onoga što radimo', priznaje. 'To uopće nije nužnost, ali postoji ta kvalitativna razina koja stalno raste. Čak i sama ideja da uvijek nastojiš stvari učiniti boljima. Da nisu za jednokratnu upotrebu', dodaje.
A možda je to nešto toliko elementarno kao što je novi život koji donosi nadu, baš poput njihove kćeri Elle Rose. 'Pretpostavljam da, poput većine ljudi, ako ste prilično strastveni u onome što radite, ulazite sve dublje i dublje. U studiju smo redovito ostajali sve do ponoći. Milano zapravo ne poznajemo onako kako bismo trebali jer je posao bio jako intenzivan. Ali Ella Rose je postavila prilično jasnu ciljnu crtu za svaki dan - moramo stići kući u određeno vrijeme da bismo je mogli staviti u krevet. I stvarno, do 18.45 obavimo stvari za koje bi nam nekoć trebalo puno više, do ponoći. I nekako je to bilo suvišno pa smo se zapitali jesmo li doista morali tako raditi', naglašava Luke.
No možda su disciplina i odgovornost oblikovale njihove živote i mnogo prije nego što je stigla Ella Rose. Tada je to bila samo predanost jedno drugome, dovoljno snažna da izdrži vezu na daljinu: on je bio u Supremeu u New Yorku, ona u Parizu. 'Uglavnom sam bila u školi u Parizu i stvarno sam to ozbiljno shvaćala. Luke je bio u Supremeu. Tako da mislim da smo samo naporno radili. A onda smo imali nas sa strane. Vjerojatno nismo znali da će to tako dugo trajati. Prihvatili smo to tako kako jest, nemajući baš neki veliki plan. Išli smo u skladu sa situacijom', kaže Lucie.
Vjenčali su se 2007., a Luke je bio taj koji se preselio. 'Došli smo do točke u kojoj je bilo - ili ću se ja preseliti u Pariz ili će se ona preseliti u New York', kaže. 'Bilo mi je drago doći ovdje', dodaje. Luke je pokrenuo luksuzni brend ulične odjeće OAMC, a Lucie je krenula na modni put kroz Vuitton i Balenciagu prije nego što je došla u Christian Dior.
Barem na površini, njihovi svjetovi nisu mogli biti različitiji, ali Luke se prisjeća članka, objavljenog u Vogueu 1995. godine, koji je uspoređivao Chanel i Supreme te zaključio da je njihov pristup vrlo sličan. 'Potpuno je to drugačiji proizvod, no sve opet mora biti rađeno na određeni način i ako vam je stalo da nešto bude dobro, tu vrstu pristupa morate imati prema bilo čemu. Put do dostizanja cilja zapravo je isti.'
On to povezuje sa svojom i supruginom situacijom. 'Na neki čudan način stvarno smo povezani jedno s drugim. Očito postoji neka vrsta kreativne razmjene ili samo općenite razmjene gledanja predstava ili koncerata ili bilo čega drugoga, ali postoji i to razumijevanje, poput: 'U redu, znam kroz što prolaziš.' Iako je to vrlo različito okruženje, još uvijek je isto', kaže Luke.
I tako su zajedno došli do kuće Jil Sander 2017., iste godine u kojoj je nastao epohalni strateški savez između Louis Vuittona i Supremea. Fuzija je bila u zraku. Tadašnja izvršna direktorica Jil Sander, Alessandra Bettari, obratila se Lukeu. 'Učinit ću to samo s Lucie', rekao joj je. Uvijek je bio plan da jednog dana rade zajedno. 'Ali nismo mislili da će se to dogoditi ovako brzo', kaže Lucie.
'Siguran sam da su vjerojatno imali ideju da ako bih ja pristao na suradnju, onda bi se i Lucie pridružila jer ima iskustva u stvaranju luksuzne ženske odjeće na području Europe', dodaje Luke, 'a ja nisam imao nikakvog iskustva u tom svijetu.'
Zašto je zapeo za oko Bettari, nije siguran. 'Možda je u pitanju moja opsesivna kompulzivnost. Također, možda nimalo čudno, ali Jil Sander i Helmut Lang bili su ogromna, ogromna referenca za Supreme na početku, dok sam tamo radio. Helmut je još uvijek imao svoju trgovinu u Sohou. Bilo je to vrlo moćno. U Supremeu nam je stvarno bilo stalo do toga da stvari budu kvalitetne i dugotrajne. Danas ne mogu govoriti o njihovom pristupu, ali u tom periodu sve se baziralo na odlasku do Midtowna i pronalaženju prekrasne tkanine iz neke švicarske tvornice.'
Simbioza između ulice i salona postala je nešto poput modnog klišeja, ali s Lukeom i Lucie to se pokazalo korisnim kada su prešli u Jil Sander, brend koji je pretrpio nekoliko burnih godina: Raf Simons je otišao, Rodolfo Paglialunga dolazi i odlazi, Jil se vraća... i ponovno odlazi.
'Povezanost koju smo oboje imali s kućom uvijek je bila prisutna, ali na vrlo različite načine. Kao što sam rekao, rad u New Yorku bio mi je važna referentna točka. A Lucy je bila osobno vezana - njezina je mama bila velika obožavateljica Jil Sander. I tako, u određenom smislu, nije bilo važno kako je to bilo kad smo stigli. Bili smo odlučni pokušati i dati sve od sebe da podignemo brend do onoga što smo zamislili.'
Bračni par Meier donosi prekretnicu za kultni brend
Kad je par stigao u Jil Sander, sada sa sjedištem u Milanu, modna kuća bila je u fazi promjene otkako je njezina osnivačica, čije ime nosi i koja ju je osnovala u Hamburgu 1968., prodala kontrolni udio u svojoj tvrtki Prada grupi.
Bivša modna novinarka i studentica Tekstilne škole u Krefeldu, Heidemarie Jil Sander proizvela je prve odjevne predmete 1968. godine te ih je prodavala u svom hamburškom butiku s više robnih marki. Godine 1975. brend je debitirao na Pariškom tjednu mode. Njezin oštar i minimalistički dizajn pokazao se ispred svog vremena, a unatoč početnim problemima, njemačka dizajnerica je ustrajala, na kraju postigavši globalni uspjeh.
Godine 1999. talijanska modna kuća Prada kupila je 75 posto udjela u brendu, a on je od tada dvaput prodan. Sjedište u Milanu bilo mu je poput igre glazbenih stolaca: izmijenila su tri kreativna direktora – uključujući Rafa Simonsa (od 2005. do 2012.) – prije dolaska Lucie i Lukea, a sama osnivačica dvaput se vraćala i odlazila. 'Dugo sam vremena pratio brend. Imidž mu je bilo to da je prilično poseban što se tiče estetike i smjera. Uvijek se činio prilično impresivnim', kaže Luke.
Tijekom 14 godina Jil Sander je napustila modnu kuću tri puta, ali je nedvojbeno izgradila snažan identitet robne marke te ju je učinila nekom vrstom pionira beskompromisnog minimalizma s kojim se identificiraju Meierovi. 'Kako je moja majka često nosila Jil Sander dok sam odrastala, njezina me odjeća inspirirala da naučim više o modi i dizajnu', više puta je isticala Lucie. Utjecaj Jil Sander itekako je jasan u njihovom dizajnu, kao što su puritanski oštre košulje i lijepi, ali strogi sakoi, no ovaj bračno-modni par dodao je i svoj osjećaj modernosti - udobne ogrtače nalik na čahuru, makrame pletiva koja se prostiru po podu i bogato ukrašene slojeve couture tkanina i ručnog rada. 'Za nas', kaže Luke, 'radi se o čistoći, a ne o minimalizmu.'
U ateljeu Jil Sander u Milanu Lucie i Luke dopustili su materijalima i platnima da vode njihov rad. Fokus dizajnera na tehniku i odabir materijala je apsolutan. Njihova vrsta luksuza je empatična, ona kojoj je cilj stvoriti emocionalnu vezu između proizvođača, proizvoda i kupca. 'Za mene je najveći luksuz vrijeme', objašnjava Luke. 'Kad govorite o nečemu što je ručno izrađeno, iza toga uvijek postoji nekakva sjena vremena koje je potrebno za to. Bilo da se radi o vremenu koje je nekome trebalo da stekne tu vještinu za ono što radi ili o ručnom radu da proizvede nešto. Na neki je način ručni rad vrlo lijep simbol te ideje vremena.'
Dodajući ljudski dodir minimalizmu, Lucie i Luke izbacili su komade kao što je najprodavanija torba Tangle, a koja se nosi s ručno tkanim kožnim remenom i linijom ručno izrađenog nakita od eko mesinga i tvrdog kamena. S druge strane, kaput s dvorednim kopčanjem od vune i kašmira slavi vješto krojenje u preciznoj silueti s vrhunskim materijalom.
Petogodišnji mandat u modnoj kući pod kontrolom OTB-a, koji su proslavili prošle godine, rezultirao je pokretanjem linije muške odjeće i promjenom formata revija. Dok se mnogi luksuzni brendovi vraćaju na zasebno predstavljanje ženske i muške odjeće, bračni par Meier odvažio se na mješovito izlaganje nakon što su prošle godine predstavili svoju prvu mušku resort kolekciju.
'Oduvijek nam se sviđala ta ideja... Ionako su nam misli cijelo vrijeme usmjerene i na muškarce i na žene. To je zapravo isti svemir', rekao je Luke o formatu koji je preferiran u ranim danima u modnoj kući Jil Sander. Budući da je ponuda ženske odjeće uključivala pretkolekcije, par je razdvojio linije kako bi muškoj odjeći dao odgovarajuću dozu pažnje.
'Razdvojili smo ih da bismo muškoj odjeći dali njezin poseban trenutak, smatrajući da je to stvarno potrebno. I sada osjećamo da je prilično jaka te da ravnopravno i na pravi način stoji uz bok ženskoj odjeći. Tako da njihovo ponovno okupljanje može stvarno pokazati cijeli svemir Jil Sander onako kako smo to željeli učiniti. Trebalo nam je malo vremena da to uspostavimo na pravi način, ali osjećamo da je pravo vrijeme za to', objasnio je.
Predstavljanje prve muške resort pretkolekcije također je svojevrsna podloga za daljnje postizanje ravnoteže između dviju linija. Luke vjeruje da je odnos između pretkolekcije i kolekcije za pistu zanimljiv jer prva omogućuje širi pogled na različite stvari na kojima treba raditi.
'Muškarci u puno većoj mjeri prihvaćaju dizajn... postoji neka vrsta pozornosti na detalje. Obraćaju pozornost na nakit, modne dodatke, torbe, čak i frizure', primjećuje on. 'Uzbudljivo je to jer osjećam da se pomalo budi drugačija svijest, i to ne u čisto modnom smislu. Mislim da se ljudi malo bolje brinu o sebi, žele se bolje predstaviti. Osjećaju se bolje ako idu malo dublje nego da samo nose jedan veliki statement komad.'
Dinamičan kreativni duo i novo doba Jil Sander
Otkako su imenovani kreativnim direktorima u kući Jil Sander, biljni svijet igrao je ključnu ulogu u radu Lucie i Lukea. Modni dvojac pronašao je svoj pogled na minimalistički DNK Jil Sander, ukorijenjen u prirodi i emocionalnoj povezanosti. 'Ima nešto lijepo u tome da ostavite telefon i odete u šetnju šumom. Sada to želimo uključiti u posao', kaže Luke.
Počevši s novom vodećom trgovinom u Japanu, dvojac se bacio u proces stavljanja pečata na samostalne butike brenda, radeći u partnerstvu s britanskim arhitektom Johnom Pawsonom. U dizajnu poput školjke, Jil Sander Tokyo krase bež vapnenac, vapnena žbuka i prozirno drvo trešnje boje meda; stablo banjana raste na dva kata, a vrh njegove krošnje proteže se u izloge dućana.
'Uvijek težite biti bolji. Imate kratkoročne, srednjoročne i dugoročne ciljeve… ali mislim da glavni, onaj koji je uvijek tu, svako jutro, glasi: kako da postanemo bolji? A to ne znači nužno veći, to samo znači: kako da sve učinimo boljim? Budući da imamo prilično holistički pristup, jako nam je stalo do načina na koji radimo, kao i do krajnjeg rezultata. Jer to je i naš život, zar ne? To mora biti nešto u čemu uživaš i želiš živjeti. Dakle - bolje kolekcije, naravno, bolji dizajn, bolje ideje, ljepše i dublje slike, bolje sve. Ali i bolji pristup izradi', ističe Luke.
'U tom smislu nikad nema cilja, zar ne? Nikad ne nađete metu. I mislim da je to stvar koju smatram zanimljivom u vezi s modom – da ne biste napravili neki projekt i iščeznuli, morate uvijek biti angažirani', dodaje.
Obilježavajući ove godine šest godina u ulogama kreativnih direktora modne kuće Jil Sander, par očito ima istu goruću želju nastaviti s inovacijama. 'Ponekad se osjećamo kao da smo tek počeli i da imamo toliko toga još napraviti', kaže, smiješeći se, Lucie. 'Jako smo sretni što imamo medij kojim se možemo izraziti', slaže se Luke. 'Kolekcije su zanimljiva stvar jer su pomalo poput vremenske oznake određenog razdoblja, zar ne? Uvijek se razvijamo kao ljudi i naše ideje napreduju i neprestano se mijenjaju. Moda je uzbudljiva jer predstavlja dijalog s onim što se događa u svijetu.'
U tome itekako imaju podršku OTB grupe, talijanske multinacionalne korporacije specijalizirane za luksuznu robu. Naime početkom prošle godine matična tvrtka brenda predstavila je ambiciozan plan za razdoblje 2022./24., uključujući razmatranje inicijalne javne ponude u 2024. Inače, OTB grupa kupila je Jil Sander od tvrtke Onward Holdings Co. Ltd., dodajući je svojem portfelju koji se sastoji od brendova kao što su Diesel, Maison Margiela, Marni i Viktor & Rolf, kao i Staff International i Brave Kid, uz manjinski udio u Amiri.