S dugogodišnjim stažem na domaćoj modnoj sceni, dizajner Ivan Alduk svoje bogato iskustvo u ulozi predavača odlučio je podijeliti s polaznicima inovativnog projekta 'Znam i poduzimam' sufinanciranog sredstvima iz EU fondova. Kako stvoriti prihode od modnoga biznisa u Hrvatskoj i s kojim se preprekama suočavao na putu do uspjeha, između ostalog otkrio nam je omiljeni dizajner poznatih Hrvatica
Modna priča Ivana Alduka započela je 2007. na natjecanju za mlade dizajnere u sklopu Fashion Incubatora, a otad ovaj dizajner, poznat po ženstvenim i elegantnim kreacijama, ali i vjenčanicama, svakom kolekcijom stječe nove klijentice među kojima su i brojne poznate Hrvatice poput Lane Jurčević, Barbare Kolar i Jelene Rozge.
Dizajner danas uspješno plovi poduzetničkim vodama, svoje kreacije prodaje i promovira preko interneta, a dobitnik je velikog broja novčanih nagrada i financijskih potpora. Upravo je tema stvaranja vlastitog brenda i poslovnog uspjeha bila okosnica njegovog predavanja u sklopu projekta 'Znam i poduzimam', čija je misija prenošenje iskustava i savjeta na nove generacije. Bio je prvi predavač u ovom hvalevrijednom projektu te je polaznike između ostaloga podučavao o financijama – kako ostvariti prihode od svog hobija, kako uspješno razvijati svoje poslovanje, kako doći do financijskih sredstava i potpora. Za tportal je progovorio o svojim iskustavima u tom projektu, izazovima u svom radu, modnim trendovima, tajnama dobrog stila i fast fashion segmentu.
Kako vidite modu ove sezone? Koji Vam se aktualni trendovi sviđaju i koliko ih se općenito trudite slijediti kao modni dizajner?
Kao modni dizajner prepoznatljive, ženstvene, moderne i pročišćene modne estetike, sve trendove nastojim samo djelomično pratiti i eventualno reinterpretirati kroz svoje kolekcije. Uvijek želim ispričati neku vlastitu priču koju će moja publika znati cijeniti i koja će ih iznenaditi, a ukoliko se neki elementi iz kolekcije preklope s aktualnim trendovima to je više slučajnost nego namjera. Budućnost mode je u individualnosti stila, stoga smatram da je to glavna nit vodilja i ove szone.
Koje su po Vama tajne dobroga stila? S kojim komadima žene nikada ne mogu pogriješiti?
Dobro se osjećati u onome što nosite, a ukoliko je to kreativno, drukčije od prosjeka i nailazi na reakcije, onda ste vrlo vjerovatno na tragu dobrog stila. Odmakuti se od prolaznosti trendova te vlastitu garderobu bazirati na kvaliteti i djelomično pomaknutoj klasici nikada nije loša ideja.
Sa stajališta modnog dizajnera, kako je vaše viđenje fast fashion segmenta i gomilanja krpica u ormaru?
Ta karakteristika mode je dvosjekli mač koji instantno puni blagajne i povećava profite, a dugoročno zasićuje publiku koju više skoro pa ništa ne može iznenaditi i oduševiti. Sve postaje viđeno, potrošno i “staro” iako je tek predstavljeno s obzirom da to odmah konzumiramo putem raznih društvenih mreža. Druga strana brze mode je veliko onečišćenje, neodrživost jeftine proizvodnje i ikakve kvalitete koja doseže nove nizine. No, dok god mediji na dnevnoj bazi objavljuju što je koji high street brand predstavio - daleko smo od nužnih i dugoročnih promjena prema kvaliteti, održivosti ili eventulanom osvještavanju jače domaće proizvodnje i kupnje.
Kako biste opisali modni stil Hrvatica? Kako se po vama odijevaju i robuju li trendovima?
Generalizirati stil kao nešto dobro ili loše bi bilo površno i netočno, stoga bih se usudio reći da, kao i svugdje, imamo kvalitativno raznoliko odjevenih dama. Pri tome ne mislim na sportsko izdanje u kojemu idemo u kupnju namirnica, nego na ona pomno pripremana izdanja za evente i crvene tepihe koja su kod nas vrlo često upitna.
Hoćemo li se, po Vama, kao modni konzumenti ikada zasititi jeftinih krpica, s obzirom i na sve glasniji i važniji ekološki moment pa će nam ponovo postati bitni kvaliteta materijala i kroja?
Rastom svjesnosti o ogromnoj šteti koju brza i jeftina moda radi prirodi a onda i našoj kvaliteti života te budućnosti, moguća je i promjena ka boljem odnosu spram takvih odjevnih artikala. No uz svjesnost o štetnosti takve modi, potrebno je i bolje financijsko stanje cijelog društva kako bi takve promjene moglo i oplemeniti tj. doista početi ulagati u kvalitetniju odjeću proizvedenu od strane odgovornih proizvođača, dizajnera. Novac uvijek igra ključnu ulogu, pa i ovdje.
Modnim ikonama ne tako davno smatrale su se slavne dame u glamuroznim dizajnerskim komadima, a danas modnim svijetom drmaju influencerice odjevene u krpice popularnih high street brendova. Kako gledate na ovu pojavu i veći naglasak na kombinacijama skupih i jeftinih komada?
Nova vremena nose pripadajuće promjene koje ne moraju uvijek ići prema nečemu kvalitetnijem i razvijenijem. Realnost je takva da se je ista preselila na virtualnost tj. na društvene mreže na kojima pak vladaju neka druga pravila. Suradnje je potrebno pametno slagati i birati odgovarajuće ambasadore ukoliko razmišljate dugoročno i zdravo za vlastiti brend. Mislim da je potreban balans unutar svih tih promjena.
Nakon završetka školovanja koliko Vam je trebalo vremena da stvorite vlastiti modni biznis i s kojim ste se preprekama najčešće suočavali?
Tema stvaranja vlastitog brenda i poslovnog uspjeha je bio temelj mog nedavnog predavanja u sklopu projekta 'Znam i poduzimam' koji je, zbog izravnog stava i prenošenja svih dobrih i loših iskustava i savjeta, naišao na veliko odobravanje. To je proces koji neprestano traži posvećenost, inovaciju i njuh za prave poslovne poteze. Svaka nova etapa donosi neke nove, još nepoznate izazove, ali upravo to jest adrenalin koji vas gura dalje.
Kako u današnje vrijeme stvoriti prihode od modnog biznisa u Hrvatskoj?
Nažalost, ne postoji formula koja bi djelovala na svima i uvijek. Uz posebitost vlastitog dizajna, nužan je dosljedan rad, kontinuiranost projekata, rast kvalitete proizvoda te kreativan način prezentacije istog. Na tim temeljima se grade najbitniji odnosi, a to su odnosi s medijima, suradnicima, ambasadorima i na kraju klijentima.
Osim talenta kakve bi, po Vama, kvalitete trebao imati modni dizajner koji se tek planira upustiti u stvaranje vlastitog biznisa?
Kreativnost je samo jedan od bitnih temelja. Uz to svakako bih nabrojao neizostavne osobine koje su presudne: upornost, društvenost, multitasking, neprestani rad i spremnost na promjene, brzo donošenje odluka, osjećaj za 'pravi trenutak'. Ukoliko nemate sve te osobine, a to nije najjednostavnije, onda nije loše okupiti što bolji tim koji će vam pomoći u tome.
Koliko vam je digitalno doba u kojem živimo olakšalo poslovanje i dolazak do publike?
U startu je svim modnim brendovima olakšalo prenošenje poruka, upoznavanje šire javnosti s vašim radom i povezivanja s budućim suradnicima, klijentima. Moda je objeručke prigrlila sve novotarije, upravo zbog tog i dalje jest iznimno aktualna i aktivna. Realnost sadašnjosti jest da su svi kanali društvenih mreža trenutno prezagušeni raznim vizualnim i inim porukama te u moru blogera, javnih osoba, brendova ili influencera sve teže razaznajemo one prave, vjerodostojne i kvalitetne od onih koji se tako samo predstavljaju. To su novi izazovi s kojima se treba znati nositi.
Što nam možete reći o projektu 'Znam i poduzimam' u kojem sudjelujete kao jedan od brojnih predavača?
Suradnja s timom iza ovog projekta je iznimno uspješna i produktivna jer se jedna pametna ideja, a to je prenošenje iskustava i savjeta na nove generacije koje su tek na startu i koje imaju ideje i želje, ali ne i prijeko potrebno iskustvo, realizira s ljudima čije su priče inspirativne. Imao sam čast biti prvim predavačem u ovom projektu, uspostaviti nove kontakte i prenijeti sve pozitivne i one negativne strane poslovanja u Hrvatskoj. Vjerujem da nisam preplašio svoje polaznike već ih inspirirao za novu etapu njihova života i za nove, bolje promjene unutar ovog društva.
Projekt sufinancirala Europska Unija iz Europskog socijalnog fonda.