MATICE I ALFA-MUŽJACI

Jesu li šefice iz pakla samo mit?

15.06.2012 u 10:16

Bionic
Reading

Njezin lik vodimo često na velikom i malom ekranu: bila je Miranda Priestly u 'Vrag nosi Pradu', Katharine Parker u 'Zaposlenoj djevojci', Amanda Woodward u seriji 'Melrose Place' – matica koja se kandžama penje do vrha i spremna je uništiti druge žene pokušaju li joj stati na put. Ipak, novo istraživanje pokazuje da bešćutnu uredsku maticu više njeguje industrija zabave nego korporativna kultura

Hladna bešćutna šefica koja vam zagorčava život od devet do pet, a nerijetko i izvan radnog vremena, ljubaznošću znanstvenika Stainesa, Jayaratnea i Tavrisa, dobila je 1973. čak i ime – matica. No nova studija sugerira da je arhetip matice

daleko manje prisutan u stvarnom životu nego što bi mediji i industrija zabave htjeli da vjerujemo. Istraživanje, koje je proveo Catalyst, neprofitna organizacija koja se fokusira na širenje poslovnih mogućnosti za žene, pokazalo je da većina žena ne doživljava svoje podređene suradnice kao konkurenciju koju treba zgaziti. Umjesto toga, žene na višim pozicijama manje iskusne žene doživljavaju kao potencijalne suradnice čiji će talent češće od muških šefova poticati kroz neformalno ili formalno mentorstvo

'Pokušavali smo istražiti mentoriraju i razvijaju li šefovi nove generacije koje će ostati iza njih', kaže Christine Silva, voditeljica istraživanja na studiji za Huffington Post. Odgovor je, čini se, potvrdan.

U studiji je praćen razvoj karijere 742 muških i ženskih MBA-ovca s velikim potencijalom koji su radili na nekoliko različitih područja od 2008. do 2010. Ispitani o pomoći koju su dobivali tijekom godina u karijeri, uključujući i neformalno mentorstvo i intenzivnije 'sponzorstvo' (koje uključuje rad s obično moćnim saveznikom koji se aktivno bori za napredovanje u karijeri pojedinca kojeg sponzorira).

U izvješću pod nazivom 'High Potentials In The Pipeline: Leaders Pay It Forward' tvrdi se da je velik broj šefova koji sada razvijaju nove talente bio samo u svojim početničkim danima mentoriran.

Iako izvješće koje je objavio Catalyst ističe da je velik broj žena uključen u mentoriranje podređenih, ideja o matici ostaje netaknuta u popularnoj kulturi. 'Loša šefica? Možda boluje od sindroma matice?', glasio je naslov na stranici Todaya u travnju 2011. 'Zašto vam šefica matica neće nikad pomoći?', pisao je CBS News u srpnju 2011, a Daily Mail je upozoravao 'Čuvajte se šefice-matice: s njom je posao pakao'


U eseju pod naslovom 'Zašto bih radije radila za muškarca' novinarka Forbesa Susannah Breslin sugerirala je da bi žene općenito trebale izbjegavati druge žene na radnom mjestu. Breslin je napisala: 'Umorni ste od ženske ljubomore na radnom mjestu? Većina je žena imala iskustava sa ženskom šeficom koja joj nije dopustila da napreduje, jer bi joj moć tada bila ugrožena. Možda se možete uvrijediti što vas muškarac vidi kao manju prijetnju, ali to vam može omogućiti napredovanje.'

195747,189583,190199,185089

Ipak, najbliži muški ekvivalent matici - alfa mužjak - rijetko se predstavlja kao posebna prijetnja karijernom usponu suprotnog posla. CNN je moćne muškarce podijelio u četiri kategorije: zapovjednici, vizionari, stratezi i izvršitelji, popisavši mnoge pozitivne osobine koje dolaze zajedno s karakteristikama alfa mužjaka. S druge strane, matica se opisuje kao emocionalno nepredvidljiva, tašta, sklona stvaranju klika, oštrog jezika, laka na prijetnjama.

Gail Evans, autorica knjige 'Igrajte kao muškarac, pobijedite kao žena', tvrdi da mnoge žene na višim pozicijama pomažu ženama. 'Ipak, one minute kad vidimo ženu koja to ne radi etiketiramo ju kao maticu.' Evans kaže da je matica generacijski stereotip. 'Mislim da su matice bile prisutnije kad nije bilo puno karijernih prilika za žene. Tada su žene morale žrtvovati puno toga da bi dobile vodeće pozicije, njihov život bio je posao, pa su istinski vjerovale da mlade žene moraju očvrsnuti odričući se i pateći poput njih. Ali kako je sve više žena osvojilo srednje ili visoke rukovodeće položaje, taj se arhetip učvrstio više u kulturnim stereotipima nego u stvarnosti', ističe Evans. 

Bez obzira na maticu i alfa mužjaka, izvještaj Catalysta pokazuje da muškarci i žene podjednako trebaju preuzeti aktivni interes za razvoj muških i ženskih potencijala, jer tada korist imaju i mentor i mentorirani i sama organizacija.