Japanci su konstruirali grudnjak nazvan 'ispitivač prave ljubavi', koji se automatski otkopča u blizini izabranika vašega srca. Nizozemci su dizajnirali haljinu koja postaje prozirna kada se uzbudite i najavljuju 'odijelo za bankare', mi bismo prije rekli za političare, tj. ono koje će postati prozirno kada muškarac izvali laž. Pametna odjeća kani vas obnažiti na mnogo načina. Grudnjak kao grudnjak. Ima ih svakakvih. Običnih, čudesnih i pametnih. Običan odrađuje rutinski zadatak, čudesni palačinke pretvara u jedre jabuke, a pametni? Pametni zna kako se osjećate
Taj novi izum japanska tvrtka Ravijour zove 'ispitivač prave ljubavi', a ima ugrađeni senzor, koji očitavanjem ženinih otkucaja srca izračunava 'stopu ljubavi'. Kad 'ispitivač' zabilježi prelazak određenog praga otkucaja, grudnjak se automatski otkopčava brzinom svjetlosti i - vlasnica je spremna za akciju. U slučaju napasnika i dosadnog udvarača, djeluje poput sefa sa zaboravljenom šifrom.
Grudnjak kao 'ispitivač prave ljubavi'
Grudnjak ima mikročip sa softverom programiranim za praćenje otkucaja srca te odjevni predmet funkcionira skoro isto kao računalo: ulaz su srčani otkucaji, procesor je mikročip, a izlaz kopča koja se zatvara ili otvara.
Ali što je prag ljubavi? Medicinski nije definiran, niti znanstveno potvrđen, ali ono što pjesnici, romanopisci i glazbenici uporno opisuju, na razini biologije to je ipak kemija, s čime računa japanska tvrtka. Naime, kada ugledate voljenoga, srce jače tuče zbog adrenalinske oluje, jer mozak šalje signale žlijezdi da luči hormone, koji odlaze u krv tjerajući srce da radi brže i jače.
Na istom načelu nizozemski Studio Roosegaard lansirao je još prije dvije godine haljinu iz kolekcije Intimacy 2.0, skrojenu od kože i pametne folije koja postaje prozirna čim se vlasnica uzbudi i ubrza joj se rad srca. Za sada je izrađuju samo za privatne kolekcije, a Studio najavljuje Intimacy 3.0, kolekciju odijela koja postaju prozirna kada muškarac laže - namijenjena bankarima, šale se u Roosegaardu.
Kad vam odjeća 'čita' raspoloženje
No ima toga još. Nike je konstruirao tenisice sa senzorima koji bilježe korake i podatke šalju na vaš iPod, a imaju čak vlastitu društvenu mrežu. Politehnički institut u Virdžiniji konstruirao je hlače koje bilježe svaki vaš pokret. Do sada još nisu dokučili čemu bi poslužile, ali se nadaju da hoće. Kalifornijsko sveučilište u San Diegu razvilo je metodu utiskivanja biosenzora u donje rublje koje u dodiru s kožom i izvan bolnice 24 sata prati rad srca i razinu šećera u krvi. Još prije šest godina Time je izvijestio o tome da američka vojska radi na tzv. 'mislećoj kacigi' kojom želi izravno komunicirati s vojnikom. Lunar Design iz San Francisca konstruirao je tzv. BLU jaknu od organskih materijala s utkanim poluvodičima, koja promjenom znakova i nijansi boja očitava raspoloženja. Ima ugrađen i GPS modul te može projicirati zemljovid na rukavu ili kakav oglas. Sveučilište Cornell u američkoj državi New York navodno radi na tekstilu koji bi otkrio prisutnost bakterija poput E.coli ili antraksa.
Negiranje složenosti ženske seksualnosti
Nešto je još mašta, nešto već stvarnost, ali odjeća u svakom slučaju poprima novu dimenziju koja sve više podsjeća na Velikog Brata i potpunu kontrolu. Ima tu još mnogo rupa pa u priči o grudnjaku ne znaju još kako riješiti običan logistički problem. Srce, naime, tuče i zbog drugih neromantičnih aktivnosti kao što je, primjerice, trčanje. A nije zgodno ni da vam ostane zabravljen dok želite pod tuš ili otići (sami) u krevet. Zajedljivce, međutim, više od toga zanima ideološki aspekt njegove reklamne kampanje.
'Grudnjak je prije bio odjeća koja se skida, a sada je instrument za testiranje istinske ljubavi' - hvale ga dvojica japanskih dizajnera u reklamnom videu tvrtke Ravijour. Štoviše, seksolog u istom promotivnom videu objašnjava da 'žena uvijek traži pravu ljubav'.
Sporna je poruka o istinskoj i pravoj ljubavi, jer negira svu složenost ženske seksualnosti, kažu ti zajedljivci, a još ih više smeta što kreatori 'ispitivača prave ljubavi' polaze od toga da žene ne poznaju dovoljno svoje tijelo i emocije, nego im neki čip mora reći kada i što odlučiti. Ili ih mora doslovce ogoliti. Jest da adrenalin divlja, no postoji i razum. Ali koncept pametnih krpica za žene ide dalje pa je Microsoft objavio da je razvio prototip pametnog grudnjaka koji će pratiti razinu stresa žene i podatke slati na njezin pametni telefonkao putokaz kako bi trebala emocionalno reagirati u određenoj situaciji.
Američka dizajnerica Betsey Johnson najviše zamjera pametnim kreatorima pametne odjeće to što zanemaruju činjenicu da žene ne nose odjeću samo zbog muškaraca, nego prije zbog sebe same i da se svide široj okolini.
'Kada bi se djevojke odijevale samo zbog dečki, posvuda bi hodale gole', kaže dizajnerica Johnson. Na to je očito računao nizozemski Studio Roosegaard sa svojom pametnom haljinom. Ali što s odijelima koja postanu prozirna kada dečki nešto slažu?