Kao da nije dovoljna financijskom krizom uzrokovana recesija koja je prepolovila prodaju, proizvođače automobila, a pritom ne mislimo samo na Toyotu, posljednjih su mjeseci pritisnuli problemi sa servisnim povlačenjem vozila
Nissan je objavio povlačenje 540.000 automobila u SAD-u, General Motors 1,3 milijuna Chevrolet Cobalta i Pontiaca G4 i G5, Honda je povukla 410.000 monovolumena Odyssey i vozila Element, a Volkswagen 200.000 modela Novo Gol i Novo Voyage.
Nitko nije imun
Čak je i Porsche morao povući 11.324 potpuno nove Panamere zbog problema sa sigurnosnim pojasom. No sve je to dječja igra u usporedbi s Toyotom koja je zbog problema s ljepljivom papučicom gasa ove godine diljem svijeta povukla 10 milijuna automobila. Problemi nisu mimoišli ni njihov luksuzni brend - superpouzdani Lexus koji je morao priznati problem s motorima 3.5 V6 i 4.6 V8, zbog čijih manjkavih ventila će morati povući modele IS, GS i LS.
No kamo nestaju svi ti automobili? Servisne akcije ne bi smjele trajati duže od 60 dana od trenutka kad je proglašen opoziv, a ovisno o veličini tržišta i broju ovlaštenih servisa, jednom kad se iznađe rješenje - problem se često riješi i prije. Toyotina razgranata mreža servisera u SAD-u, primjerice, uspjela je u minulim mjesecima otklanjati kvar na 50.000 automobila dnevno, dok je domaći zastupnik za Toyotina vozila u otprilike istom roku preventivno odstranio problem na 7.000 vozila. U Toyoti Croatia su nam rekli da će u idućim danima riješiti i problem na desetak Lexusovih vozila zahvaćenih posljednjom servisnom akcijom, čiji će vlasnici biti obaviješteni pismenim putem
Tko je kriv?
Premda su proizvođači skloni reći da je za manjkavosti, zbog kojih dolazi do servisnih akcija, kriva tehnologija, odnosno sve opširnija ugradnja kompleksnih računalnih sustava i senzora u automobile, posljednje akcije baš i ne potkrepljuju ovakav zaključak.
Toyotin problem s ljepljivom papučicom je mehaničke prirode, kao i Lexusov čije su opruge ventila sklone pucanju, Volkswagen je pak imao problem sa stražnjom poluosovinom koja nije dovoljno podmazana pa u pojedinim situacijama može zablokirati kotače ili, u ekstremnim situacijama, izazvati njihovo otpadanje, a Honda pak ima probleme s labavom papučicom kočnice.
Teško je stoga prst krivnje uperiti u računalne sustave, posebice stoga jer će vam svatko tko razumije informatiku reći da – računala ne griješe. Griješe samo ljudi koji ih programiraju. Pravi problem leži u hiperprodukciji, zbog koje je većina proizvođača u posljednjih nekoliko godina utrostručila, pa čak i upeterostručila proizvodnu gamu.
Hiperprodukcija
Uzmimo za primjer samo Renault koji je nedavno najavio da u tri godine planira predstaviti 26 (dvadeset i šest!) novih modela ili pak Fiat koji će u idućih pet godina lansirati čak 34 nova modela i 17 redizajna. Kad u obzir uzmemo da većina ovih automobila platforme, a samim time i tehnologiju, dijeli s prethodnicima, uopće nas ne čudi što su servisna povlačenja ovako masivna u brojevima.
Štoviše, držimo li se zakona velikih brojeva, vjerojatnije je da će više povlačenja imati upravo oni proizvođači koji se nalaze pri vrhu ljestvice najprodavanijih marki nego oni koji nemaju mogućnosti plasirati stotine tisuća svojih automobila diljem svijeta, premda iznimke poput spomenutog Porschea pokazuju da pravila zapravo – nema.