GAME, SEKS, MEČ

Ljepotice seksom prodaju sport

10.07.2011 u 08:38

Bionic
Reading

Iako nema dokaza da seks prodaje sport, ženski se sportaški znoj sve više prodaje u seksi pakiranju, a dio sportašica kapitalizira ženstvenost njegujući imidž pin-up djevojaka

Našminkana kao za večernji izlazak, raspuštene kovrčave kose, u narančastoj suknjici od nježnog šifona, kao da je riječ o balerini, tenisačica broj dva Kim Clijsters na usporenoj snimci širi noge sve do špage, u svojem već čuvenom pokušaju da sustigne lopticu. Na kraju akcije, preko ekrana teče natpis 'Snažno je lijepo'. Isti natpis prati i Serenu Williams u krupnom planu, s raskošnim kovrčama, nabildanim mišićima i blistavim licem od debelih nanosa sjajećeg pudera.

'Volim jako udarati loptu. Zdrobiti je', poručuje Bjeloruskinja Viktorija Azarenko dok kamera prati njezino napregnuto tijelo od prepona do glave. 'Ako se lopta vrati, poručuje mi da udaram jače', kaže polufinalistkinja ovogodišnjeg Wimbledona.

Ispred kamere američkog fotografa Deweyja Nicka i stilistice Susan Winget prodefiliralo je 38 poznatih tenisačica, od Kineskinje Li Na do Ruskinje Elene Dementieve, u izazovnim dresovima s dodatkom romantičnog raznobojnog šifona, raspuštene kose i kadrova koji uglavnom zaviruju ispod suknjica. Neki snimke smatraju suviše erotiziranima, neki nadahnutima, no to je ono čime će Svjetska teniska organizacija (WTA) sljedeće dvije godine promovirati ženski tenis u 80 zemalja svijeta. Dok je teže zamisliti da će WTA reklamirati muški tenis nauljenim aktovima Nadala ili Đokovića, ženska se atletika probija kroz prozračne slojeve svile i čipke, dokazujući da ljepota izlazi iz snage. Ili snaga iz ljepote. Možda, ali ova kampanja, svjesno ili ne, kažu kritičari, kao i mnoge prije nje kada je riječ o ženskom sportu, pretjeranim erotiziranjem zamagljuje i zanemaruje sportska dostignuća igračica. U njoj je čak i Kim Clijsters, do sada doživljavana kao jedina koja je trijumfalno pomirila sport i majčinstvo, prikazana kao erotizirana sportska ikona.

Svrha je kampanje dodatno popularizirati ženski sport, kojem američka televizija posvećuje tek 1,6 posto vremena, a atletičarke na TV i u tiskanim medijima zauzimaju samo osam posto prostora posvećenog sportu, što znači i znatno manju zaradu. No 'je li hiperfeminiziranje sportašica uz glazbu koja podsjeća na onu iz soft porna pravi put da se naglase njihove atletske sposobnosti?' - pita u magazinu Time Nicole LaVoi sa Sveučilišta Minnesota.

Serena voli pokazivati adute

Premda nema čvrstih dokaza da seks doista prodaje sport, sve je više kampanja kojima se ženski sportaški znoj prodaje u seksi pakiranju. Neki tvrde da je to zato što su u sportskim organizacijama i na čelnim mjestima klubova mahom muškarci, koji razmišljaju onim ispod, a ne iznad struka. U reklamnim kampanjama nekih sportova ne koriste se igračice s vrhunskim rezultatima, nego s vrhunskim oblinama. Američka profesionalna košarkaška liga za žene (WNBA) koristi igračice poput Diane Taurasi, koja se prošlog listopada pojavila gola na naslovnici magazina ESPN, a u prvom promotivnom spotu nakon četiri godine, Udruga profesionalnih golferica (LPGA) iskoristila je superženstvenost (ma što to značilo) razbacane plavuše Natalie Gulbis, iako je ženska tek 108. na svjetskoj rang-listi. Svjetska badminton federacija ovoga je svibnja donijela odluku da 'igračice moraju nositi suknjice u svrhu osiguranja veće privlačnosti igre', a odbojka na pijesku igra se u oskudnim bikinijima s naglaskom na stražnjicu. Uoči početka Svjetskog nogometnog prvenstva za žene u Njemačkoj koncem ovoga lipnja, pet najseksi profesionalnih igračica njemačkog tima slikalo se u donjem rublju za njemačko izdanje Playboya. 'Želimo opovrgnuti onaj stari klišej da smo muškobanjasti ormari', objašnjava u magazinu centarforka Kristina Gessat, a tabloid Bild komentira: 'Ženski nogomet je zbiiiiiiilja seksi!'

Jest da curice uzdišu za mikelanđelovskim torzom Christiana Ronalda, a David Beckham ponosno pokazuje savršene proporcije tijela, no muški sportaši to čine reklamirajući kojekakve proizvode da podebljaju kućni budžet, a ne promovirajući muški sport kao takav.

Prošlog studenog američka skijašica Lindsay Vonn pojavila se na naslovnici ESPN-a lascivno raširenih nogu, u pozi a la Sharon Stone u filmu 'Sirove strasti'. U tzv. 'body' izdanju toga magazina pojavljuju se i druga ženska sportska imena bez krpica, od Serene Williams do atletičarke Sarah Reinertsen s metalnom protezom za lijevu amputiranu nogu, s objašnjenjem redakcije da ni Botticelli nije odjenuo Veneru. Uostalom, i naša je plivačica Sanja Jovanović nedavno pokazala sportski oblikovanu golotinju u jednom političkom tjedniku. Venus Williams natječe se za ulazak u klub od sto najseksipilnijih sportašica, Natalie Gulbis više zarađuje kao golferski seks simbol, nego od samoga golfa, pojavljujući se gola na golferskom kalendaru 2005. godine, a Magdalena Ribarikova slika u krznu u ležećoj pozi kao kakva metresa. Svjestan kratka sportskog trajanja, dio sportašica time nastoji kapitalizirati ženstvenu snagu, njegujući više imidž pin-up djevojke, nauštrb sportašice.

A u tenisu je preobrazba sportašica u manekenke i zavodnice na terenu započela prilično davno, pa se još jedva tko sjeća Steffi Graf i Chris Evert u čednim dresovima, s imidžom ljepuškastih djevojaka iz susjedstva. Današnji su teniski tereni često modna pista, na kojoj Venus Williams časti publiku amaterski kreiranim seksi dresovima u kućnoj radinosti, uključujući i onaj crni, čipkasti s crvenim obrubom i lascivnim gaćicama boje tijela, a sestra joj uporno izabire kreacije kojima nudi grudi na tanjuru. Marija Šarapova senzualnom ozbiljnošću promovira najnovije kreacije poznatih marki sportske odjeće, a njezin otac još je prije nje shvatio da na privlačnom izgledu jednako može zaraditi kao i na terenu. Većina ih ističe ženstvenost, a neke na terenu guraju 'rock šik', poput Amerikanke Bethanie Mattek-Sands, tenisačke Lady Gage, poznatije po tetovažama, ljubavi prema motorima, čarapama do koljena i crnim zaštitama protiv nepostojećeg sunca ispod očiju, nego po dobivenim setovima.

U erotiziranju ženskog sporta najdalje je otišla Lingerie Football League ili Nogometna liga donjeg rublja. Od ostalih liga ženskog američkog nogometa, ova se razlikuje po tome što isključivo računa na seksipil igračica, odjevenih u donje rublje s grudnjacima, čipkastim gaćicama, halterima i podvezicama, pa od sportske opreme preostaju jedino kaciga i štitnici za ramena. Igračice se biraju po stasu, a ne po spretnosti, a kamere tijekom prijenosa love kadrove koji prije podsjećaju na poze iz erotskih filmova, nego na sportsko nadmetanje.

I dok Američke nogometašice u donjem rublju zarađuju na seksipilu, njemačke se istim sredstvima pokušavaju približiti Bundesligi, premda ni erotika ne može dovesti na stadione 45.000 gledatelja, koliko ih prosječno privuku muški igrači u odnosu na 830 na utakmicama ženskog nogometa. Niti se igračice sa sadašnjom zaradom od 800 dolara mjesečno mogu nositi s milijunskom zaradom muških igrača. Neki su političari i organizacije ovo prvenstvo pokušali iskoristili kao raspravu o rodnoj ravnopravnosti, a same nogometašice pokušale zaigrati na izazovne ženske karte.