Puderasti, slatki i prepoznatljivo sapunasti parfemi kakve u svojoj kolekciji imaju svi prestižni brendovi, od Chanela do Guerlaina, nerijetko se nazivaju 'Parfemima za stare dame'. I dok starije generacije nikad ne odustaju od legendarnog Chanela No. 5, mlađe generacije klasične parfeme nazivaju parfmemim za stare dame. Nimalo laskavo, no nazivanje klasičnog mirisa 'Parfemom za staru damu’ (Old Lady Perfume) postaje dio općeprihvaćenog modernog beauty govora. Čini se pomalo šaljivo i bezopasno, no je li to doista tako?
Izraz 'Parfem za staru damu' u najmanju ruku je netočan, a vrlo vjerojatno i povezan s ageizmom. Stariji parfemi nerijetko se karakteriziraju kao previše puderasti, prejaki ili jednostavno previše intenzivni. Čak i brojne najave novo lansiranih parfema se pozivaju na to uvjerenje započinjući najavu novih mirisa u stilu: 'Ne brinite, ali ovaj novi parfem nije takav.' Kakva god bila namjera da se nešto nazove 'Starom damom', implikacija se čini negativnom. Sasvim je sigurno: nitko neće reći da najnovija izdanja parfema mirišu kao 'Stara dama' niti da je vladajući trend u stilu 'Stare dame'.
No, što je zapravo 'Parfem za staru damu' (Old Lady Perfume)? Izraz se općenito primjenjuje na parfeme lansirane između 1920-ih i 1980-ih. I iako mirisi koji spadaju pod okrilje ove definicije nisu nužno jednaki, postoje zajedničke i dodirne točke.
Daleko najpoznatiji 'Old lady' parfem je klasični Chanel No. 5 koji je lansiran prije jednog stoljeća. Glavni sastojci u ovoj legendarnoj mirisnoj mješavini su sintetski aldehidi, koji su bili revolucionarni 1921. godine, a upravo oni daju tu prepoznatljivu puderastu sapunastost koja se povezuje s ovim poznatim parfemom. Guerlain Shalimar, Yves Saint Laurent Opium i Nina Ricci L’Air du Temps imaju slične profile; Shalimar i Opium emitiraju puderastu esenciju jantara, dok L’Air du Temps ima notu karanfila koja miriše na sapun. Oni se također često nazivaju parfemima za stare dame.
Još jedna uobičajena osobina parfema stare za dame je da je, tijekom svoje izvorne ere uzdignut do statusnog 'mirisnog profila. To znači da je određeni parfem postao toliko sveprisutan da je opetovano korišten u obliku svijeća, osvježivača zraka, sapuna, deterdženta i drugih sredstva za čišćenje kućanstva. nekim slučajevima, miris je čak počeo definirati miris generacije. Želite dašak 80-ih? Dovoljno je nekoliko kapljica Saint Laurentovog Opiuma, piše Harper's Bazaar.
Današnji Old Lady parfemi su Baccarat Rouge 540 od Maisona Francisa Kurkdjiana, Tom Fordov Lost Cherrys i miris Glossier You iz tog vremena. Konkretno, Baccarat Rouge je na dobrom putu da postane mirisni profil, budući da se koristi u svijećama i proizvodima za kupanje i tijelo namijenjenih masovnom tržištu. I je li to loše? Ne baš, pogotovo ako u obzir uzmete činjenicu da je upravo Chanel No. 5 i dalje je najprodavaniji miris na svijetu.
U međuvremenu je također došlo do značajnih promjena u vidu poimanja i prihvaćanja starenja općenito. Jesmo li još uvijek 'protiv starenja' ili možemo konačno priznati da je starenje zapravo cilj? Teško je reći, no činjenica je da su očekivanja, baš kao i obećanja znatno realističnija pa bi se mogo reći da smo na dobro putu umanjenja stigme starenja.
Vrlo slično kao što se u beauty svijetu sve snažnije uočava pokret uklanjanju roda iz svijeta parfema, možda je vrijeme da se razmotriti uklanjanje i kategorije dobi. Naime, reklamiranje parfema 'za mlade' lako se brendu može obiti o glavu. Tu je primjer prestižnog brenda Kilian Paris koji je predstavio mlađu verziju svoje luksuzne linije u Sephori. Imena parfema su bila dugačka i baš maštovita, a boce su bile okrenute naopako, što je uzrokovalo curenje. Bili su jeftinije napravljeni za mlađe tržište, ali nisu bili jeftini - cijena im je iznosila više od 100 dolara po komadu. Iako su se dobro prodavali, brend je na kraju redizajnirao pakiranje u tradicionalniju bocu. A tko bi mogao zaboraviti Love's Baby Soft, koji je imao slogan inspiriran Lolitom – jezivo je vjerojatno i preslab izraz za to.
Samo zato što je nešto stvoreno prije nekoliko desetljeća ne znači da više nema vrijednost. Dovoljno je pogledati modni svijet gdje su vintage predmeti često među najpoželjnijima. Miris je duboko povezan sa sjećanjem i nostalgijom, što može objasniti zašto toliko žena još uvijek tako rado poseže za bočicom Chanela No. 5 i Guerlainovog Shalimara. Nemojte biti kategorični, možda ćete se i vi naći na istom mjestu, kupajući se u poznatoj mirisnoj maglici.