Neobično toplo vrijeme za ovo doba godine, u kojemu smo uživali sve do nekidan, uljuljkalo nas je u lagani san. No meteorolozi zovu na oprez - stiže zima, a s njom i sve ono što vaš automobil najmanje voli
Zima je uvjerljivo najgore godišnje doba za vaš automobil, posebice ako živite u krajevima s obilnim padalinama, mnogo snijega i niskim temperaturama.
Zbog snijega ili poledice sustavi teže prenose snagu na podlogu, nakupine soli na cestama štete podvozju i karoseriji, a niske temperature onemogućavaju motor u normalnom radu, crpe energiju iz akumulatora i dugoročno štete svim automobilskim komponentama. Ipak, to ne znači da svoj automobil i sebe ne možete pripremiti za nadolazeće zahlađenje.
Zimske gume
Odgovarajuće gume prva su stavka kojoj treba posvetiti pažnju. Pravilo je da se s ljetnih treba prijeći na zimske gume kada temperatura padne ispod pet Celzijevih stupnjeva. Mnogi ipak vjeruju da im zimske gume nisu potrebne do prvog snijega, što je pogrešno.
Ljetne gume se na niskim temperaturama stvrdnu, te ne nude adekvatnu prijemljivost, zbog čega kočni put postaje duži, a držanje ceste i upravljivost – lošije.
Danas mnogi vozači koriste tzv. univerzalne gume koje vrše funkciju i na toplom i na hladnom, no ne pružaju performanse pravih zimskih guma zimi ni pravih ljetnih guma ljeti. Pravilo dobrih zimskih guma jest da im dubina utora mora biti minimalno četiri milimetra te da moraju biti montirane na svim, a ne samo pogonskim kotačima.
Tlak
Kad ste već kod guma, obavezno provjerite tlak. Zrak u gumama, kao i svaki drugi plin, na niske temperature reagira smanjenjem volumena. Napumpajte gume prema preporuci proizvođača koju možete naći u knjižici vozila ili na unutarnjoj strani vozačevih vrata. Ispravno napumpana guma ponudit će maksimalnu moguću prijemljivost te istovremeno onemogućiti oštećenje kotača pri nalijetanju na kakvu skrivenu rupu ili, još gore, rubnik.
Tekućine
Promjena rashladne tekućine najjeftiniji je i najsigurniji način za očuvanje dugovječnosti vašeg automobila i njegova motora. Preporuka je preko zime napraviti mješavinu antifriza i vode u omjeru 50:50. Sastav mješavine možete provjeriti pomoću testera koji se mogu nabaviti na gotovo svakoj pumpnoj stanici uz zanemariv trošak.
Kad ste već kod tekućina…
Nemojte zanemariti onu za čišćenje stakala te nikako nemojte samo dopuniti spremnik običnom vodom, budući da će se ona smrznuti pri niskim temperaturama. Ako već dugo niste promijenili brisače, a primijetili ste i da vas više ne služe kao nekad, izdvojite novac za ovu itekako važnu sigurnosnu komponentu. Prosječni vijek trajanja brisača iznosi oko godinu dana.
Ulje
Premda se motorno ulje, ovisno o uputama proizvođača, mijenja svakih 10.000 do 20.000 kilometara, zima je razdoblje kada motori vole manje viskozno ulje. Niske temperature dodatno će zgusnuti viskozno ulje, zbog čega ono neće jednako dobro kolati hladnim sustavom te će motoru, barem u početku, dok ne dosegne radnu temperaturu, nuditi mnogo manje prijeko potrebnog podmazivanja. Knjižica vozila reći će vam koje manje viskozno ulje proizvođač preporučuje za zimsku vožnju.
Akumulator
Nijedna druga komponenta automobila ne izdaje povjerenje tako iznenadno kao akumulator. Najčešće, naravno, u situacijama kad se nalazite onkraj civilizacije. Niske temperature smanjuju učinkovitost akumulatora i do pedeset posto, stoga spojeve svog akumulatora i kablove obavezno održavajte čistima od eventualne korozije te provjerite napon kod mehaničara. Ako je akumulator stariji od tri godine – zamijenite ga novim.
Kočnice
Učinkovite kočnice osnovni su preduvjet za sigurnu vožnju, što vrijedi dvostruko u zimskim uvjetima, kada i najmanja disproporcionalnost u kočenju po pojedinom kotaču može dovesti do gubitka kontrole nad vozilom. Provjerite svoje kočnice te ih prema potrebi servisirajte.
Redovno održavanje
Svake godine zimske službe na prve naznake snijega zatrpaju prometnice solju što, suvišno je reći, može naštetiti vašem vozilu. S vremena na vrijeme provucite svoj automobil kroz autopraonicu, pažnju posebice obratite na podvozje te sanirajte eventualna oštećenja na karoseriji koja mogu dovesti do korozije i hrđanja.
Nigdje bez zimske opreme
Nekim ljudima u zimsku opremu spadaju samo lanci, no proračunati vozač će za vrijeme zime u prtljažniku, uz standardnu opremu poput prve pomoći, kablova za paljenje, osnovnog alata i propisno napumpane rezervne gume uvijek držati sklopivu lopatu, metlicu i grebalicu, baterijsku lampu, nešto tople odjeće, deku i rukavice.