ZRAČNA PUTOVANJA

Proglašeni su najgorim europskim prijevoznikom, a sada žele letjeti među kontinentima

22.09.2024 u 13:50

Bionic
Reading

Niskotarifni zračni prijevoznici već godinama su jedno od najvažnijih prijevoznih sredstava u eri masovnog turizma, bez obzira na sve probleme s COVID-om i na sve primjedbe o ne-ekološkoj dimenziji letenja. No, vrlo su rijetki među njima koji su se odvažili letjeti na dužim, posebno interkontinentalnim relacijama. WizzAir sada ima vrlo zanimljivu, pa i pomalo neobičnu najavu.

Ova mađarska kompanija, prisutna i na našem tržištu s letovima prema Dubrovniku i Splitu, sada je odlučila uvesti svoje dvije prve 'dalekometne' linije. Od ožujka 2025. letjet će, naime, s londonskog Gatwicka za Jeddah u Saudijskoj Arabiji, a od lipnja iz Milana do Abu Dabija. WizzAir već radi na Bliskom Istoku, ali sada će prvi put tamo letjeti između tako udaljenih aerodroma.

Početkom ove godine, inače, WizzAir je u Velikoj Britaniji, po glasanju potrošačke platforme Which? drugu godinu za redom dobio nimalo laskavu titulu najgore aviokompanije za letove na kraćim relacijama. U posljednjem ocjenjivanju dobili su po jednu zvjezdicu za udobnost sjedala i uređenost kabine, a samo po dvije u svim drugim kategorijama. Oko 44 posto ispitanih putnika prijavilo je neki problem s putovanja, recimo razdvajanje suputnika koji nisu posebno platili izbor sjedala. Najpoznatiji su po tome što se doslovce svaka usluga dodatno plaća, pa će biti zanimljivo vidjeti kako će to funkcionirati na letovima koji će trajati višestruko duže.

Još je zanimljivija izjava predsjednika kompanije Józsefa Váradija, koji se nada da će štedljivi putnici biti spremni 'patiti' na dugim letovima ako budu manje plaćali let. S obzirom da dvije najavljene linije uključuju vjerojatno najbogatiju svjetsku regiju - arapski poluotok - valjda će uspjeti naći putnike voljne žrtvovati se za nešto nižu cijenu.

'Prije 15 do 20 godina mislio sam da je trosatni let granica ljudske tolerancije, no ljudi vole svoje novčanike', rekao je na konferenciji za novinare na kojoj je projekt predstavljen, dodajući da se treba malo strpjeti ako se žele postići financijske koristi.

Već je potvrđeno da će na spomenutim letovima postojati samo ekonomska klasa, s istom razinom udobnosti sjedala kao na kratkim letovima, dakle bez mogućnosti spuštanja naslona ni bilo kakvim 'dodanim vrijednostima'. Letjet će se novim Airbusom A321 XLR, koji će mogućnost trajanja leta produžiti sa šest na osam sati. Cijena će kretati od 160 eura za jednosmjerni let London - Jeddah. U suprotnom smjeru bit će nešto jeftinije zbog nižih aerodromskih taksi. To je otprilike polovica cijene koju se inače plaća za let na istoj relaciji standardnim avionima.

WizzAir planira uvesti i druge slične linije, ali već su obznanili da među njima sigurno neće biti one prema SAD-u na kojima već lete neki slični prijevoznici, poput irskog Aer Lingusa na nešto starijim Airbusovma A321LR. Naime, kako je rekao Váradi, WizzAir ne može konkurirati tvrtkama koje već lete preko Atlantika.

WizzAir je nedavno, u želji popravljanja imidža, ponudio naoko zanimljivu opciju pretplate. Međutim, u relativno niskoj cijeni za neograničen broj letova tijekom godine kriju se brojne zamke, ponajprije dodatni troškovi za svaku dodatnu uslugu, od prtljage nadalje. To bi im, osim toga, moglo oduzeti jednu od rijetkih pozitivnih titula, onu o 'najčistijoj' niskotarifnoj zrakoplovnoj tvrtki, jer su četiri godine zaredom dobijali nagradu za samoodrživost organizacije World Finance.

Zbog pretplate ih naime sada napadaju ekološke organizacije zbog sve nepopularnijeg promicanja zračnih putovanja koja pridonose klimatskim promjenama. Grupacija Stay Grounded i inače se bori za ukidanje frequent flyer programa, pozivajući na veće ulaganje u zemaljske vidove putovanja. Ima takvih glasova još, primjerice britanska Travel Foundation smatra da treba ograničiti broj letova na dugim relacijama. No, Wizz kaže da su ponosni na najniži ugljični otisak među svim konkurentima, a zadali su sebi cilj da će emisiju ugljičnog dioksida do 2030. smanjiti za još 25 posto u odnosu na 2019.

No, reputacija među putnicima, posebno zbog ocjena iz ankete platforme Which?, čini doista zanimljivim očekivanje kako će putnici prihvatiti WizzAirove uvjete na osmosatnom letu.