hibridni ured

Prostor koji ćete obožavati: Evo kako dizajnirati funkcionalan ured za hibridni rad

05.10.2024 u 19:17

Bionic
Reading

Jedan od najjačih trendova u dizajnu ureda već je neko vrijeme upravo onaj za hibridni rad, koji zaposlenicima omogućava veću fleksibilnost i barem nekoliko dana rada isključivo od kuće

Iako postoji godinama, najveću popularnost hibridni rad stekao je tijekom proteklih četiri godina uslijed korona krize, kada je nastupila eksplozija potrebe za prilagodbom ureda novonastalim okolnostima.

Hibridni rad nije prolazni trend

Uz to, kontinuirano istraživanje provedeno na gotovo 70 tisuća zaposlenika od 2020. godine pokazalo je da nije riječ o prolaznom trendu. Naime, danas čak 70% zaposlenika tri ili više dana radi iz ureda, a njih čak 30% će barem tri dana raditi od kuće.

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Upravo iz tog razloga, nikad nije postojala veća potreba za holističkim uređenjem hibridnih ureda, a sve aktualne trendove i ključne savjete njihovu u opremanju i uređenju otkrio je Luka Milković iz Steelcasea, kompanije koja se bavi opremanjem i dizajniranjem uredskih prostora.

Dizajnirajte ured vrijedan dolaska na posao

'Cilj je projektirati urede koji su destinacija vrijedna dolaska i koji ne dovode do toga da zaposlenicima pada zadovoljstvo balansom privatnog i poslovnog života samo zato što su primorani fizički dolaziti na posao', rekao je na predavanju u organizaciji Zajednice dizajnera interijera (ZADIN) i dodao:

'Zahtjev broj jedan zaposlenika je - privatnost. Pokazalo se da je prostor za fokusirani, individualni rad u kojem će imati svoj mir ono što je mnogima najbitnije. To nas je iznenadilo, jer većina želi načelno urede koji bi omogućili što lakšu komunikaciju i povezanost tima. Također, zaposlenici traže i mjesta koja podržavaju blagostanje te prostore u kojima je moguće imati kvalitetnu hibridnu suradnju.'

Potrebe kompanije i potrebe zaposlenika u prvom planu

Ako se pitate odakle krenuti u odabiru dizajna ovakvog ureda, Milković napominje kako je ključno započeti od potreba organizacije koja će taj prostor koristiti.

'Pri dizajnu hibridnog ureda, ključno je uskladiti prostor s konkretnim potrebama kompanije. Važno je uzeti u obzir koji su aktualni izazovi, koja je vizija za budućnosti i koji ciljevi i potrebi su prioriteti organizacije.'

Naglasak se potom stavlja na potrebe zaposlenika koji će raditi u hibridnom uredu, počevši od toga koliko će uopće vremena provoditi u njemu.

'Bitno je saznati koji su tipovi krajnjih korisnika - jesu li dominantno u uredu (jedna stolica : jedan zaposlenik), rade li pretežito hibridno (jedna stolica : do 2 zaposlenika) ili načelno rade od kuće pa jedna stolica može biti i za do osam radnika.'

Work caffe

'Primijetili smo da ljudi vole provoditi vrijeme u tzv. trećim mjestima - koja nisu ni dom, ni ured. Zato savjetujemo i uvrštavanje takvog prostora u hibridni ured, koji će zadovoljiti i ovu želju zaposlenika. On stvara atmosferu kafića u poslovnom okruženju i sjajna je alternativa tipičnoj kantini, kao i mjesto za neformalne sastanke.'

'Hibridna susjedstva'

Luka Milković potom je opisao jedan novi koncept, tzv. hibridna susjedstva koja dolaze s četiri nova principa u dizajnu.

'Tražili smo novi izvor inspiracije, a pronašli smo ga u susjedstvima gradova u kojima živimo, odnosno u prostorima kao što su tržnice, kafići, prostori za sportske aktivnosti i zajednička druženja', rekao je i pojasnio o kojim se principima radi.

Četiri nova principa u dizajnu

Me + We

'Pored prostora namijenjenih za individualan rad, potreban je prostor za zajednički susret s kolegama na kojima u spontanim i kratkim susretima možete ostvariti kvalitetnu komunikaciju. Ovi mali prostori alternativa su klasičnim salama za sastanke.'

Od fiksiranog do fleksibilnog

'Umjesto fiksiranih radnih stolova, predlažemo da je sve na kotačima - lako za reorganizaciju i prilagodbu aktualnim potrebama u radu. Time je moguće i bolje iskoristiti prostor i svaki kvadrat učiniti funkcionalnim.'

Inverzija iz zatvorenog u otvoreno

'Barem dio aktivnosti poput zatvorenih sastanaka predlažemo prebaciti u otvoreni 'open space'. Isto tako, dajte zaposlenicima prostor u kojem mogu raditi u miru i samoći, kako bi imali više fokusa i mogućnosti za privatnost.'

Kombiniranje digitalnog i fizičkog rada

'Primjerice, pokretni ekran zaposlenicima koji su virtualno prisutni omogućuju im da 'fizički' sudjeluju u radu i imaju pokretljivost u uredu.'

Četiri vrste prostora u holističkom hibridnom uredu:

  • Prostor za osobni prostor
  • Prostor za suradnju
  • Socijalni prostori - za druženje i stvaranje timske kohezije
  • Prostor za učenje

Najveći izazov hibridnog rada

'I dok zaposlenici koji su u uredu mogu bez problema komunicirati, osobe koje rade od kuće najčešće ih i teško vide i čuju. Primjerice, kamere su nerijetko postavljene tako da kolege vide iz profila, a dio se nerijetko niti ne vidi i ne mogu imati neverbalnu komunikaciju. To ih stavlja u gori položaj od onih koji su fizički prisutni. Uz to, dio alata poput radnih ploča postaje neiskoristivo zbog položaja kamere, a lako se može dogoditi i da osobe udaljenije od mikrofona budu praktično isključene', rekao je Milković i iznio dio potencijalnih rješenja:

'Jedno od rješenja je pomicanje kamere u visinu očiju osoba koje su fizičke prisutne te postavljanje polukružnih stolova uz koje se postiže bolja vidljivost svih prisutnih.'

Dizajniranje kućnog ureda

Za kraj, Milković je spomenuo i da je zaposlenicima potrebno pomoći u organizaciji kućnog ureda.

'U najboljem slučaju, zaposlenik će imati sobu za rad. Ako to nije slučaj, važno je organizirati zonu za rad. Također, tu su i neke manje produktivne opcije poput rada u dnevnom boravku i prostorijama koje koriste i ostali ukućani.'

Ono što je najbitnije, naglasio je, jest pronaći idealno mjesto u domu, s puno prirodne svjetlosti i mira za rad, investirati u kvalitetnu stolicu te visinski podesivi stol koji omogućuje i rad stojećki.