Balzami za usne i sjajila dugo su bili prvi proizvodi za ulazak u svijet ljepote, ali trenutna opsjednutost i 'hype' koji vlada oko njih potpuno su drugačiji od bilo čega što smo dosad vidjeli
Balzami za usne i svjetlucava sjajila u slatkim pakiranjima generacijama su prvi proizvodi za veliki ulazak u svijet beauty proizvoda.
Čak su i neke pjesme hommage tim divnim beauty stvarčicama, poput hita 'Lip Gloss' Lil Mame iz 2007. ili 'I Kissed a Girl' Katy Perry, zbog koje je skočila prodaja Cherry ChapSticka.
Ako ste bili tinejdžerica u ranim 2000-ima, onda se zasigurno dobro sjećate koliko je bilo cool nositi sjajilo ili balzam u boji u uskoj torbici ležerno prebačenoj preko ramena.
Pa još ako ste pomalo nostalgični za trapericama niskog struka i crop topovima, bit ćete oduševljeni povratkom sjajila na scenu, a zanimljivo je to da se pojavila i cijela paleta srodnih proizvoda: ulja za usne, tekući balzami, želei, tretmani i maske - samo su neki od trenutačno najpopularnijih proizvoda.
Upravo zahvaljujući tom proizvodu za usne novi brendovi bilježe uspjeh, npr. Rhode Hailey Bieber, ali profitiraju i etablirana imena Summer Fridays, Fenty, Ami Colé, Tower 28, Dior i Laneige te obično rasprodaju svoje hit tubice. Tinejdžerice diljem svijeta hrle u beauty trgovine i troše svoj džeparac da bi ih se dokopale te je posve jasno da ovaj trend neće samo tako nestati.
Sve to potvrđuju brojke - globalno tržište sjajila za usne procijenjeno je na 3,67 milijardi dolara 2023. godine, a predviđa se da će se popeti na 5,38 milijardi dolara do 2032. godine, prema izvješću Market Research Future.
Zbog čega se to događa baš sada?
Vladavina sjajila
Društvene mreže i naša kolektivna opsjednutost zdravom kožom krivi su za to.
Sjajne usne su privlačne, a postoji čak i trik koji koriste influenceri, nazvan taktika sjajila za usne - prava virtualna udica koja može povećati angažman sljedbenika. 'To je držanje ili stavljanje sjajila za usne na početku videa da bi se privukla pozornost gledatelja, čak i ako video nema nikakve veze s tim sjajilom za usne', kaže Julia Broome, stručnjakinja za strategiju brendiranja.
Osim toga, sjajilo za usne, za razliku od dugotrajnog ruža, potrebno je ponovno nanositi pa čin nanošenja postaje i čin javne potrošnje. Nakon obroka ponovno stavljanje sjajila otvara novu temu za razgovor: Koje to imaš? Sviđa li ti se? Mogu li ga isprobati?
Postoji čak i niz video trendova povezanih s njima, a za razliku od drugih kozmetičkih proizvoda, sjajila za usne ne zahtijevaju formalnu preciznost pri nanošenju. Osim toga, mnoge su lip gloss varijante prepune aktivnih tvari za njegu kože, poput peptida i hijaluronske kiseline, pružajući ugodnu hidrataciju, sjaj i punoću. Nanošenje sjajila za usne u javnosti djeluje i kao tehnika za trenutni porast samopouzdanja i može čak biti dobar recept za rješavanje problema nelagode u javnosti. Ne znate što biste s rukama? Uzmite sjajilo i namažite usne!
Tu je još jedna pozitivna strana - njegova priuštivost.
'Za mlađu generaciju sjajilo za usne je nešto čiju si kupnju mogu priuštiti, čak i ako su im roditelji govorili 'ne' za mnoge druge stvari', kaže Kjerstin Gruys, sociologinja koja istražuje odnos između ljepote i društvene nejednakosti.
Dobro je poznato to da kozmetički proizvodi služe i kao simbol financijskog statusa, posebno tijekom kriznih stanja ili recesije. Efekt ruža za usne je ekonomska teorija koja zastupa ideju da će se potrošači okrenuti malim popustima u vrijeme ekonomske krize, kada si ne mogu priuštiti veći luksuz.
I premda je ta teorija obično rezervirana za ruževe, čovjek ne može, a da ne pomisli da doživljavamo neku vrstu efekta sjajila za usne u trenutnoj, nimalo lakoj ekonomskoj klimi. Čak i najskuplji takvi proizvodi na tržištu rijetko prelaze 60 dolara, a većina ih košta 20 dolara ili manje. Kada su pristupačni i jednostavni za korištenje, postaju i kolekcionarski predmeti.
Možda je najočitiji znak toga da su skromna sjajila dosegla područje statusnog simbola to što ih sada u svojoj ponudi imaju luksuzni brendovi kao što su Hermès, Dior, Chanel, Gucci, Prada i Armani...
Također, nitko ne zna koje sjajilo za usne nosite osim ako to ne pokažete, što možete učiniti suptilno ili prilično očito, objašnjava Gruys, napominjući da se to uklapa u trendove tzv. upadljive potrošnje, jer ovaj svjetlucavi beauty proizvod samo želi biti viđen.