Psiholozi upozoravaju kako pohvale poput 'jako si pametan' mogu više naštetiti samopouzdanju vašeg djeteta nego ga učvrstiti te savjetuju da radije dijete pohvalite da se jako potrudilo. Prazne su pohvale, tvrde, jednako opasne kao i nepromišljene kritike
Nemojte hvaliti svoju djecu frazama poput 'baš si to lijepo napravio' jer biste mogli štetiti njihovom samopouzdanju, upozorava vodeći britanski psiholog Stephen Grosz koji kaže kako ohrabrujući komentari poput
'ti si tako pametan' ili 'ti si mala umjetnica' mogu ometati buduće rezultate djece u školi.
Grosz kaže kako takve prazne pohvale mogu učiniti djecu nesretnima budući da se osjećaju da ne mogu ispuniti ta lažna očekivanja. Savjetuje roditeljima i nastavnicima da rjeđe daju djeci komplimente te da koriste fraze kojima djeci čestitaju što su se jako trudili, piše Mail Online.
'Prazne su pohvale jednako loše kao i nepromišljene kritike, jer one izražavaju ravnodušnost prema djetetovim osjećajima i mislima. Naše divljenje djeci može privremeno podići samo naš osjećaj samopouzdanja, ali to neće puno koristiti osjećajima djeteta.'
Grosz navodi i istraživanja čiji su rezultati pokazali kako djeca koja su jako hvaljena vjerojatno postižu gore rezultate u školi. Psiholozi sa Sveučilišta Columbia tražili su od 128 učenika u dobi od 10 i 11 godina da riješe niz matematičkih problema. Jednoj su skupini govorili 'to je jako dobro, ti si tako pametan', a drugoj 'to je jako dobro, jako si se potrudio.' Kada su obje skupine dobile teže zadatke oni kojima je rečeno da su pametni ostvarili su slabije rezultate.
Grosz je u svojoj knjizi 'The Examined Life' opisao i kako pohvale mogu izazvati gubitak samopouzdanja. 'U vrtićima kombinacija pohvala i nastave može biti agresivna, jer toj maloj osobi govorite da vas ona ne zanima kao osoba, nego samo pohvale kojoj joj možete uputi.'
Roditelji često hvale svoju djecu jer tako kompenziraju kritike kojima su sami bili izloženi u djetinjstvu. No savjetuje da je puno bolje nježno graditi samopouzdanje djeteta. 'Samo slušajte što vam dijete želi reći, što ga zanima i prema čemu osjeća strast.'