SEDMO FESTIVALSKO IZDANJE

Ciklus filmova Claire Denis na Filmskim mutacijama

22.11.2013 u 14:01

Bionic
Reading

Sedmo izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma pod naslovom 'Slika kapital' odvijat će se od 25. studenoga do 5. prosinca u kinu Tuškancu u Zagrebu, od 26. studenoga do 1. prosinca u Art-kinu Croatia u Rijeci, a u Slovenskoj kinoteciu Ljubljani 9. siječnja

Festival je duljeg trajanja, snažno obilježen programom četrnaest filmova Claire Denis, koji se realizira u partnerstvu s Hrvatskim filmskim savezom, Francuskim institutom i Slovenskom kinotekom. U fokusu su politike stranosti u radu Claire Denis, od njezinog prvog filma 'Čokolada', filmova 'Fućka mu se za smrt', 'Dobar posao', 'Nevolje svakog dana' i filmova nadahnutih filozofskim mišljenjem Jeana-Luca Nancyja 'Prema Nancyju' i 'Uljez' do najnovijeg filma 'Nitkovi', s kojim ćemo službeno otvoriti ovogodišnji festival, u subotu 30. studenoga u 19 sati u kinu Tuškanac, točno na polovici zagrebačkog programa, a pri kraju riječkog.

Denis je redateljica međuprostora, međupoložaja, međuvremena. Intersticijalni stil, kojim Hamin Naficy objedinjuje moduse proizvodnje egzilantskog, nomadskog filma s naglaskom, povezuje rascjepe, pukotine, praznine njenog filmskog prostora i vremena. Njezina je biografija eminentno postkolonijalna na razmeđi svjetova, a zajednica marginalna, alegorijska, transgresivna, transcendentalna. Opis njezinih predavanja o filmu kao kulturalnoj antropologiji navodi: istraživanje multietničkih i kroskulturalnih okoliša s hladnom strašću i distanciranim angažmanom vizualnog kulturnog antropologa.

Protu-program slika kapitala je kritika odvajanja Guyja Deborda, njegove strateške diverzije slika spektakla u filmovima 'Društvo spektakla', 'Kružimo u noći' i 'Proždire nas vatra', 'O prolasku nekoliko osoba kroz prilično kratku jedinicu vremena' te 'O odbacivanju svih mišljenja, za i protiv, izrečenih o filmu 'Društvo spektakla''. Uz skopu ovog programa odvijat će se multimedijalna radionica Igra za klasne odnose o umjetnosti u razdoblju svog rastakanja koja 'kao negativan pokret koji teži za nadilaženjem umjetnosti u povijesnom društvu u kojem se povijest više ne živi, istodobno je umjetnost promjene i čisti izraz nemoguće promjene. Ta umjetnost je silom avangardna i nije. Njezina avangardnost je njezin nestanak.'

Teme ovih dvaju autorskih blokova povezuje kustoski program Ovdje i drugdje talijanskog filmskog kritičara Tonija D'Angele, urednika časopisa La Furia Umana s devet recentnih filmskih radova, među kojima su 'Vive l'amour' Monte Hellmana, underground film 'Divlje vještice' Daniela Fawcetta & Clare Pais, politički filmovi 'Naše tijelo je naše oružje' Clarisse Hahn, američki nezavisni film 'Neizgovoreni čin' Dana Sallitta, 'Vidjeli nikad vidjeli' kojim se predstavlja umjetnički aktivizam Andrea Tonaccija i found footage o uzaludnom radu 'Dugo sam te čekala' Claudie Siefen, 'Čekanje ljeta (Fragmenti prošlog života)' Maura Santinija, 'Saudade' filmaša Jeana-Claudea Rousseua koji će 5. prosinca u sklopu predavanja na Akademiji likovnih umjetnosti, pod naslovom Kadar, orijentacija, motiv prikazati nekoliko svojih umjetničkih filmova.

Barem dvoje autora u ovom programu nadahnuto je filmskim slikama Yasujira Ozua, Claire Denis u filmu '35 čašica ruma' posvaja Ozuovo 'Kasno proljeće', a Jean-Claude Rousseau se često navodi kao umjetnik koji je predstavio Ozuov rad u Francuskoj 1970-ih godina. Multimedijalni događaj, film 'Priča o plutajućim travkama' Yasujira Ozua s izvođačem za nijeme filmove benshijem Ichirom Kataokom i glazbenicima Damirom Pricom Kafkom, Mirom Manojlovićem, Igorom Pavlicom i Franjom Glušcem odvijat će se 5. prosinca u kinu Tuškanac u 19 sati

Ovogodišnju temu teorijski će utemeljiti predavanje Jonathana Bellera, jednog od najprovokativnijih teoretičara medijske kulture, na Akademiji dramske umjetnosti 4. prosinca, pod naslovom 'Kompjutacijski kapital o arhivima vidljivog i logistici vizualizacije i s obzirom na povijest vizualizacije ('slikarstva, fotografije, filma i njihovog okoliša, kao i rase, roda, klase, kolonizacije, industrijalizacije i imperijalizma - koji i dalje strukturiraju vizualizaciju uz psihoanalitičke, fetišističke, klasne, rasne, seksističe i nacionalističke vektore') i digitalne kulture'.

U sklopu panel-razgovora Slika kapital koji pripremamo s filozofkinjom Ljiljanom Filipović i stalnim suradnicima i partnerima na našim programima, sudjelovat će gosti Filmskih mutacija, među kojima su teoretičar medijske kulture Jonathan Beller, filmaši Jean - Claude Rousseau i Claudia Siefen, filmologinja Martine Beugnet, filmolog Jurij Meden, filmski kritičari Toni D'Angela, Neil Young i Michael Pattison