JOŠ JEDNA ANTOLOGIJSKA KOMPILACIJA

Ex YU Electronica III: Diktatura, humor, agresija

29.11.2012 u 10:35

Bionic
Reading

U Srijedu je u klubu Močvara službeno predstavljeno treće izdanje iz serijala 'Ex YU Electronica' uz podnaslov 'Diktatura, humor, agresija' od strane autora kompilacije Željka Luketića, te Dušana Hedla, voditelja Subkulturnog azila iz Maribora, kao izdavača kompilacije u sklopu edicije Monofonika i Vanje Spirina čija snimka grupe Jozo oko gospe iz 80-tih se također našla na spomenutom izdanju.

Zahvaljujući izuzetno elokventnom predstavljanju kompilacije 'Ex YU Electronica III: Diktatura, humor, agresija', autora Željka Luketića, prepunom krajnje zanimljivih detalja vezanih uz izvođače i podatke o nastajanju pojedinih radova, bila je to jedna od zanimljivijih promocija nekog izdanja posljednjih par godina. Pred malom ali odabranom ekipom sljedbenika i poštovatelja elektronske glazbe, Luketić, inače filmski i glazbeni kritičar, je predstavio redom sve izvođače koje je kao pozvani selektor trećeg djela iz edicije 'Ex YU Electronica' odlučio staviti na ovo izdanje.


Izabrao je sedam od dvadesetak izvođača koje je namjeravao uvrstiti na ovo izdanje i to redom; Strukturne ptice, elektronski eksperiment Damira Martinovića – Mrleta iz prve polovice 80-tih, Aporea, grupa koju su činili članovi legendarnih makedonskih skupina Mizar, Padot na Vizantija i Anastasia, Rex Ilusivii, kultni novosadski glazbenik i producent Mitar Subotić, Jozo oko gospe, elektronski bend kojega je pokrenuo književnik Vanja Spirin, Imitacija života, art-projekt dizajnera Željka Serdarevića i Darka Fritza; Mario Marzidovšek, legendarni slovenski skladatelj elektronske glazbe i izdavač, te Smiles of Fortune. projekt Roberta Hrušovara.

U ediciji Monofonika, koju je prije dvije godine pokrenuo Subkulturni Azil, već su objavljene dvije kompilacije koje istražuju fenomen elektronske glazbe u bivšoj Jugoslaviji - nastupna 'Hometaping in Self-Management' (2010.), te 'Industrijski elektro obvodi na severu' (2011.) koja je bila fokusirana na slovensku elektronsku glazbu. Nastavljajući tradiciju pozivanja urednika pojedinog izdanja iz država nastalih s područja bivše Jugoslavije, Subkulturni Azil za najnovije je treće izdanje odlučio staviti naglasak na, ali i ne samo na, hrvatsku elektronsku glazbu.


Svakako treba naglasiti da većina snimaka na kompilaciji nikad nisu javno objavljene ili su rijetki kolekcionarski primjerci samizdata. Koliko je zanimljivo ovo izdanje govori podatak, koji je istaknuo Luketić, da mu se sve češće javljaju ljudi iz cijelog svijeta zainteresirani za ovu glazbu. Posebno je izdvojio jednu radio postaju iz San Francisca koja jedva čeka upravo promovirano izdanje dodavši kako uskoro za jednu američku diskografsku kuću sprema izdanje 'Synth Jugoslavija' apostrofirajući kako pogotovo amerikanci počinju otkrivati izuzetno bogato nasljeđe elektronske glazbe sa područja bivše Jugoslavije ali i istočne Europe. Dušan Hedl potom je dodao da je prvo izdanje iz ove edicije već našlo kupce u Australiji, Japanu i Americi napomenuvši da su naklade prvog i drugog izdanja rasprodane.

Bilo bi divno doživjeti neke od ovih projekata ponovo na pozornici iako Mitar Subotić (Rex Ilusivii), Mario Marzidovšek i Marko Tanhofer (Jozo oko gospe) više nisu među živima pa makar i za jednokratno okupljanje povodom izlaska ove antologijske kompilacije. U svakom slučaju, riječ je o djelu koje zaslužuju najveće pohvale. Kako za izbor radova tako, za dizajn (Nieuw NDG – Ivan Antunović) i za popratne tekstove koji se nalaze na omotu izdanja.