Veliki holivudski studiji spremaju se na jednu od najvećih promjena svog poslovnog modela: DVD, čiji prihod od prodaje i iznajmljivanja rapidno pada, polako šalju u arhivu, a intenzivno osmišljavaju najbrže i najjednostavnije načine da unovče svoje proizvode na internetu
U Hollywoodu se planira tiha revolucija koja bi mogla promijeniti način zabave u dnevnim sobama širom svijeta. Nakon što su očajnički pokušavali spasiti nekada uspješan posao s DVD-ima kojem su prihodi pali za 40 posto, šefovi velikih
studija vjeruju da jedina nada leži u ubrzavanju isporuke filmova preko interneta, piše Los Angeles Times.
U sljedećih će se nekoliko godina sve veći broj potrošača spojenih na IPTV, tablete i pametne telefone suočiti s nevjerojatnom lepezom mogućnosti osmišljenih kako bi olakšale pristup digitalnom filmu te natjerale korisnike da troše više novca.
Filmovima će se moći pristupiti s bilo kojeg digitalnog uređaja, moći će se preuzeti kao iPhone aplikacija ili dijeliti na Facebooku jednostavno kao fotografije. Bit će to najveći pomak u poslovnom modelu Hollywooda od eksplozije DVD-a kasnih devedesetih. 'Prošli su dani prvih koraka na internetu', kaže David Bishop, jedan od direktora Sony Picturesa. 'Sad je važno da eksperimentiramo koliko god je moguće više i da odlučimo kako izgraditi vitalno tržište za digitalne filmove.'
Više, brže, lakše
Iako je filmski online biznis relativno zdravo rastao posljednjih nekoliko godina (najviše zahvaljujući Netflixovih 24 milijuna pretplatnika u Sjedinjenim Državama), nije došao ni blizu tome da amortizira brzi pad prihoda od DVD-a. Čule su se kritike korisnika o siromašnom izboru filmova, govorilo se i da se tisuće naslova dostupnih na disku i dalje ne mogu naći online, a najviše je zamjerki bilo na kompliciran proces pri kojem korisnici moraju skidati film na jednom uređaju, a gledati ga na drugom.
Holivudski studiji žele to promijeniti formulom 'više filmova na lakši način', ali još nisu postigli konsenzus o tome kako će to napraviti. Treba, stoga, u početku očekivati veći izbor filmova, ali i potencijalno zbunjujuće mogućnosti pristupa filmovima. Jedno je sigurno: ljudi koji vole film jeftino i jednostavno iznajmiti u videoteci morat ćete se naviknuti na dulje čekanje nego sada. Studiji počinju koristiti internet kako bi srezali tržište i brzinom izbacivanja filmova motivirali one koji su spremni kupiti film ili platiti više za najam.
Četiri velika studija su već počela eksperimentirali s tzv. premium uslugom videa na zahtjev u kojoj korisnici plaćaju 30 dolara za najam filma samo dva mjeseca nakon što je premijerno prikazan u kinima. Nedavno je Sony Pictures počeo online prodavati neke naslove čak dva tjedna prije nego što su postali dostupni na DVD-u.
Stiže virtualna polica s filmovima
Dosad je većina ljudi uglavnom bila nezainteresirana za kupnju filmova online, bez obzira na cijenu ili vrijeme, jer bi im to značilo preuzimanje datoteke na jednom uređaju, pa gledanje na drugom, što je puno kompliciranije od diska koji možete premjestiti iz spavaće sobe na prijenosni DVD player. Zato se procjenjuje da će kupovina filmova online ove godine stagnirati u odnosu na prošlu kad se online iznajmljivanje filmova povećalo za 40 posto.
Holivudsko je rješenje staviti filmove u oblak, stvarajući virtualne kopije kojima ljudi mogu pristupiti nakon kupnje naslova s bilo kojeg uređaja spojenog na internet. Ova će inicijativa nazvana UltraViolet biti lansirana ove godine, kad će Blu-ray diskovi za filmove kao što je 'Zelena lanterna' i 'Štrumpfovi' doći s besplatnim kopijama za oblak. Očekuje se da će već sljedeće godine većina filmova kupljenih online ili na DVD-u
biti spojena na 'virtualnu policu' UltraVioleta, a očekuje se da će i Appleov iTunes imati slične ponude.
Da bi potaknuli ljude da prihvate oblak, studiji čak razmatraju da za nominalnu naknadu ponude digitalne kopije filmova koje korisnici već posjeduju na DVD-ima . 'Ljudi su naučili kupovati film samo u fizičkom obliku', kaže Edward Lichty, generalni direktor Wall-Martovog digitalnog servisa Vudu. 'Velik je napredak što sada možete reći da ste vlasnik filma koji ne može biti slomljen ili izgubljen.'
Osvajanje Facebooka
Studiji propituju ne samo kako filmove prodati online, nego i na kojoj platformi, a slažu se da je u borbi za gledatelje Facebook sljedeći teritorij koji moraju obavezno osvojiti. Nadaju se da bi ljudi mogli koristiti društvene mreže kako bi gledali filmove s prijateljima, dijelili video isječke i igrali igre vezane uz filmove.
Mnogi se u industriji zabave nadaju da će pametni telefoni i tableti biti više od još jednog zaslona za gledanje filmova. Traže se načini za stvaranje specifičnih filmskih aplikacija, kao što je Warner Bros već učinio za naslove poput 'Inceptiona', te da će se uređaj moći koristiti kao 'drugi ekran' s dodatnim sadržajima kao što su redateljski komentari.
'Na ovim novim platformama moramo prestati misliti o filmovima kao o transakcijama i razmišljati o njima kao iskustvu', kaže Steve Beeks, predsjednik Lionsgatea, za Los Angeles Times.