KINO U 2011.

Hrvati su najviše gledali 'Štrumpfove', a Francuzi svoje komedije

18.01.2012 u 13:49

Bionic
Reading

Amerikanci nisu zadovoljni rezultatima domaćeg box officea, Britanci, Norvežani, Nijemci i Francuzi slave, dok su Hrvati pohrlili za Štrumpfovima vatrenije od samog Gargamela

Uredima holivudskih studija zavladala je depresija – zarade u američkim kinodvoranama pale su za 4.4 posto u odnosu na 2010. godinu i ono najgore od svega, zabilježile najmanji profit u posljednjih 16 godina, zbog poraznih 1.28 milijardi prodanih ulaznica, čime se tržište približilo brojki od 1.211 milijarde iz 1995. Za usporedbu, tijekom 2007, u godini-rekorderu, posjeti su dotakli plafon sa 1,57 milijardi.

No depresija nije dugo trajala – knjigovodstveni Prozak došao je s 'apdejtom', informacijom koja kaže da su zarade američkih filmova na blagajnama izvan SAD-a tijekom 2011. bile najveće u povijesti! Šest holivudskih studija zaradilo je 13,53 milijarde dolara izvan Amerike, što je skok od dva posto u odnosu na 2010.

Znači li to onda da su u Europljani gledali više američki filmova nego ikad?

Stvari nisu baš tako jednostavne, jer su podaci iz Francuske uzrokovali pozitivni val šoka, posebno na europskom tržištu koje od 2007. godine uglavnom nariče nad konstantnom erozijom profita i interesa – naime, Francuska je 2011. zabilježila ne samo porast od 4,2 posto u odnosu na 2010, već je s 215 milijuna prodanih ulaznica zabilježila najbolje tržišne rezultate u posljednjih 45 godina (1966. francuska je kino-mreža slavila s 234 milijuna prodanih ulaznica). Rezultati su posebno iznenađujući iz dva razloga: prvih šest mjeseci bilježio se pad od 6.2 posto i nitko nije očekivao da će jesen i zima donijeti takav skok, a posebno ne to da će za njega najzaslužnije biti domaće produkcije. Porast gledanosti 'domaćica' iznosi 21,4 posto, tj. na francuske uratke otpada 89 milijuna ulaznica, što je najbolji uspjeh na kućnom terenu još od 1984. Sve to uvelike zahvaljujući komediji 'Intouchables', pravom fenomenu koji je 'Harry Pottera' zbacio s trona, štoviše, na treće mjesto, dok se na drugom nalazi 'Rien de declarer', još jedna francuska komedija!

No to ne znači da američki filmovi nisu bili gledani, štoviše, privukli su 99 milijuna gledatelja, ali ako podatke tržišnog udjela američkih naslova usporedimo sa 2010. godinom, vidimo pad s 47,6 na 46 posto.

U Britaniji, očekivano je vladao 'Harry Potter', a veliki je raskorak između njegove zarade (preko 200 milijuna funti) i drugog najgledanijeg filma, oskarovca 'Kraljev govor' (75 milijuna), iako je iznenadio i uspjeh kino verzije TV serije 'The Inbetweeners', kod nas prevedene kao 'Engleska pita' (oko 70 milijuna). Stoga se smatra da je protekla godina bila jako uspješna za britanski film, iako se strahuje da će zbog disperzije zanimanja i novca na nogomet i Olimpijske igre 2012. biti pomalo apokaliptična.

U Italiji je Gennaro Nunziante s 'Che Bella Giornata' srušio rekord gledanosti domaćeg filma, koji je sve do tada držao 'Život je lijep' (1997) Roberta Benignija; u Španjolskoj, četvrti nastavak 'Torrentea' bio je hit godine, ali sve ostale naslove na listi najgledanijih čine holivudski blockbusteri (primjerice, zadnji Almodovar nije polučio očekivani uspjeh, a domaća produkcija općenito je u opadanju, zbog sve manje ulaganja i porasta piratskih opcija).

'Intouchables'

S druge strane, Norvežani otvaraju boce šampanjca iz sličnog razloga kao i Francuzi – imali su najuspješniju godinu za lokalnu produkciju u posljednjih 36 godina, dobrim dijelom zahvaljujući i norveškom trileru 'Headhunters', koji je u zemlji s oko 5 milijuna stanovnika prodao 557.000 karata te završio na drugom mjestu najgledanijih filmova godine ('Harry Potter' ostao je nedodirljiv). Čak osam norveških naslova (uglavnom dječjih) prodalo je više od 100.000 ulaznica, što je domaćoj ponudi dalo čak 25 posto tržišnog kolača, tj. polučilo najbolje rezultate od 1975.

Nijemci su ludi za američkim 3D-om pa su uspjesi 'Harryja Pottera', 'Pirata s Kariba' i 'Transformersa' zaslužni ne samo za porast zarada od gotovo četiri posto i ukupni box office utržak od 913,6 milijuna eura, već i za najkomercijalniju godinu njemačkih kino dvorana u povijesti! Iako je 'Harry Potter' na broju 1, profitirali su i domaći naslovi pa je tako 'Kokowaah', romantična komedija Tila Schweigera, treći najgledaniji film u zemlji (na listi najgledanijih njemačkih uradaka, baš kao i u Francuskoj, uglavnom su komedije).

No gdje je Hrvatska u cijeloj toj priči? Trebaju li naši distributeri i producenti biti zabrinuti zbog brojki iz 2011. ili slaviti poput francuskih, njemačkih i norveških kolega?

'Generalno smo zadovoljni gledanošću filmova u našoj distribuciji tijekom 2011. godine. Gotovo svi naslovi za koje smo očekivali da bi trebali postati hitovi to su i postali, s tim da su neki čak i ugodno iznenadili, kao npr. 'Štrumpfovi' koje je na kraju pogledalo gotovo 135 tisuća ljudi, čime je taj film postao uvjerljivo najgledaniji film kompletne godine', objašnjava Seid Ružić, PR menadžer Continental filma, dodavši da je 'trend kino gledanosti tijekom 2011.godine bio u blagom porastu u odnosu na prijašnje. Za to su prvenstveno zaslužna otvaranja novih kina, prvenstveno Cineplexxa Osijek i Cineplexxa Split, a tu je i prvi IMAX i treći CineStar u Zagrebu.'

Ivana Perić iz Discoveryja manje je optimistična pa kaže da, iako su naslovi poput 'Kraljevog govora' postali hitovi kakvima su se nadali, 'mnogi drugi iznevjerili su očekivanja. Trend posjeta kinima je u 2011. u padu u odnosu na prethodne godine, a točan broj znat ćemo kroz mjesec dana kad se obrade svi podaci. Teško je procijeniti što nas čeka u 2012, zbog sveopće krize koja je zahvatila našu zemlju. Usto, piraterija još ne jenjava pa se bojim da bi trend mogao biti u padu'.

'Koko i duhovi'

'Štrumpfovi' su tako na valu nostalgije za večernjim crtićem koji su klinci opsesivno gledali još tijekom osamdesetih (plus zanimanje novih generacija za 3D animacijom koja je zainteresirala i roditelje) prestigli sve hitove pa u 12 tjedana prikazivanja osvojili titulu najgledanijeg naslova u Hrvatskim kinima 2011, prestigavši sve od zadnjeg 'Harry Pottera' do 'Sumraka'.

A kada su u pitanju domaći naslovi, pokazalo se da naši najbrojniji kinogledatelji i dalje ostaju djeca pa su tako Kušanovi 'Koko i duhovi' s više od 70.000 prodanih ulaznica postali najveći domaći hit godine. Ujedno i najgledaniji dječji hrvatski film u posljednjih 20 godina, kao i najgledaniji domaći uradak u zadnjih pet godina, kojeg iz kina nisu uspjeli 'istjerati' ni 'Mačak u čizmama' i 'Tintin'. A kamoli ostali domaći naslovi, koji i dalje ne mogu privući više od tisuću do dvije znatiželjnika. Srpska 'Parada', zapravo plod regionalne suradnje, uspjela je u jednom danu prikazivanja u Hrvatskoj oboriti brojke koje prosječan hrvatski film nakupi u godini dana – saga o gay paradi u prvom je danu prikazivanja izbrojala više od 1500 gledatelja, a ukupne projekcije približavaju se 'Koku i duhovima'.

Ipak, 'Štrumpfovi' i 'Koko' podsjećaju na to da najuspješniji distributeri i producenti u Hrvatskoj i dalje ostaju oni koji svoje proizvode serviraju najmlađima – iako tako dijelom ostajemo u okvirima europskih statistika, kontinentalne trendove baš i ne slijedimo punim žanrovskim i komercijalnim plućima. No tko zna, stvari se možda promjene kada netko, nekada snimi dugometražnu verziju 'Nad lipom i 35' ili Paravinja postane protagonistom
domaće verzije 'Muškaraca koji mrze žene'.