Otvaranje 66. Cannes Film Festivala
Izvor: Reuters / Autor: REUTERS / tportal.hr
Otvaranje 66. Cannes Film Festivala
Izvor: Reuters / Autor: REUTERS / tportal.hr
ČISTA ELEGANCIJA
Sjećate li se Redfordovog Jay Gatsbyja iz sedamdesetih u elegantnim odijelima Ralpha Laurena ili Givenchyjevih kreacija u Doručku kod Tiffanyja? Ono što je u tim filmovima imalo smisla, ovdje se guši u komercijaliziranoj stilizaciji radi nje same, kažu kritičari najnovije verzije Velikog Gatsbyja u režiji Australca Baza Luhrmanna. U njemu paradira mnoštvo ušminkanih likova u 500 dnevnih i večernjih odijela Brooks Brothersa, 40 kolekcija haljina Prade i Miu Miu, te 1700 kreacija različitog asesoara, dok ekranom teče potok Moët & Chandona. U Hollywoodu je na djelu brendiranje filmova.
'Ne želim gledati novu verziju Velikog Gatsbyja, jer me ne zanima parada kreacija Brooks Bothersa, Prade, Tiffanyja i društva. Da me zanimala takva vrsta modne revije, kupila bih modni magazin', kaže jedna čitateljica britanskog Financial Timesa, komentirajući najnoviji film australskog režisera Baza Luhrmanna kojim je otvoren i ovogodišnji Kanski festival.
Ova šesta filmska verzija slavnog romana F. Scotta Fitzgeralda krenula je u kina, ali se u prvim reakcijama čini da se umjesto o umjetničkom dojmu više govori i piše o filmu kao 'kulisi za modnu reviju'. U svojim filmovima Baz Luhrmann voli luksuz i modu, a poznat je kao kreator reklama za Channel s Nicole Kidman i kao umjetnički savjetnik izložbe Elsa Schiaparelli i Miuccia Prada: Nemogući razgovori u njujorškom Metropolitanu, pa mu Gatsby nije prvi izlet u te vode.
Mnogi se još sjećaju Redfordovog Jay Gatsbyja iz sedamdesetih u elegantnim odijelima Ralpha Laurena ili Givenchyjevih kreacija u Doručku kod Tiffanyja, ali ono što je tamo imalo smisla, ovdje se guši u komercijaliziranoj stilizaciji radi nje same, kažu kritičari.
U ekstravagantnoj verziji teškoj 125 milijuna dolara uz Leonarda DiCaprija kao Jay Gatsbyja i Carey Mulligan kao Daisy paradira mnoštvo ušminkanih likova u 500 dnevnih i večernjih odijela Brooks Brothersa, 40 kolekcija haljina Prade i Miu Miu krcatih kristalima, vezom, šljokicama, krznom i svilenim resama, te 1700 kreacija različitog asesoara. Kada skorojević Jay Gatsby želi impresionirati Daisy, čini to savršenom fizurom, satom Patek Philippe i Pradinom košuljom, a u filmu teku potoci Moët & Chandona. Uoči premijere filma svibanjski broj Voguea osvanuo je s Carey Mulligan na naslovnici u kreaciji Oscara de la Rente i make-upom iz dvadesetih prošloga stoljeća, a broj je sav posvećen kreacijama iz Velikog Gatsbyja. Dok svijet muče ekonomske krize, film pliva u ludom luksuzu raspjevanih dvadesetih godina. Filmska ekstravaganca toliko je nabijena zvučnim dizajnerskim imenima i brendovima, da je čak zasjenila sve iz najnovijeg Bondovog Skyfalla, od odijela Toma Forda do Coke Zero, piše Lucie Greene u Financial Timesu.
'Sprega industrije luksuza i filma nije nikakva novost, ali pritiješnjen promjenama ekonomskih prilika, Hollywood svoje velike projekte pretvara u putujuću reklamu velikih firmi, kaže James Grant, suosnivač globalne komunikacijske agencije Starworks Group.
Ali za razliku od nekada kada se na platnu u prvom planu ili vrlo diskretno vidjela marka reklamiranog automobila, piva ili pjenušca, ili popularnih filmova koji su naknadno inspirirali modnu industriju za neki novi trend, Veliki Gatsby je u samom začetku zamišljen kao složeni, pažljivo orkestrirani projekt u kojemu je on glasnogovornik novog trenda, a reklamirani brendovi investitori i sastavni dio filmske priče, pa film postaje središnja os oko koje se vrti unaprijed osmišljen modni paket. Prema nekim procjenama, poznate marke proizvoda sada već financiraju 25 posto zanimljivih filmskih naslova, naročito ako u njima ima puno luksuza. To se nedavno nastojalo i 'Anom Karenjinom', ali je mlitav uspjeh filma zamaglio poslovne rezultate.
To je ono što sada nazivaju brendiranje filma. Tako putujuće izložbe filmskih kolekcija Miu Miu i Prade do početka srpnja već putuju njihovim trgovinama u New Yorku, Tokiju i Šangaju. Kreator filmskog nakita Tiffany & Co izlazi na tržište s kolekcijom narukvica, ogrlica, ukrasa za glavu i niski bisera, a komadi iz filma vrijedni dva milijuna dolara privlače kolekcionare, pa ukras za glavu po cijeni od 200.000 dolara čeka kupca. Svoje izloge dekorirali su u Gatsby stilu s puno boca šampanjca, a Brooks Bothers je u njima postavio originalne kostime iz filma. Firma je izašla na tržište s posebnom Gatsby kolekcijom, serijom nadahnutom dvadesetima uključujući blejzere, karirane prsluke, lanena odijela pastelnih boja, sakoe sa šal-reverima, slamnatim šeširima i mokasinama po cijeni od 200 do 700 dolara.
Disney odavna spaja film s industrijom igračaka, Star Wars i danas zarađuje na igračkama i igricama s junacima iz sage, Sumrak saga i Igre gladi lansirale su modu, šminku i stil života, ali to do sada nije činjeno s adaptacijama književnih klasika kao u slučaju Fitzgeraldova kultnog romana.
A u slučaju Velikog Gatsbyja, sprega mode i filma ima barem određenu povijesnu podlogu – kaže kritičarka Financial Timesa Lucie Greene. Naime, u svojoj knjizi omiljeni američki autor spominje i Brooks Brotherse i Tiffany & Co, omiljenog draguljara njujorškog visokog društva tog ludog, razuzdanog i poletnog vremena uoči Velike ekonomske krize i poplave sirotinje biblijskih razmjera.