ANIMAFEST

Klasici Normana McLarena i glazbeno-animirane večeri

19.05.2014 u 16:17

Bionic
Reading

Povodom stote godišnjice rođenja Animafest Zagreb 2014. organizira veliku retrospektivu jednog od najznačajnijih inovatora animiranog filma i filmske umjetnosti u cjelini Normana McLarena. Pionir brojnih tehnika, poput crtanja po filmskoj vrpci, piksilacije i sintetiziranog zvuka, Norman McLaren bio je neumorni istraživač granica medija, nesvakidašnje smion i originalan autor čiji put i danas slijede brojni umjetnici. Tijekom života primio je brojne nagrade, poput Oscara za film 'Susjedi' (1952.), Zlatne palme za 'Blinkity Blank' (1955.), BAFTA-e za 'Pas de deux' (1968.), kao i niz nagrada za životno djelo, među kojima i Animafestovu 1986. godine

U suradnji s Nacionalnim filmskim odborom Kanade za ovu su priliku pripremljene posebno restaurirane, raskošne kopije filmova na kakve bi i sam McLaren zacijelo bio ponosan. Iz niza klasika teško je izdvojiti favorite, ali duhoviti i potresni anti-ratni Susjedi o sukobu oko cvijeta koji prerasta u smrtonosnu bitku, ikonični Jednom bijaše stolac u kojem proslavljeni kanadski filmaš Claude Jutra neuspješno nastoji sjesti uz glazbu Ravija Shankara, baletni 'Pas de deux' i kolažni 'Kos', nastao na temelju paradoksalne pjesmice, nikako se ne smiju propustiti. Dodajmo i riječi Marca Bertranda, producenta pri NFB-u koji je osmislio ovu retrospektivu: 'Kako bi itko mogao zaboraviti treperave ptice 'Blinkity Blanka'? Kako bi se itko mogao oduprijeti elegantnom prikazu baleta u 'Pas de deux'? I naposljetku, kako bi itko mogao ostati bezosjećajan pred gorućim zovom pacifizma 'Susjeda'? Djelo Normana McLarena je poput brzaca rijeke koja nosi do otvorena mora, daleko od obala konvencionalne kinematografije.' Pregled programa McLarenovi klasici

Kino za uši
program je animiranih videospotova, područja u kojem se susreću dva kreativna polja s istim polazištem i osnovom - ritmom. Za animatora i glazbenika ritam je jednako važan pa ne čudi da su videospotovi idealne forme za isprobavanje novih animacijskih estetika, eksperimentiranje, kreativno istraživanje i igru. U Kinu za uši mogu se stoga susresti najrazličitiji stilovi, od elektronički generiranih ispreplitanja linija, preko rukom naškrabanih, namjerno 'loših' crteža do aftereffects eskapada. Ističe se poznati glazbenik Gotye, naročito sklon animiranom spotu, iz čijeg opusa ove godine izdvajamo 'Giving Me A Chance', a pravo je otkriće rad britanskog animatora Ruffmercyja koji se sa svojim mračnim, grafiterskim stilom specijalizirao za underground rap (House Shoes ft. Danny Brown 'Sweet'). Još 15 spotova čini ovaj glazbeno-animirani program idealnim za opuštanje u večernjim satima nakon preostalih poslastica festivala. Pregled programa Kino za uši

Na Animafestu 2014. troje autora predstavlja se u Velikom natjecanju i Velikoj panorami s tri potpuno različita, ali vizualno i narativno podjednako briljantna djela. No tko god pogleda 'Boles' Špele Čadež, 'Kupalište' Tomeka Duckija i 'Odsutan' Roberta Catanija zasigurno će poželjeti još njihova specifičnog rukopisa. Zato je tu program3 x 3 u koji umjetnički ravnatelj festivala Daniel Šuljić izabire troje autora koji zaslužili posebno predstavljanje ranijih radova. Roberto Catani (1965.) već je sudjelovao na Animafestu: 2012. u programu Nova talijanska animacija s filmom Hodačica po žici te 2002. s La Sagra. Animafest oba filma ponovno prikazuje u programu 3 x 3 uz djelo 'Zlatna ribica'. Catani je opčinjen alogičnim procesima sna i mašte, vičan vještom preoblikovanju motiva i simbola te sklon bogatom likovnom naslijeđu talijanske umjetnosti, pastelnim bojama i svijetlim tonovima. Filmovi su mu redom vrlo intimni i introspektivni. Tomek Ducki (1982.) za svoj je diplomski film 'Crta života' bio nominiran za Cartoon d'Or, a 3 x 3 prikazuje i njegove radove 'Tihi dodir' i' Basement Jaxx ft Lightspeed Champion: My Turn'. Ducki je još 2008. godine proglašen novom nadom svjetske animacije, prije svega zbog posebnog interesa za tijela u pokretu, kako ljudska, tako i mehanička, ali i nadahnute upotrebe boja i refleksija koje njegove filmove čine pravim slatkišem za oči. Špela Čadež (1977.) uglavnom stvara u tehnici lutka-filma te je trajno zaokupljena temama ljubavi i osamljenosti. U programu 3 x 3 prikazuju se dva Špelina lutka-filma 'Zasukanac' i 'Bolesni od ljubavi' te 'Zadnja minuta' u kojem je s Marinom Rosset animirala sjene. Pregled programa 3 x 3

Ulaznice za Animafest 2014. mogu se kupiti online na poveznici ovdje