TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

Netflixov humoristični dragulj koji želimo i kod nas

24.04.2015 u 09:01

Bionic
Reading

Američki servis za streaming filmova i serija te produkcijska kuća Netflix od ožujka svojim korisnicima nudi jednu novu seriju - 'Neslomljiva Kimmy Schmidt'. Neobična i presmiješna, ova serija pokazuje da na današnjoj televiziji, kojom uglavnom dominiraju visokokvalitetne, ali teške i ozbiljne drame - ima mjesta i za novitete u komediji. A uzme li se u obzir da je Netflix uz 'Kimmy' izbacio i seriju 'BoJack Horseman' i nastavak 'Arrested Developmenta', čini se da je na scenu stupio novi TV igrač s posebnim i istančanim smislom za humor

Zlatno doba televizije, u kojemu smo svi omastili brk kolosalnim TV-serijskim ostvarenjima, počevši sa 'Sopranosima', preko 'Momaka s Madisona' i 'Breaking Bada' do još uvijek aktualne 'Kuće karata', nekako je oduvijek bilo jače na dramama negoli na komedijama. Ne pokušavam reći da u zadnjih petnaestak godina, tijekom kojih publika i kritika diljem svijeta gubi glavu za TV-serijama više nego ikada prije, nije bilo dobrih humorističnih serija ni inovacija na polju televizijske komedije. Naravno da ih je bilo, sjetimo se samo britanske i američke varijante serije 'U uredu', savršeno pomaknutog '30 Rocka', izvanrednih 'Parks & Recreations', nenormalne 'Sunčane Philadelphije', ingenioznog 'Louieja' pa i nekih uspješnijih ostvarenja klasičnog sitcoma (onog s nasnimljenim smijehom), kao što je 'Kako sam upoznao vašu majku'. No dok su dramske serije doživljavale uzlet za uzletom, sve jače i upečatljivije progovarajući filmskim jezikom (koji su usput i proširivale), humoristični TV program diljem svijeta - iako strahovito popularan i iako je zapravo organskije povezan s TV medijem od njegovih samih početaka - kao da se malo gubio u pokušajima pronalaženja svojega novog jezika i svojih inovacija.

Zbog ne tako jasne slike pravca u kojem se kreću humoristične TV-serije, do nas su, na domaće kanale i na kanale koji su nam dostupni putem raznih kabelskih operatera, uglavnom stizale megapopularni, ali u većini slučajeva ne osobito smiješni ni kvalitetni ostaci nekadašnjeg slavnog sitcoma. 'Dva i pol muškarca', 'Svijet prema Jimu', 'Škola za parove' pa čak i ona simpatična 'Teorija velikog praska' defnitivno nikada nikoga ne bi naveli da pomisle: Evo zlatnog doba televizijske komedije.

No budući da je javna televizija u nekoliko navrata pokazala znakove života pri odabiru i otkupu stranih humorističnih serija - na njoj smo, primjerice, imali prilike gledati i britansku i američku varijantu briljantne serije 'U uredu', postoji nada da će netko kod nas primijetiti još jedan novi biser nove američke televizijske komedije, odnedavna dostupan putem streaming servisa Netflix, nastao također u produkciji te tvrtke (jednako kao i 'Kuća karata' ili 'Narančasta je nova crna'). Riječ je o humorističnoj TV-seriji 'Neslomljiva Kimmy Schmidt' koju su napisali Tina Fey i Robert Carlock (veterani showa 'Saturday Night Live' dobro nam poznati i kao autori '30 Rocka'), a u kojoj naslovnu ulogu igra Ellie Kemper, domaćem gledateljstvu poznata i kao Erin iz gore spoenute serije 'U uredu' ili kao Becca iz odličnog filma 'Djeveruše'.

Postavljena na pomalo mračnoj premisi, 'Neslomljiva Kimmy Schmidt' prati život istoimene junakinje, koja je petnaest godina bila zarobljena u atomskom skloništu ludog propovjednika Reverenda Richarda Waynea Garyja Waynea, kamo ju je zatvorio s još nekoliko žena, tvrdeći im da ih tako spašava od apokalipse. Specijalci spašavaju Kimmy i ostale zarobljenice iz bunkera u prvih nekoliko minuta pilota te od tog trenutka gledamo kako se Kimmy snalazi u vanjskome svijetu, u kojemu nije bila od svoje petnaeste do svoje tridesete godine. Da stvar bude još začudnija, Kimmy se nakon izlaska iz bunkera odbija vratiti u rodno mjestašce u Indiani, nego se nastanjuje u New Yorku.

Iako u prvih epizodu-dvije možda malo šepucka, Kimmy vrlo brzo prerasta u nešto najoriginalnije i najsmješnije što se trenutačno može pogledati na televiziji. Kimmyina je stvarnost debelo karikirana, ali kako i ne bi bila kada je riječ o svijetu u kojem se mlada žena pokušava snaći nakon tolikih godina izolacije. Njezin je gotovo vanzemaljski status začinjen i činjenicom što se doselila u New York - velegrad koji obiluje osobenjacima među koje se uklapa daleko bolje negoli što bi to bio slučaj u rodnome mjestu (premda, kada upoznamo ostatke Kimmyine obitelji, i tu ćemo pretpostavku staviti pod znak upitnika), pri čemu posebno izdvajam Kimmyinog cimera Titusa Andromedona (glumi ga broadwayska zvijezda Tituss Burgess), Kimmyinu novu šeficu Jacqueline (Jane Krakowski, poznata nam iz '30 Rocka', ali i iz 'Ally McBeal'), ali i samog Reverenda, kojega u urnebesnoj epizodnoj ulozi igra Jon Hamm, velika zvijezda serije 'Momci s Madisona', koji je, usput budi rečeno, bio i učitelj glume u srednjoj školi koju je pohađala Ellie Kemper.

Serija je simpatična, vrlo gusto nakrcana dosjetkama i smiješnim situacijama, lepršava bez iritantnog prelaska u pretjeranu američku vedrinu, katkad mračna, ali bez ikakvog prelaska u bedaru, a u svakom je kadru vidljivo da su na njoj radili dugogodišnji, iskusni i beskrajno kreativni profesionalci koji ne pristaju na imbecilno podilaženje najnižim strastima publike kroz šale u stilu žene su drolje-muškarci su svinje, tako popularne u većini mainstream humorističnih serija koje dospijevaju do domaćih malih ekrana.

Nadam se zato da će netko od domaćih televizionara zaduženih za otkup serija primijetiti Kimmy i otkupiti je za domaće gledatelje jer to sigurno ne može završiti loše. Da, gledanost joj vjerojatno neće biti kao što to biva u slučaju 'remek-djela' kao što su 'Stipe u gostima' ili 'Charlie Sheen u raljama praznoglavog komada', ali barem će i domaća publika vidjeti da u svijetu homorističnih serija postoji nešto više, jače i bolje