Sarajevo je u srijedu napokon dočekalo sunce koje kao da je ozarilo grad u slavu jednog od vjerojatno najboljih filmova koje ćemo vidjeti na ovogodišnjem festivalu, 'Dječak s biciklom' braće Dardenne, i sve popularnijeg glumca Michaela Fassbendera koji se prošetao crvenim tepihom
Ako je jedna tema obilježila šesti festivalski dan, onda je to zasigurno 'protraćena mladost', što je ujedno naslov ne odveć uzbudljivog grčkog filma redatelja Argyrisa Papadimitropoulosa i Jana Vogela, prikazanog u natjecateljskom programu. Ispraznim životima marginalaca iz različitih se perspektiva bave i solidni rumunjski 'Loverboy', pa čak, na određeni način, i sjajni 'Dječak s biciklom'.
Sirovim stilom, HD kamerom iz ruke, prirodnim osvjetljenjem i minimiziranjem zvučne kulise, redatelji Papadimitropoulos i Vogel izgradili su u filmu 'Protraćena mladost' minimalnim sredstvima konzistentan audio-vizualni izričaj, no dramaturški nisu se uspjeli odmaknuti s poznatog, (pre)često viđenog terena. Čak i način na koji koriste motiv strastvene mladenačke posvećenosti skejtbordanju, koji je svojevrstan simbol ispraznosti i besciljnosti života, neodoljivo podsjeća na srpski film 'Tilva Roš' Nikole Ležaića.
Problem s 'Protraćenom mladošću' nastaje kad besmisleni životi junaka, umjesto da nas potresu, počinju zamarati, a najzanimljiviji aspekt priče je atmosfera pesimizma suvremenog grčkog društva pritisnutog nezaposlenošću, ovisnošću o državnoj skrbi i besperspektivnošću.
Ništa romantičnija nije ni slika suvremene Rumunjske koju u svom novom filmu 'Loverboy' predstavlja Catalin Mitulescu ('Kako sam proveo kraj svijeta'). Njegova Rumunjska je siromašna, ruralna, prljava i nerazvijena, a ulazak u EU poslužio je samo da olakša kriminalne aktivnosti kakvima se bavi i naslovni lik, 'zavodnik' Luca, ljepotan koji svoje mlade djevojke natjera da se bave prostitucijom u Italiji. Ključni filmski motiv traffickinga razrađen je vrlo suptilno, kroz intimističku ljubavnu priču o mladom paru, a rezultat je još jedna u nizu savim solidnih rumunjskih drama.
Apsolutno najbolji film dana, vrlo vjerojatno i cijelog festivala, prikazan je izvan konkurencije, u sklopu programa Panorama - 'Dječak s biciklom' Jean-Pierrea i Luca Dardennea. Slavna belgijska braća dokazala su da i nakon remek-djela 'Sin', za koji se činilo da će kvalitetom obilježiti njihov opus, mogu snimiti još bolji film, još jedan nesumnjivi masterpiece. Bolna priča o dječaku Cyrilu koji traga za neodgovornim ocem iznimno je potresna. Dardenneovi, poput znatiželjnih dječaka koji seciraju žabu, analiziraju emocije i tragediju malog junaka uvučenog u spiralu agresije i nasilja kao posljedicu obiteljskog zanemarivanja. Tema svakako nije nova, no ne sjećamo se emotivnijeg pristupa vivisekciji jedne uništene duše djeteta.