Swans i Pharmakon u Zagrebu
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Tomislav Sporiš
Swans i Pharmakon u Zagrebu
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Tomislav Sporiš
Dva sata i četrdeset pet minuta dugim nastupom američki space rokeri Swans po drugi su put u tri godine pošteno izmasirali zvučni kanal više stotina prisutnih ljubitelja buke u zagrebačkom Jedinstvu. Kao uvod u nastup Swansa vidjeli smo mladu američku glazbenicu Pharmakon, a ona je posjetila Zagreb na vrhuncu proboja
Baš na dan koncerta u Zagrebu novi album Margaret Chardiet, glazbenice koja nastupa pod imenom Pharmakon, uvršten je u kategoriju Best New Music magazina Pitchfork, diktatora hypea u kategoriji 'drugačije' glazbe. Album je direktno inspiriran događajem od prije godinu dana, kad je tijekom europske turneje hitno operirana, a u zahvatu joj je izvađena 12 cm duga cista koja je umalo izazvala otkazivanje organa.
Teški bolovi koje je podnijela i iskustvo na rubu smrti itekako se osjete u industrijskoj drone buci koju Pharmakon isporučuje kombinirajući sempler, miks pult i glas u rasponu od jezivih vrisaka do nemirnog cijuka, obojen s jako puno zvučnih efekata. U posljednjih desetak minuta nastupa spustila se i među publiku, učinivši je dijelom svog intenzivnog i emotivnog performansa koji se, uz neizbježan element teatralnosti, može opisati onom legendarnom Kojinom sviđa mi se da ti ne bude prijatno.
Pharmakon je bila dobro pogođeno zagrijavanje za nastup Michaela Gire i petorice sjajnih glazbenika koji su nam priuštili još jedno propisno lobotomičko iskustvo. Tko nije svjedočio nastupu u svibnju 2011. u istom ovom prostoru, nije mogao biti spreman na sve njegove obavezne likove: trajanje od gotovo tri sata uz tek sedam izvedenih numera, glasnoća na rubu krvarenja ušiju, zanesena struktura pjesama s dugim hipnotičkim uvodima, valovitim razradama i bučnim raspadima te nemilosrdno uigrana svirka.
Najupečatljiviji glazbenik u bendu definitivno je Thor Harris, liječeni klinički depresivac, glazbenik, slikar i stolar. Baš kao i među profesijama, ovaj dobroćudni patuljak odlično pliva i među hrpom instrumenata – mi smo zapazili gong, udaraljke, činele, violinu, klarinet i cimbalu koju svira čekićem, ali nam je sigurno nešto i promaklo. S druge strane, evidentno je da karizmatični Gira šamanski kontrolira svirku i događaje na pozornici, pa i ispod nje, posebno u trenucima između polusatnih bučnih valova, kad vragolasto dobacuje 'damama' i 'macama' u publici.
Dio publike nije podnio ovako intenzivan bučni tretman, pa su periodično izlazili uzeti zraka i odmoriti se od dronea u Zagrebu čuđenjem nad droneom u Beogradu. No većina publike je ipak hipnotizirano propratila klimaks maratonskog nastupa s dubletom 'Bring the Sun/Black Hole Man' i nešto prije jedan sat ujutro torpedirala se iz Močvare. Izvrstan koncert, koji još jednom potvrđuje da je Gira uskrsnućem najutjecajnijeg benda bučne psihodelije (uz Sonic Youth, dakako) donio najbolju odluku u svome životu.