ODVAŽNE IZ SJENE

Tko su najbolje redateljice Hollywooda?

27.03.2010 u 08:00

Bionic
Reading

Oscar za najbolju režiju dosad je bio trofej eksluzivno rezerviran za muške natjecatelje. No ovogodišnji Oscari naznačili su malu revoluciju u povijesti najprestižnije filmske nagrade. Trijumfom na ovogodišnjoj dodijeli, Kathryn Bigelow predskazala je dolazak vremena u kojem žene imaju svoje mjesto u filmskoj kući slavnih. U čast prvoj ženi s osvojenim Oscarom za najbolju režiju, prisjetimo se nekih od najvećih redateljica današnjice


Sofia Coppola

Za kćer legendarnog redatelja Francisa Forda Coppole moglo bi se reći da je već u startu imala prednost kvalitetnih gena. Doduše, hodati u sjeni oca koji je čak dvanaestoricu glumaca doveo bar do nominacije za Oscara, a samome sebi priskrbio čak pet zlatnih kipića, nije lak zadatak, no Sofia se odlično snašla u redateljskom svijetu, stvorivši dovoljno mjesta za sebe svojim talentom.

Sofia je karijeru započela kao glumica, i to još kao mala beba u prizoru krštenja u prvom nastavku velike trilogije njezina oca, 'Kuma'. Poput njezina glumačkog debija, i ostala pojavljivanja ispred kamere prošla su jednako nezapaženo.

No čim je stala s druge strane kamere, privukla je poglede javnosti. Iznenadila je mnoge gledatelje i kritičare svojim mračnim redateljskim prvijencem 'Samoubojstvo u mladosti', a svoj pristup proširila je analizom neobičnih likova u neobičnim situacijama svojim sljedećim filmom. Naravno, radilo se o 'Izgubljenima u prijevodu', malom remek-djelu koje joj je priskrbilo nominaciju za Oscara u kategoriji najboljeg redatelja, ali i osvojeni Oscar za najbolji originalni scenarij.


Jane Campion

Sada već davne 1982, kada je Jane Campion zakoračila u svijet filma, isti svijet nije poznavao mnogo novozelandskih filmaša, a još manje filmašica.

Isti svijet ostao je iznenađen kad ga je Jane zašamarala s nekoliko uzastopnih filmova koji su bili jednako izvrsni koliko i kontroverzni za svoje vrijeme. Svoj prodor u Hollywood započela je dramom 'Piano' kojom je osvojila Zlatnu palmu te postala druga žena u povijesti nominirana za Oscara za najbolju režiju, dok je Holly Hunter i Anni Paquin priskrbila Oscara za najbolju glavnu i sporednu glumicu. Ni sama nije ostala kratkih rukava, osvojivši Oscara za najbolji scenarij.

Jane Campion je poznata po svojem portretiranju neobičnih i često neprilagođenih žena svih era. Potvrdila je to jednako likom Holly Hunter u spomenutom 'Pianu', zatim stiliziranom adaptacijom Henry Jonesova romana 'Portret jedne dame' u kojoj su podjednako dominirale Nicole Kidman i Barbara Hershey te naposlijetku 'Svetim dimom' i Kate Winslet u punoj raskoši svog glumačkog talenta.

Unatoč činjenici da je dosad snimila svega osam filmova, i to bez namjere osvajanja kinoblagajni, svojim opusom izazvala je brojne debate među kritičarima, iznenadivši ih, pa čak ponekad i zgrozivši ponuđenim novim gledištima na svijet i svakodnevicu, kako bi uostalom svaki umjetnik i trebao. Naposlijetku, rezultati govore za sebe – Srebrni lav, dvije Zlatne palme, Oscar i brojne druge nagrade na njezinoj polici čine je jednom od najvećih redateljica u povijesti filma.


Catherine Hardwicke

Mlada Catherine rano je shvatila da je život arhitektice u koji je zakoračila kreativno ne ispunjava te se otisnula na vrtoglavu vožnju niz brzace filmske industrije. Kao scenografkinja na većim projektima kao što su 'Legendarni Tombstone' 'Braća Newton' 'Tri kralja' i 'Nebo boje vanilije' je pekla zanat i upoznala ljude koji su joj pomogli da se okuša kao redateljice.

Za svoj redateljski prvijenac odlučila je napisati i scenarij, a u tome se udružila s neobičnom partnericom, trinaestogodišnjom Nikki Reed. Iz te suradnje izrodio se 'Thirteen', film o problemima droge i alkohola u mladih, koji je pobrao prilično dobre kritike te je zamalo priskrbio još jednog Oscara Holly Hunter za najbolju sporednu ulogu.

Sljedeći redateljski pothvati bile su joj neobično nespojive priče. U razmaku od svega godinu dana snimila je 'Gospodare Dogtowna', posvetu začetnicima skateboardanja, te 'Priču o Isusovom rođenju'

No najveći proboj napravila je adaptacijom bestselera Sephenie Meyer. Naravno, radilo se o 'Sumraku', prvom dijelu sage koji je raspametio obožavatelje čak i prije premijernog prikazivanja, a Catherine Hardwicke katapultirao među najpopularnije redatelje današnjice.


Nancy Meyers

Nakon kraće karijere u produkciji televizijskih emisija, Nancy se odlučila okušati kao holivudska scenaristica, a usput je upisala filmski tečaj koji si je uspjela priuštiti prodajući kolače sa sirom.

Trud se isplatio jer se na spomenutom tečaju upoznala sa značajnim redateljima, među kojima se našao i Martin Scorsese, a scenarijem za film 'Private Benjamin' zaradila je i nominaciju za Oscara.

Od svojeg redateljskog prvijenca, 'Zamke za roditelje' s mladom Lindsay Lohan, Nancy Meyer je postojana pojava na kino blagajnama. Postavši specijalisticom za romantične komedije, Nancy je scenarističkim perom u jednoj i redateljskom palicom u drugoj ruci uspješno iznjedrila zabavne filmove kao što su 'Ljubav nema pravila', 'Praznik' i 'Previše je složeno'.

No prava prekretnica u njezinoj karijeri je superhit 'Što žene vole' kojim se upisala u anale Hollywooda kao redateljica koja je ostvarila najveću zaradu na američkom Box Officeu.


Kathryn Bigelow

Priča s ovogodišnjih Oscara o srazu dvoje bivših supružnika, koji su tabloidi prozvali sukobom Davida i Golijata, već je svima dobro poznata. Veliki 'Avatar' Jamesa Camerona naklonio se pred 'Narednikom Jamesom' Cameronove bivše supruge, poželjevši joj dobrodošlicu u filmsku povijest. Ne samo da je 'Narednik James' pred nosom 'Avataru' preoteo Oscara za najbolji film, nego je redateljicu Kathryn Bigelow izdigao kao prvu ženu u filmskoj povijesti koja je osvojila ovu najprestižniju filmsku nagradu za režiju.

Prva žena koja je osvojila Oscara za najbolju režiju titula je kojom je kulminirala karijera koja je prkosila stereotipima. Od samih početaka i filmova poput inovativnog vampirskog romantičnog horora 'Near Dark', Bigelow je izražavala mračan, direktan i na momente brutalan stil kakav je uglavnom bio rezerviran za njezine muške kolege. Pokazala je i akcijski potencijal u 'Paklenom valu', njezinom dotad najuspješnijem filmu, a neobičnim SF trilerom 'Čudni dani' učvrstila je svoju reputaciju hrabre i tehnološki sofisticirane redateljice.

Usprkos svojem novostečenom mjestu u filmskoj povijesti, Kathryn Bigelow odbacuje feminističku etiketu. 'Fasciniraju me snažne žene. No, jednako sam fascinirana i muškarcima', izjavila je po primitku nagrade. Njezinu fascinaciju snažnim ženama i muškarcima moći ćemo istražiti u filmu koji upravo završava. Radi se o obiteljskoj drami 'Čudesna godina', koji, unatoč znakovitom naslovu, nije autobiografski.

Zanimat će vas u MAXtv videoteci:
Sumrak
Praznik
More smrti