Na Trećem programu HTV-a odnedavno se reprizira kultna TV serija Davida Lyncha, 'Twin Peaks'. Pravo je to vrijeme za ponovno podsjećanje na čudake iz ovog fikcijskog malog američkog gradića jer uskoro na američkom kanalu Showtime počinju novi nastavci priče o tajnama koje se skrivaju iza golemih oregonskih jela i magličastih vodopada
'Tko je ubio Lauru Palmer?' - bilo je pitanje koje je 1990. godine poharalo televizijsku publiku od Vardara pa do Trinidada i Tobaga, gdje su se svi bili upiljili u novu TV seriju o atmosferičnom gradiću čudaka, Twin Peaksu, gdje se iza brutalnog ubojstva jedne od njegovih najpopularnijih maturantica krio sijaset zemaljskih i vanzemaljskih tajni. Svi mi, koji smo tada bili u kasnim tinejdžerskih ili ranim dvadesetim godinama, pa i mnogi stariji te mlađi, pali smo kao pokošeni pred šarmom neobičnog svijeta Davida Lyncha pretočenog u televizijsku formu. Ginulo se za ljepotanima iz serije, kao što su bili zločesti momak Bobby, šutljivi motorist James ili kovrčavom fudbalerkom ovjenčan šerif Harry S. Truman, dečki su slinili nad Sherilyn Fenn u ulozi ne sasvim legalne seks-bombe Audrey Horne, ili pak za nježnom Larom Flynn Boyle u ulozi Laurine najbolje prijateljice Donne, ali sve bi to ostalo na razini obične sapunice da nije bilo onih drugih likova - gospođe s cjepanicom, stričeka oficira koji komunicira sa sovama, paraliziranog Lea koji većinu serije samo sjedi u kolicima, tu i tamo pljucne te kaže new shoes i, dakako, specijalnog agenta Dalea Coopera s njegovim neobičnim otkrićima, metodama i vizijama.
Teško je čak i početi nabrajati po čemu je sve 'Twin Peaks' bio poseban i zašto je bio drugačiji od svih serija koje smo gledali dotad, ali danas, dvadeset i šest godina nakon njegova premijernog prikazivanja, jasno je da je bila riječ o prethodnici revolucije koja će se dogoditi s TV serijama krajem toga desetljeća. 'Twin Peaks' bila je jedna od prvih američkih televizijskih serija koje su u sebi ponijele autorsku viziju velikog i priznatog filmskog redatelja, bila je jedna od prvih televizijskih serija koja je prekoračila dotad prilično nepomične granice televizijskih prime time priča, zakoračivši u svijet mračnog, začudnog, čarobnog i natprirodnog, bila je jedna od prvih serija o kojoj se govorilo kao o umjetničkom naporu i na ravnopravnoj razini s filmom i bila je, kraće rečeno, prijelomni događaj za američku televizijsku produkciju, nakon kojega se televizijske serije počelo shvaćati mnogo ozbiljnije nego dotad. Bilo je i prije nje vrijednih, kvalitetnih, dubokih i umjetničkih televizijskih igranih ostvarenja, ali ovo je bilo prvo takvo mainstream ostvarenje.
'Twin Peaks' je prije svega pokrenuo podžanr televizijskih serija o malim američkim mjestima u kojima borave živopisni čudaci, pa su na tim zasadama nastale serije kao što su bile 'Život na sjeveru', 'Picket Fences' pa čak i do neke mjere 'Gilmoreice', pridonio je i buđenju interesa za rubna područja i nadnaravno, što je nekoliko godina poslije urodilo rođenjem 'Dosjea X', pokazao je da granice između drame i komedije u televizijskim serijama ne moraju biti vrlo stroge, što danas prepoznajemo kao dramediju, no najviše od svega pokazao je da televizijske serije ne moraju biti štancerska proizvodnja, nego mogu biti autorska, umjetnička djela. Toj će ideji nakon 'Twin Peaksa' trebati još koja godina te pojava premium kabelskih kanala i njihove voljnosti da produciraju vlastiti sadržaj da bi se potpuno rascvjetala i prestala smatrati iznimkom, ali iz današnje perspektive - kada znamo što se s TV serijama dogodilo krajem devedesetih, uz najezdu serija kao što su bile 'Obitelj Soprano', 'Žica', 'Dva metra pod zemljom', 'Deadwood' i 'Oz' - lako je otkriti prethodnicu te autorske revolucije na televiziji.
Prije kojih godinu dana objavljeno je da David Lynch namjerava snimiti nove nastavke 'Twin Peaksa', ovaj put za američku kabelsku stanicu Showtime, jedan od onih premium kanala, kamo serija takve kvalitete i pripada. Negdje tijekom 2017. godine na TV ekrane vratit će se agent Cooper, Audrey Horne, luda i pokvarena braća Ben & Jerry Horne te mnogi drugi, ali je objavljeno da se neki drugi neće vraćati, neki zbog toga što više ne glume, neki zbog toga što su u međuvremenu preminuli (gospođa s cjepanicom, šmrc), a neki zato što nisu predviđeni scenarijem. Rečenica iz prve serije: 'Ona žvaka koju si volio vraća se u modu nakon dvadeset pet godina' pokazuje se tako kao svojevrsno lynchevsko proročanstvo, a hoće li 'Twin Peaks' u novoj, trećoj sezoni ostati onako uzbudljiv i zanosan kao u prve dvije, vidjet ćemo kada se pojavi na torr... pardon, streaming servisima.
Hrvatska televizija na svojem trećem programu od prošloga tjedna reprizira 'Twin Peaks', što bi se moglo shvatiti kao pravi tajming ako povjerujemo da će HTV otkupiti i novi, Showtimeov 'Twin Peaks' kada postane dostupan, ali je i dobrodošlo osvježenje među drugim reprizama u programu javne televizije, gdje se uglavnom godinama raubaju jedne te iste serije, kako domaće, tako i strane. Za reprizu je odabran Treći program, što se možda može opravdati činjenicom da je riječ o kultnoj seriji, o seriji koja je sve ono što smo o njoj napisali u prethodnim odlomcima - prvi proboj u autorske, umjetničke vode na američkoj mainstream televiziji i prethodnica velike revolucije igranih serija u istom univerzumu - no činjenica je da je ipak riječ o vrlo popularnoj seriji koja je svoje mjesto s reprizom mogla pronaći i na prva dva programa HTV-a. No to je tema za jedan drugi osvrt - onaj u kojem se propituje generalna HTV-ova koncepcija i raspoređivanje premijernog i repriznog stranog igranog programa. U kontekstu samoga 'Twin Peaksa' ova je repriza samo i isključivo dobra vijest. I iskreno se nadamo da upućuje na daljnje pozitivne planove javne televizije u vezi s ovom sjajnom, kultnom i veoma važnom serijom.