ŽIVOT PIŠE ROMANE

Čine li sapunice gledatelje sretnijima?

06.05.2011 u 08:40

Bionic
Reading

Trenutno se na hrvatskim televizijama, čiji digitalni signal prati većina građana, prikazuje čak oko 25 sapunica, odnosno telenovela

'Naši najbolji dani', 'Zauvijek zaljubljeni', 'Gumus', 'Pod sretnom zvijezdom', 'Asi', 'Kameleoni', 'Elena', 'Ukleta Mariana', 'Zamka', 'Ana', 'Mali anđeli', 'Elena', 'Rebelde', 'Suze Bospora', 'Najbolje godine', 'Moja majka', 'Aurora', 'Nasljednica', 'Ezel', 'Zabranjena ljubav', 'Osveta ljubavi', 'Klon', 'Tvoja sam sudbina', 'Gospodarica tvoga srca', 'Kradljivac srca', 'Djevica Juana'. Naslovi su to trenutno 25 telenovela nastalih u Meksiku, Kolumbiji, Indiji, Turskoj, Njemačkoj, Hrvatskoj i SAD-u koje se prikazuju na domaćim TV postajama. Dakako, svaki od tih naslova ima svoju vjernu publiku, dok su neki, poput turskih telenovela 'Ezel', 'Asi' ili 'Gumus', prikovali većinu televizijskih gledatelja uz ekrane. Nakon fantastičnog uspjeha 1001 noći nije teško zaključiti da se turske serije 'nose' ove sezone.

Nedavno je časopis Banka u suradnji s agencijom Hendal i osiguravajućom kućom Allianz, a uz stručnu pomoć znanstvenika iz različitih institucija, proveo istraživanje o sreći hrvatskih građana ne bi li se došlo do Nacionalnog indeksa sreće te da bi se stekao uvid u to kako živi većina Hrvata na početku 21. stoljeća. Jasno je da su sretniji ljudi produktivniji, kreativniji, zdraviji, pa čak i dulje žive. Povrh svega, još bolje rade svoj posao i doprinose profitabilnosti svoje tvrtke i dodatnoj sreći svog direktora. Jedan od osnovnih zaključaka spomenutog istraživanja jest podatak da većina građana Hrvatske prati televiziju kao osnovni izvor informiranja, kao i činjenica da mediji loše utječu na raspoloženje građana te su daleko sretniji oni koji se informiraju preko interneta od onih koji samo gledaju televiziju.



Možda je dio uzroka za tu 'nesreću' televizijskih gledatelja i činjenica što su svakodnevno suočeni sa 'strašnim životnim problemima i ljubavnim nevoljama' svojih omiljenih likova. Tako su 'prisiljeni' gledati kao Jose šamara Marianu, a Pablo legne u krevet sa sestrom svoje majke Elene, dok Laura vara Mehmeta jer je napravio dijete Esri. Krajnje je neizvjesno i što će biti s lijepom Fatmom koja je ostavila Kerima iza sebe… Nije lako izdržati toliku napetost. O tome jako dobro svjedoči i događaj iz 90-ih, iz vremena dominacije samo jedne, ali vrijedne sapunice - Santa Barbare - kada je jedna gospođa iz ruralnih krajeva platila misu da bi Eden, glavna junakinja, ozdravila i vratila se svom dragom Cruzu. Pa tko bi mogao odbiti takvu molbu?

Po redovnom istraživanju gledanosti programa, koje vrši Nielsen Audience Measurement za potrebe Nove TV, ali i ostalih televizija, početkom travnja bila je najgledanija serija 'Najbolje godine', koju je u prosjeku gledalo oko 670.000 gledatelja. Dakako, u stopu je prati turska sapunica 'Asi' sa 655.000 gledatelja, a među ostalih pet najgledanijih smjestili su se i 'Gumus' i 'Pod sretnom zvijezdom'. Odlično stoji i meksička sapunica 'Zauvijek zaljubljeni', dok na Domi TV listu predvodi još jedna turska sapunica, 'Suze Bospora'. I RTL se ponosi svojim favoritima, jer ne samo da ostvaruju iznimnu gledanost, već u nekim slučajevima i reprize postižu vrhunske rezultate. Čini se da gledatelji vole utvrditi gradivo. Tako se među gledanijim reprizama našla hrvatska 'Zabranjena ljubav', kao i kolumbijska 'Osveta ljubavi', dok se pri samom vrhu nalaze neizostavni turski junak naših dana 'Ezel', kao i niz meksičkih inačica koje su, zanimljivo, uglavnom snimane u SAD-u.

Hrvatska televizija (usprkos očajničkom pokušaju da indijskom sapunicom 'Tvoja sam sudbina' privuče gledatelje), kao i one lokalne, nisu neka konkurencija RTL-u i Novoj TV, iako konačnom zbroju svakako treba pridodati gledatelje koji prate sapunice i na svojim lokalnim programima. Koliku gledanost ostvaruju sapunice, govori, po svemu sudeći, programska odluka Dome TV - program joj počinje sapunicom 'Kameleoni' u sedam sati ujutro i završava oko 21 navečer, kada počinje kriminalistička serija 'Zaboravljene duše'. U tom periodu možete pogledati 15-ak raznih sapunica. Zapravo je i ta kriminalistička serija svojevrsna sapunica, samo bolje producirana, s nešto kompleksnijom pričom i slavnijim glumcima.


Na okruglom stolu povodom prvog rođendana Nacionalnog indeksa sreće, organizirana je rasprava na temu utjecaja hrvatskih medija na raspoloženje građana. Tom je prilikom dr. sc. Sead Alić, voditelj Centra za filozofiju medija Veleučilišta Vern, izjavio da 'dugotrajno gledanje televizije rezultira pasivnošću, depresijom i anksioznošću'. Teoretičari zavjere sigurno će se složiti da su sapunice i smišljene zato da bi se zatupio narod jer je tako pasivnim, depresivnim i anksioznim ljudima lakše manipulirati.

Istraživači iz već spomenutog istraživanja, piše magazin Banka, 'došli su i do zaključka da mediji imaju utjecaj na raspoloženje zaposlenih, nezaposlenih i umirovljenika značajno više nego na studente i učenike'. Utješno je znati da mladi ipak još nisu zaraženi virusom televizije i sapunica. Jednako je tako zanimljivo da su 'oni koji su izjavili da mediji utječu na njihovo raspoloženje ujedno izjavili da je medijski sadržaj često tema njihovog razgovora te utječe na tijek druženja u obitelji. Među onima koji izjavljuju da program utječe na prakticirane oblike interakcije u obitelji značajno je više nezaposlenih nego kućanica i umirovljenika.

Anksioznost i osjećaj nesigurnosti kod nezaposlenih, dalo bi se zaključiti, dodatno pojačava utjecaj televizije, a od TV sadržaja koji nam se sve više nude sapunice zauzimaju impresivan komad. Znači li to da su sapunice prvi krug pakla, samo što to mnogi još nisu prepoznali? Ili, kako bi Jinxi rekli, 'možda je raj prevara za kraj'.