TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

Kako to izgleda kad se televizija bavi - televizijom

11.07.2013 u 07:25

Bionic
Reading

Ovih dana pratimo turbulentnu dramu koja se događa iza ekrana domaće javne televizije. Nema u tome ničega novog - otkad je prisavskog hrta, njegovi pretplatnici češće imaju priliku 'uživati' u tragedijama, komedijama, klanjima, podmetanjima i inim apsurdima njegovih djelatnika negoli u isto takvome sadržaju na njegovim ekranima. Prisjetili smo se zato nekoliko televizijskih emisija i serija koje na svoj način tematiziraju - samu televiziju

Svake godine u svibnju, kada izbije godišnjica postojanja domaće radio-televizije, netko nam od njezinih bivših ili sadašnjih djelatnika (najčešće i jedni i drugi) počnu raspredati priče o tome kako se stvarala ta velebna ustanova. I svake nam godine više-manje pričaju jedno te isto. Televizija je skupa igračka jedna je od najčešće ponavljanih frazetina (kao da mi, pretplatnici koji to sve financiramo, za to nikad nismo čuli), prizivanje zlatnih vremena jedna od zadanih stilskih figura, a veličanje vlastitog svemirskog profesionalizma - konstanta. Naši su domaći, pogotovo javni televizionari generalno uvjereni da se bave najvažnijim poslom odavde do Cape Canaverala, da im je gledateljstvo dužno vjerovati što god rekli i činili, a u zadnjih dvadesetak godina očito su uvjereni da se cijela zemlja mora baviti i njihovim imbecilnim uredsko-političkim previranjima, klanskim ratovima i korupcijskim igrama bez granica.


Ne znam kako je vama, ali meni već te priče o HTV-u i oko HTV-a pomalo izlaze na nos i nerijetko mi pada na pamet da bi ih možda trebalo pustiti da se lijepo svi međusobno pokolju pa da se mi, ostali napokon odmorimo. Osim što je sve to blato u kojem se valjaju užasno štetno za ono što bi nam svima trebala biti javna televizija (a što već odavno nije), drame, tragedije, spletke i komedije vezane uz televiziju zanimljive su jedino kada su - fikcijske.

S tom idejom na umu, batalimo na trenutak sve hrtovske svinjarije iz stvarnoga svijeta i prisjetimo se nekoliko televizijskih serija i emisija u kojima je riječ - o televiziji. Nema ih mnogo vrijednih spomena, što vjerojatno također dovoljno govori o tome koliko su televizija i sve oko nje zanimljiv materijal - ali zgodno ih se prisjetiti. U svakom slučaju zgodnije nego pratiti još jednu epizodu iz trakavice radnoga naslova 'Prisavska dinastija'.

UREDNIŠTVO ('The Newsroom', 2012. - sada)

Prilično pamfletski skrojena serija slavnoga scenarista Aarona Sorkina nije mi ni izbliza favorit u svijetu televizijskih serija o televiziji, ali trenutačno se vrti na svim svjetskim ispostavama HBO-a, o njoj se dosta priča pa neka je i na ovome popisu. Serija govori o uredniku televizijskih vijesti Willu McAvoyu (Jeff Daniels u jednoj od ljigavijih inkarnacija) i njegovoj ekipi, koji pokušavaju stvoriti 'prave televizijske vijesti', usprkos svim korporacijskim i političkim pritiscima koje ih u novije doba guše. Plemenita ideja u izvedbi je napumpana Sorkinovim vrtoglavim dijalozima i pažljivo doziranom patetikom, ali i strašno opterećena potrebama legendarnog piskarala da popuje gledateljstvu i kroz usta simpatičnijih likova evangelizira vlastite ideje, sve neistomišljenike otjelovljavajući u poludebile i zlikovce. Mnogi su 'Uredništvo' kritizirali i da nema ama baš nikakve veze s onime kako u današnje vrijeme izgleda redakcija televizijskih vijesti pa je Sorkin za drugu sezonu angažirao vijeće TV novinara koji bi trebali popraviti situaciju. Vidjet ćemo je li mu pomoglo.

Foršpan za drugu sezonu 'Uredništva'


TELEVIZIJSKA POSLA ('30 Rock', 2006. - 2013.)

Jedna od najboljih ikada snimljenih humorističnih TV-serija govori o TV-emisiji s komičnim skečevima, 'The Girlie Show with Tracy Morgan'. Autorica serije, Tina Fey, godinama je bila glavna scenaristica legendarne emisije 'Saturday Night Live', također showa s komičnim skečevima i prvo je htjela za NBC napisati sitcom o redakciji televizijskih vijesti. Šefovi kojima je ponudila ideju, međutim, vrlo su brzo prokljuvili da Tina kroz tu priču zapravo govori o svojim iskustvima i karikira ih (možda) pa su joj predložili da ipak napiše seriju o emisiji nalik onoj na kojoj je godinama radila. Tako smo dobili '30 Rock', sjajnu humorističnu seriju koja će se zacijelo još dugo ubrajati u klasike, a u kojoj su urnebesno prikazani mnogi aspekti rada na američkoj televiziji - od pomalo psihotične ličnosti NBC-jeva paža do naizgled krajnje karikiranog, a zapravo, ako je suditi po pričama koje s raznih televizija dopiru u javnost, sasvim uvjerljivog velikog šefa Jacka Donaghyja u briljantnoj izvedbi Aleca Baldwina. Domaće gledateljstvo imalo se priliku upoznati sa serijom 'Televizijska posla' u jednom od klasično uništavačkih vampirskih termina Nove TV pa serija u Hrvatskoj nije stekla toliko poklonika koliko u Americi. Šteta.

Neki od najboljih trenutaka serije 'Televizijska posla'


CRNO ZRCALO ('Black Mirror', 2011. - sada)

Mračna serija Charlieja Brookera, humorista, scenarista i televizijskog voditelja poznatog po satiričnim osvrtima na televizijsko novinarstvo u emisijama kao što je 'Newswipe' - jedna je od najprovokativnijih na ovome popisu. Naslov je, kako joj sam autor kaže, dobila po 'crnome ogledalu koje nam svima visi sa zidova', odnosno po ekranu i iako se ne bavi samo televizijom, nego općenito tehnologijom s kojom komuniciramo putem ekrana, u dobrom se dijelu epizoda pozabavila raznim dimenzijama televizije. Možda najpoznatija ona je iz prve epizode ove serije, u kojoj fikcijski britanski premijer putem snimke na YouTubeu dobiva neobičan i šokantan ultimatum. O čemu je riječ - pogledajte u isječku koji slijedi, a ako imate prilike, pogledajte i cijelu epizodu pa i čitavu seriju. Vrlo je mučna, ali i silno uvjerljiva jer pokazuje kakvu moć tehnologija i mediji imaju nad svima i kako ju je lako zloupotrijebiti, ne samo zbog dosega koji ima, nego i zbog naše reakcije na nju.

Isječak iz prve epizode serije 'Crno zrcalo'

MURPHY BROWN (1988. - 1998.)

Nakon mračne Brookerove distopije, evo još jedne zabavne serije o televiziji, samo što se ove, za razliku od 'Televizijskih posla' vjerojatno sjećaju svi koji su u razdoblju između 1988. i 1998. bili dovoljno odrasli da bi im mama i tata dopustili gledanje serija. Murphy Brown, i kao serija i kao lik, bila je i ostala legenda. Nevjerojatno upečatljiv lik TV novinarke izvrsno je odigrala Candice Bergen, koju i dan-danas svi povezuju s tom ulogom, a ništa manje hvale nisu zaslužili ni njezini kolege iz redakcije, među kojima su meni osobno najdraži producent Miles Silverberg i šašava kolegica Corky Sherwood. Poseban spomen, dakako, zaslužuje i Murphyin vječni soboslikar, neodoljivi Eldin. 'Murphy Brown' u svoje je doba prekoračila mnoge televizijske granice - počevši od toga da je u udarni termin kao glavnu junakinju stavila TV novinarku, ženu s prošlošću (Murphy je liječena alkoholičarka) pa završivši na tome da su o njezinu, za to doba hrabrom isfuravanju samohranog majčinstva, raspravljali čak i američki političari.

Tvorci i glumci prisjećaju se legendarne 'Murphy Brown'