Vjerojatno je nemoguće pronaći istinskog zaljubljenika u rock i srodne žanrove koji nikad nije čuo za Stevea Vaia, legendarnog gitarističkog virtuoza poznatog po zadivljujućoj tehnici, zbog čega je i danas jedan od najvećih uzora mnogim gitaristima
Nakon što je prije 11 godina zadivio svoje brojne poklonike ostaviši ih bez daha svojim virtuoznim nastupom, neokrunjeni gitaristički kralj, vraća se u Zagreb, i to u Dom sportova u četvrtak 13. travnja.
U Zagreb Steve Vai, koji će u lipnju ove godine proslaviti 63 rođendan, stiže u sklopu aktualne 'Inviolate' europske turneje na kojoj ponovno dokazuje zbog čega je godinama u vrhu te i da je uvijek spreman za nove izazove kad se radi o instrumentalnoj glazbi.
Ovaj glazbeni inovator, vizionar, producent i kreativac, za potrebe albuma 'Inviolate' osmislio je posve novi tip gitare - impresivan, trovratni instrument pod nazivom Hydra, nastao u suradnji sa svjetski poznatim proizvođem gitara, Ibanezom.
ZF/steampunk dizajn ove nesvakidašnje gitare unikatnog izgleda potpisuje Moti Kashiuchi, a njezine fascinantne glazbene mogućnosti najbolje se mogu čuti i vidjeti i u nevjerojatnoj skladbi 'Teeth of the Hydra', petominutnom remek djelu bivšeg Satrianijevog učenika i trostrukog dobitnika Grammyja s čak 15 milijuna prodanih albuma diljem svijeta.
Osim svog starijeg opusa, legendarni gitarist koji je u svojoj bogatoj karijeri surađivao s mnogim slavnim glazbenicima poput Zappe, Davida Lee Rotha, te bendova Whitesnake, Alice Cooper ili Motörhead, spomenimo neke, u Zagrebu će predstaviti i novi album 'Vai/Gash' snimljen 90-ih na kojem je vokalist Johnny 'Gash' Sombretto, Steveov veliki prijatelj.
Ovog iznimno susretljivog američkog gitarističkog virtuoza 'ulovili' smo na europskom dijelu turneje i to u Španjolskoj, nekoliko sati prije koncerta te nam je u zanimljivom intervjuu za tportal rado otkrio manje poznate stvari o sebi i svojoj impresivnoj karijeri.
Kako je nastao album 'Inviolate' i gdje ste pronašli inspiraciju?
Prije pandemije i lockdowna radio sam na jednom velikom projektu s puno ljudi, međutim jednog dana se probudite i - tu je lockdown. I nitko vam više ne može doći niti vi možete ići snimati. Nakon što se sve počelo više nisam mogao nastaviti na taj način pa smo mi glazbenici morali smisliti kako nastaviti dalje te sam odlučio stopirati s tim projektom i snimiti album s gitarom u prvom planu za koji sam znao da će se moći dobro prezentirati na turneji i da će dobro zvučati fanovima.
I imao sam puno vremena tijekom pandemije i previše. To mi je dalo priliku da se 'zakopam' i istražim ideje koje su mi se dugo vremena motale negdje u glavi. Kao npr. stvari Candell Power ili Knappsack koju sam npr. odsvirao s jednom rukom jer sam u to vrijeme prolazio oporavak nakon operacije, tu je i Teeth of Hydra koju sam odsvirao na trovratnoj gitari… I tako je nastao Inviolate. Moja želja je bila snimiti album s najboljom melodijom, izvedbom i dobrim osjećajem za koje sam znao da će se jako svidjeti mojim fanovima kad ga čuju uživo. Želio sam im dati najbolju glazbu, melodiju, pjesme za kojem znam da će im se svidjeti. Zatim sam organizirao i krenuo na ovu veliku turneju, moju najveću turneju dosad u karijeri.
Jeste li zadovoljni statusom rock glazbe općenito danas jer ne vidimo baš puno novih rock bendova koji haraju svjetskim top ljestvicama? Čini se da je naglasak ipak više na popu, r'n'b-ju ili hip hopu - pa što se to sad događa s rockom?
Činjenica je da glazbeni žanrovi dolaze i odlaze. U sedamdesetima imali ste puno pop glazbenika na sceni, ali i progressive rock izvođača. U 80-ima rock je bio vrlo popularan i postao je mainestream jer su pjesme bile vrlo pristupačne i sveprisutne… S druge strane imali ste cijeli pokret gitarista koji su se trudili naći svoje mjesto pod suncem.
Zatim se u 90-ima ponovno sve promijenilo i gitare su ponovno bile u prvom planu, ali to bio jedan posve drugačiji stil koji je obilježio grunge, a zatim s početkom 2000-ih heavy rock, odnosno gitaristički rock je ponovno odstupio u ime drugih žanrova poput npr. techna. To se sve konstantno mijenja… Na neki način to ne utječe na mene jer ja ne funkcioniram u toj pop kulturi, nisam Rolling Stoneov glazbenik i svijet u kojem ja živim je vrlo velik i to je svijet koji me zanima. Ono što bih savjetovao nekom mladom glazbeniku je da, iako se možda osjeća zbunjenim oko svega toga, nastavi s onim što iskreno voli i u što vjeruje. Vi možete nešto oponašati i možda ćete i postići nekakav uspjeh u tome, ali to vas nikad neće iskreno ispuniti. Jedino što će vas ispuniti zadovoljstvom je istinska radost umjetničkog stvaranja.
Je li danas lakše uspjeti mladom glazbeniku obzirom na sveprisutnost društvene mreža?
Prije svega treba definirati uspjeh. Postoji dva tipa uspjeha. Prvi je taj općeprihvaćeni koji podrazumijeva da idete na turneje, svi vas poznaju, kupuju vašu glazbu… A drugi je taj kad umjetnik osjeća da je nešto stvorio što reflektira njegovu istinsku kreativnost i ono što je u njemu. To je ta autentičnost koja ispoljava naše želje, strasti, našu istinsku bit… Taj impuls u nama nas tjera na kreativnost i to se nikad nije promijenilo no promijenili su putevi i načini na koji se to ostvaruje. I da, u pravu ste, vi danas 2023. imate puno načina na koji se mladi glazbenik može izraziti i osloboditi svoj glas.
Ako ste dovoljno kreativni na laptopu u vašoj kuhinji možete snimiti album koji će sjajno zvučati. Mislim da je danas puno lakše mladom glazbeniku izraziti sebe i svoj kreativni poriv jer imate toliko načina za izraziti se i načina na koje možete direktno doći do ljudi. To prije niste mogli bez diskografske kuće ili podrške medija, danas je to drugačije.
Što mislite o brojnim online stručnjacima na društvenim mrežama, npr. TikToku ili Instagramu koji nas uče kako naučiti svirati gitaru u nekoliko mjeseci? Je li to moguće? Kakav je vaš stav prema tome?
Vidio sam tu jednu veliku promjenu, promatram to već desetljećima. To prije niste mogli i mislim da je to odlična stvar kojoj možete biti izloženi. Fantastično je da mladi glazbenici mogu otvoriti računalo i vidjeti i čuti bilo kakve online instrukcije. To je odlično kad možete slušati i proučavati druge dok sviraju, to niste mogli prije. Najbolja je inspiracija biti izloženi ljudima koji rade nevjerojatne stvari. Imate puno tih sadržaja koje možete proučiti, to je doista sjajan dar ljudima. Oni koji na takve online poduke gledaju negativno, za njih to nikad neće biti korisno. Imate bezbroj odličnih sadržaja, a što ćete s tim napraviti, to je vaša stvar.
Jesu li vas vaši roditelji podupirali u vašim nastojanjima da postanete glazbenik ili su vam savjetovali neku drugu 'sigurnu' karijeru, npr. liječničku ili odvjetničku?
Ja sam tu imao puno sreće, moji su roditelji bili obični ljudi, no bili su nama djeci iznimna podrška, doista su podržavali naše želje i podupirali su nas. Sve su mi dali koliko god su mogli i bili su uz mene više od 100 posto. Moj otac me je vozio svaki tjedan na satove gitare, nekad i tri puta tjedno dao mi je novac za ta sate… Prodao je svoju policu životnog osiguranja kako bih mogao otići na studij na Berklee… Napravili su sve za mene. To su bile doista vrlo riskantne stvari za roditelje. Naravno to je bilo vrlo korisno i dobro za mene, ali mene ništa ne bi zaustavilo na mom putu u svijet glazbe. Ako vi imate želju baviti se glazbom i postati glazbenik, vama ne treba nikakva pomoć ili podrška - vi to jednostavno napravite. Dakako, lijepo je dobiti tu podršku, ali ni to što nemate podršku nikad vas ne bi smjelo zaustaviti na vašem putu i nikog nikad ni nije u onome čime se želi baviti.
Što radite kad niste u studiju ili na turneji? Kako se opuštate u slobodno vrijeme? Čitate li knjige, gledate li filmove, serije...? Imate li neki hobi?
Sve pomalo od ovog što ste naveli. Da, hobiji tu i tamo, ali uglavnom volim provoditi vrijeme i sa svojom obitelji. Uvijek se dobro provedemo kad smo skupa, idemo nekamo i uživamo u tom vremenu kad smo zajedno. Ali da, uglavnom uvijek nešto sviram i stvaram glazbu…
Idete li i dalje na koncerte, klubove? Vole li vaša djeca vašu glazbu?
Da, idem ponekad, ali ne toliko često. Ako bi npr. htjeli ići moja supruga ili djeca, onda odem. Evo zadnje što smo gledao je bio koncert Ghost. Obojica mojih sinova imaju stvarno dobar ukus za glazbu, pa saznam od njih za mnoge zanimljive glazbenike. Jedan moj sin jako voli heavy metal, a drugi sin voli techno. To je nešto posve drukčije…
Iza vas su bezbrojne sjajne kolaboracije. S kim biste voljeli surađivati u budućnosti?
Surađivao sam s mnogima, i dobar sam u tome. Radio sam tijekom karijere s mnogim sjajnim glazbenicima, bendovima, s mnogima sad i dobar prijatelj. U ovom trenutku nemam nikoga na popisu s kime bih volio snimati. Ako bih bio u potrazi za suradnjom poželio bih angažirati nekog tko je izvan glazbe i želio bih da je to netko briljantan, netko izvan glazbene scene, netko zbilja kreativan… Što se tiče moje solo glazbe, rekao bih da to nije suradnja u pravom smislu tu riječi jer tu sam ja šef. To nije demokracija već diktatura, a ja sam vladar (smijeh). Naravno, obožavam surađivati sa svima koji imaju dobre ideje i onima su zbilja pravi kreativci, kako bih pretočio moje ideje.
Imate li vremena za obilaske ili turističke obilaske kad ste na turneji?
Da, ako nemam intervjue (smijeh). Naravno, uživam u obilascima kad imam vremena. Volim upijati zvukove, mirise grada, osjetiti duh nekog mjesta, isprobati lokalnu hranu… Ako imam npr. slobodan dan, onda odem i u teretanu, prošetam centrom grada, lijepo je uvijek naučiti i saznati nešto novo…
Bili ste već u Hrvatskoj, čega se sjećate? Što mogu očekivati fanovi u Domu sportova?
Sjećam se dobro Zagreba, uvijek mi je zanimljivo doći u ovaj dio svijeta, jer imate priliku naučiti mnogo toga što nemate priliku naučiti u školi. Upoznajete ljude, a ono što mene uvijek oduševljava su fanovi. Ono što ja radim je prenošenje određene emocije ljudima uz pomoć glazbe, odnosno mog instrumenta. A na koncertima je prisutna ta posebna energija. To je način na koji se povezujem s publikom, ali i glazbom i glazbenicima s kojima nastupam i dobijete jedno jedinstveno iskustvo. Zbilja se veselim koncertu u Zagrebu jer su vaši fanovi sjajni.