Posljednje četiri godine u Hollywoodu se glasno šapuće o tome da su najbolji dani Ryana Murphyja stvar prošlosti, a ovih dana našao se u žestokoj konkurenciji sa samim sobom. Njegov najnoviji uradak, mini serija 'The Watcher', bori se za mjesto najgledanije Netflixove serije s njegovom drugom serijom 'Monster: The Jeffrey Dahmer Story'. Najproduktivniji američki producent, koji je počeo karijeru kao novinar, za sebe voli reći da se iznova osmišljavao jednako često kao i Madonna, a svoj najnoviji uspjeh zahvaljuje hitovima koji zanemarujući norme u domove milijuna gledatelja dovode autsajdere, mijenjajući televizijski krajolik
Istražujući tabue i iskušenja te miješajući lukave poruke o socijalnoj pravdi sa spektakularnom požudom i jezovitošću, Ryan Murphy gomila publiku i bogatstvo producirajući serije za koje nitko nije ni znao da ih želi. 'Stvorio je mit i neki oblik proizvodne linije koja je brendirana i iznimno uspješna, poput Disneyja i Spielberga', kaže o svom kolegi producent Jon Robin Baitz.
Američki mediji posljednjih godina nameću priču o rivalstvu Murphyja i Shonde Rhimes, koja je 2017. godine s Netflixom sklopila ugovor vrijedan 100 milijuna dolara. Sljedeće godine s Netflixom je potpisao i Murphy, a naslovnice američkih novina vrištale su o 'prvom televizijskom čovjeku s 300 milijuna dolara', 'kralju procvata streaminga' i 'najmoćnijem čovjeku televizije'.
Murphyjev početni učinak na Netflixu nije bio uspješan i njegove su serije 'The Politician', 'Hollywood' i 'The Prom' polučile loše rezultate. S druge strane Rhimes je zabilježila uspjeh s 'Bridgertonom', s kojim je debitirala 2020. godine. Murphy je proglašavan gubitnikom natjecanja s Rhimes, a njihovi su se ugovori pomno pratili.
Pored toga, mnogi su se nadali da će se ugovori s njih oboje pokazati promašajem kako bi se dokazala nevaljalost streaminga, koji je preokrenuo staru holivudsku strukturu moći, i kako bi oni koji ubiru plijen od njega bili kažnjeni.
Bez prethodne najave i pompe, u rujnu je Netflix objavio Murphyjeva 'Dahmera', mini seriju o serijskom ubojici čija su meta od 1978. do 1991. godine bili uglavnom mladi homoseksualci. Serija koja mnogima nije gledljiva zbog previše živopisnog prikaza Dahmerovih zločina postala je najveći hit Murphyjeve karijere i zauzela drugo mjesto u povijesti Netflixa nakon četvrte sezone serije 'Stranger Things'.
Visoko na Netflixu kotira i 'Mr. Harrigan's Phone', adaptacija romana Stephena Kinga koju je Murphy producirao s Jasonom Blumom, a povrh svega na FX-u je počeo 11. nastavak njegovog serijala 'American Horror Story' o još jednoj mučnoj priči smještenoj na vrhuncu krize AIDS-a i o serijskom ubojici gej muškaraca.
Čovjek koji u svojim televizijskim uprizorenjima voli obrate što gledateljima oduzimaju dah tako je i u svom poslovnom životu napravio obrat vrijedan oduzimanja daha pa su naslovnice američkih medija počeli krasiti naslovi poput 'Netflix se kladio s 300 milijuna dolara na Ryana Murphyja – bili bi budale da mu ne daju još više'.
Prije strelovitog uzleta mnogi bi se kladili da će se Murphy i Netflix sporazumno razići kad mu za koji mjesec istekne ugovor te da će producent puno radno vrijeme posvetiti FX-u i njegovoj matičnoj tvrtki Disney. Sad je izglednije da će se streaming tvrtke boriti za Murphyja.
Suizvršni direktor Netflixa Ted Sarandos kaže da je sklopio posao s Murphyjem zato što je vrlo malo ljudi sposobno učiniti ono što je on učinio na Netflixu, proizvesti nešto na toj razini kao što je 'Monster: The Jeffrey Dahmer Story'. 'Svi su znali za Versacea, svi su znali za O.J.-a i svi znaju za Jeffreyja Dahmera, a on je u stanju uzeti te toliko poznate priče i učiniti ih potpuno svježima', kaže Sarandos.
Sarandos ne predbacuje Murphyju ni lošiji start s Netflixom jer misli da je nemoguće bez nekoliko promašaja, bez obzira o kome se radilo, doseći najviše razine dok smišljaš kako prilagoditi svoje pripovijedanje novoj platformi i kako ga povezati s publikom.
Karijeru je započeo kao novinar, a to što je postao može zahvaliti Cher
Greg Berlanti nekada je bio švorc kao i Murphy, a danas je također vrlo uspješan producent. Kad ga pitaju kakav je njegov stari prijatelj, Berlanti će reći - 'kao da pomiješate Hitchcocka i Madonnu'. 'Promatram ga više od 30 godina i on se uvijek iznova osmišljavao na različitim platformama i u žanrovima. Oduvijek je volio klasične holivudske ikone, a sada je to i sam postao', kaže Berlanti za Murphyja, koji se u Los Angeles doselio s 56 dolara u džepu.
Karijeru je započeo kao novinar, a prvi zadatak bio mu je izvještaj iz prodavaonice pića u kojoj se pljačkaš spotaknuo i upucao u lice. Gledajući čovjeka kojem čeljust visi o koncu, Murphy se ispričao i povratio, na što mu je fotograf sugerirao da bijelo odijelo u kojem je došao na zadatak nije najprikladnije za taj posao.
Stažiranje je nastavio u The Washington Postu, a njegova tadašnja kolegica Kara Swisher sjeća ga se kao briljantne osobe s kojom se vrlo teško nositi. Kad bi ga urednici pokušali poslati na zadatak u predgrađe, Murphy bi to odbio i rekao da želi upoznati Boba Woodwarda (novinar koji je sudjelovao u otkrivanju afere Watergate, op.a.).
Novinarsku karijeru priveo je kraju u zabavnoj kolumni specijaliziranoj za ženske filmske zvijezde, a koje je impresionirao svojim detaljnim znanjem. Intervjuirajući Jessicu Lange, nije ga zanimalo kako je bilo ljubiti se s Jackom Nicholsonom, nego kako je u jednoj sceni uspjela napraviti čudan trzaj lijevim okom.
Zvijezde su ga zbog toga voljele, a on je mislio da će biti poput filmskog kritičara Rexa Reeda, no onda mu je Cher tijekom intervjua rekla da mora raditi nešto drugo. 'Ne možeš me ponovno intervjuirati', rekla mu je pjevačica, a on je pomisli da je vjerojatno u pravu.
Dok je 1990-ih još bio novinar, Murphy je i sam postao dio priče koja mu nije najbolje legla. Živio je tada s Billom Condonom, deset godina starijim redateljem koji, između ostalog, potpisuje dva nastavka 'Sumrak sage'. Portretirajući Murphyja, novinarka The New Yorkera dotaknula se njihove veze kroz priču o njenom kraju. Njih su dvojica jednog prazničkog vikenda otišla na plažu te je Condon zaglavio u bujici. 'Kad mu se učinilo da je vidio blijesak oklijevanja na Murphyjevom licu, kao da bi ga mogao pustiti da se utopi, znao je da je veza gotova', napisala je novinarka, a ta je karakterizacija povrijedila Murphyja te on kaže da je bio uplašen dok je pomagao spasiti Condona, kojega je na kraju iz bujice izvukao spasilac.
Condon je Murphyju potvrdio da je vidio taj tračak oklijevanja, koji je protumačio kao znak da nemaju budućnosti, ali nikad nije želio da to bude protumačeno kao optužba za ubojite namjere. Taj praznički vikend proveli su zajedno do kraja, a nakon prekida ostali su prijatelji 14 godina.
'Neki ljudi, od kojih neki i u tisku, vole vjerovati karikaturi. U svom poslu kod ljudi izazivam vrlo snažne osjećaje, i dobre i loše. Imam puno prijatelja i puno radosti, ali mislim da ljudi žele pisati o nemilosrdnoj, hladnoj gej osobi bez osjećaja, čija ambicija ne pita za cijenu. To je lik koji su oni izmislili, ali to nisam ja', kaže Murphy.
Odrastajući u Indianapolisu, u dansko-irskoj obitelji tamnokosih i visokih muškaraca koji su sebe nazivali Vikinzima, 178 centimetara visok Murphy osjećao se kao izvanzemaljac. Kao dijete je puno bio sam, jer dok je njegov otac želio da bude u bejzbolskom timu, on je radije pisao drame ili čitao u knjižnici 'Malu kuću u preriji'. Jednostavno sam se naučio povlačiti. Neki ljudi smatraju to proračunatim, tajanstvenim, ali nije tako', kaže Murphy.
Karijera u Hollywoodu slična je njegovim srednjoškolskim danima
Unatoč napadima i proganjanju, naguravanju na ormare i udaranju šakom u glavu, Murphy kaže da je u srednjoj školi bio popularan. Nogometaši su ga voljeli, s nekima je imao i intimne odnose, imao je glavne uloge u svim mjuziklima i bio predsjednik svakog kluba. Pomagao je djevojkama u uređivanju i vođenju kampanje za homecoming queen, a tri godine zaredom izlazio je s pobjednicama. Nisu to bile seksualno naelektrizirane veze, kaže Murphy, nego više osvajački izazovi u kojima je bio pobjednik.
Voljele su ga i časne sestre koje bi njegovi roditelji vodili na obiteljski odmor. On i njegov brat naizmjence su dijelili krevet s redovnicom, a on ih je savjetovao o njezi kože i pomagao im, ponekad trošeći i svoj džeparac na kreme. Prisjeća se da ga je opsjedalo pitanje kako se one nose s tim da nikad neće biti zaljubljene i kako mu je jedna časna sestra priznala da je lezbijka, ali da se previše boji to priznati.
Zbog svoje se seksualnosti kao dijete osjećao nevoljeno. Roditeljima se to nije sviđalo i nisu to htjeli, slali su ga terapeutu da se promijeni i obrati, a otac ga je nekad znao i udariti. Na kraju su to prihvatili, ali dok su stigli do te točke, on je već imao velike probleme s intimnošću, povjerenjem i ljubavlju. 'Mislio sam da će vrijeme zaliječiti te rane iz djetinjstva, ali da vam budem iskren, izgleda da nije', priznaje Murphy i dodaje da i dalje pokušava.
Holivudske predrasude o gej muškarcima
Zluradost prema Murphyju, misle neki njegovi prijatelji, potječe od ukorijenjene holivudske predrasude da homoseksualci postaju vrlo moćni. Kći Murphyjeva agenta, Billie Lourd, smatra da čak i njezin tata to misli. 'Iako je 2022. i svi govore da je to u redu, činjenica je da je on moćan homoseksualac. Mislim da je nekim hetero muškarcima to teško podnijeti, što je vrlo tužno i čudno. A Ryan je najponosniji i najmoćniji homoseksualac u grupi', kaže Lourd.
Kad je dobio ugovor s Netflixom, Murphy je pristao na naslovnice nekih časopisa, misleći da će nadahnuti druge homoseksualce, ali umjesto toga mnogi su se nakostriješili. 'Nekoć sam bio autsajder, preselio se u Los Angeles s 56 dolara u džepu, a onda postao dio establišmenta koji nikom nije drag', kaže Murphy i prisjeća se da je prošao trnovit put od samih holivudskih početaka 1995. godine.
Kaže da su te prve godine bile vrlo, vrlo teške jer je želio prikazati homoseksualne likove, žene i druge marginalizirane skupine, ali hetero muškarci s vrha govorili su da ne žele to vidjeti. Jedan izvršni direktor oponašao je njegov glas i pokrete ruku aludirajući na gej karikaturu poput Paula Lyndea, iako Murphy, za razliku od Lyndea, ima izrazito dubok glas.
Zbog marginalizacije koju je osjetio na vlastitoj koži, Murphyju je vizija uvijek bila dati šansu ljudima koji bi u radu s nekim drugim bili pomoćnici, neprilagođeni i podčinjeni ljudi kojima se smijete. Tako je 2016. godine pokrenuo Half Initiative, nastojeći osigurati da redateljske poslove u njegovim serijama u barem polovičnom dijelu obavljaju žene.
Murphy se žestoko suprotstavlja i staroj holivudskoj ideji da bi žene nakon određene dobi trebale nestati s ekrana. Mnoge njegove uloge pisane su za žene starije od 40 godina, a jedna od njih pripala je 54-godišnjoj Naomi Watts, zvijezdi serije 'Watcher'. 'Njemu nije važno što ove sekunde nismo na vrhu. On zna i prepoznaje naše sjajne trenutke i da smo se dokazali kao umjetnici', kaže Watts te će se naći i u nastavku njegove antologijske serije 'Feud'.
Na optužbe da serija 'Dahmer' iskorištava traumu obitelji žrtava, Murphy kaže da je snimio tu priču kako bi rasvijetlio rasizam i homofobiju koji su prožimali cijeli taj slučaj. Dodaje da je to najveća stvar koju je do sada vidio, a koja zapravo propituje koliko se lako izvući s aspekta bijelih privilegija. 'Kakva su sad pravila? Zar nikad ne bismo trebali snimiti film o tiraninu?' uzvraća protupitanjem Murphy i dodaje da su istraživali priču tri i pol godine te došli do najmanje 20 prijatelja i članova obitelji žrtava, od kojih su pokušali dobiti mišljenje. 'Mislim da kad napravite nešto ovakvo, imate obavezu prema povijesti', zaključuje Murphy.
'Pravilo moje karijere bilo je: što si specifičniji, to univerzalniji možeš postati', otkriva Murphy i dodaje da se specijalizirao za otkopavanje zakopane povijesti. Trenutak prosvjetljenja dogodio se kad ga je nazvao predsjednik Barack Obama nakon što je pogledao njegovu filmsku adaptaciju 'The Normal Heart' iz 2014. godine o križarskom ratu Larryja Kramera da liječnici i političari priznaju epidemiju AIDS-a. 'Nastavi biti povjesničar', rekao mu je u tom razgovoru Obama.
Planovi za dalje? Ponovno osmišljavanje ili povratak korijenima
Iako je film 'Jedi, moli, voli' s Juliom Roberts, kojega je Murphy režirao, doživio komercijalni uspjeh, ne namjerava više snimati filmove. Više mu se sviđa energija dugih televizijskih serija, priznaje i otkriva da radi na knjizi 'Dame i gospodo' o slavnim ženama i njihovom utjecaju na njegov život.
Dok mnogi s nestrpljenjem iščekuju borbu streamera kad mu istekne ugovor s Netflixom, pogotovo nakon velikog jesenskog trijumfa, Murphy kaže da možda više neće raditi. 'Mogao bih otići u mirovinu i pokrenuti liniju proizvoda od pčelinjeg voska. Ne bih se iznenadio da se preselim na Istočnu obalu i potpuno promijenim svoj život. Oduvijek sam želio biti farmer i opravo sam kupio farmu. Odrastao sam u Indiani, moje je dvorište bilo polje kukuruza', kaže Murphy.
Na opasku novinara kako je mislio da umire od želje da pobjegne od svega što je povezano s Indianom, Murphy uz smiješak odgovara: 'Uvijek završiš kao osoba od koje si pobjegao.'