TOTALNI FLOP ILI REMEK DJELO?

Svi bruje o Coppolinom 'Megalopolisu' - ovo je očito film koji ili volite ili mrzite

17.05.2024 u 12:30

Bionic
Reading

Novi film redatelja Francisa Forda Coppole koji je sam financirao i koji je snimao više od 40 godina vruća je tema u Cannesu, a izazvao je žestoke rasprave. I dok su 'Megalopolis' jedni opisali kao 'potpunu besmislicu', drugi kažu da je 'nevjerojatno iskustvo'

Dugo iščekivani SF film legendarnog redatelja koštao je 120 milijuna dolara, a Coppola ge je dobrim djelom financirao zaradom i prodajom dijela svoje vinarije te je u njega uložio pola svog života. Zamislio ga je prije više od 40 godina na setu u džungli dok je snimao 'Apokalipsu danas'. 'Megalopolis' je ujedno i Coppolin prvi film premijerno prikazan u konkurenciji Cannesa još od 'Apokalipse danas' iz 1979., a futuristički ep o propasti američkog društva izazvao je podijeljena mišljenja.

The Guardian je ovih dana objavio članak o navodno katastrofalnoj drami koja se događala iza kulisa, a koja se, čini se, može mjeriti s legendarnim debaklom na snimanju filma 'Apokalipsa danas'. Citirajući mnoge anonimne izvore, popis pritužbi u članku uključivao je da redatelj ne sluša nikoga drugoga, da rasipa vlastiti novac često mijenjajući mišljenje i da je nestao u svojoj prikolici kako bi pušio marihuanu. Navodno je također kupio zatvoreni motel s roletnama u Atlanti i renovirao ga tijekom snimanja kako bi njegova šira obitelj mogla živjeti ondje.

'Bilo je to kao da gledate nesreću vlaka kako se odvija dan za danom, tjedan za tjednom, a znajući da su se svi tamo maksimalno trudili pomoći da se nesreća izbjegne', rekao je jedan član filmske ekipe za The Guardian.

Tu su i optužbe da je išao uokolo grleći i ljubeći statiste u toplesu kako bi ih 'oraspoložioo za scenu noćnog života poput Studija 54 . Coppola još uvijek nije odgovorio na optužbe, ali je izvršni koproducent filam Darren Demetre rekao: 'Francis je hodao po setu kako bi uspostavio duh scene ljubazno grleći i ljubeći u obraz glumačku postavu i pozadinske igrače. To je bio njegov način pomoći inspirirati i uspostaviti klupsku atmosferu.'

I dok je film našao distributere u Francuskoj, Velikoj Britaniji i Španjolskoj - još uvijek nema američkog distributera.

Coppola je nazvao film 'rimskim epom smještenim u modernu Ameriku', a počinje glasom iz kadra koji oštro upozorava da ako američka republika ne nauči nešto iz svoje prošlosti, 'postat ćemo žrtve, poput starog Rima, nezasitna moć nekoliko ljudi.' Mjesto radnje je Novi Rim, koji dosta sliči na New York, tu su i skandalozni naslovi u crveno-bijelo-crnom tabloidu koji podsjeća na New York Post. Art deco zgrada Chrysler također je snažno predstavljena, dok vizionarski arhitekt Cesar Catalina (glumi ga Adama Driver) ruši zgrade s ciljem izgradnje utopije napravljene od neuništive i magične tvari nazvane Megalon koju je sam izumio. Ti su ga planovi, međutim, doveli u sukob s korumpiranim gradonačelnikom, Franklynom Cicerom (Giancarlo Esposito), koji bi radije radio stvari na staromodan način - izgradnjom kockarnice i dobivanjem mita od bilo koje građevinske tvrtke koja pobijedi na ponudi. Publika bi se također trebala pripremiti za Aubrey Plazu koja glumi financijsku novinarku po imenu Wow Platinum, a uključuje i provokativne kadrove poput scene seksa koja kombinira koitus za stolom s mudrom poslovnom manipulacijom, piše Washington Post.

MEGALOPOLIS Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Najzanimljiviji je trenutak kada film doslovno iskoči s ekrana, s izvođačem uživo u interakciji s Driverom na ekranu. Kako će to funkcionirati u kinima, ostaje za vidjeti, ali dolazi neposredno prije trenutka kada Driverov lik govori o tome kako ne moramo živjeti u postojećem društvu - mogli bismo stvoriti svoje. S tim elementom izvedbe uživo, Coppola također, čini se, želi reći da ne moramo živjeti ni s jednom definicijom kinematografije.

Zanimljivo je da su reakcije publike koja je izlazila sa svečane premijere u Cannesu bile pozitivne, negativne, zbunjene - ali 100 posto strastvene, piše Washington Post. Jedno je jasno – ovo je očito film koji ili volite ili mrzite. Coppola je nakon filma, kako to obično biva na festivalima, dobio dugi standing ovation, a održao je i emotivan govor o tome kako je cijelo čovječanstvo obitelj.

A što kažu kritičari?

'Ne postoji ništa u Megalopolisu što izgleda kao nešto iz 'normalnog' filma. Ima svoju logiku i kadencu i narodni jezik. Likovi govore arhaičnim frazama i riječima, miješajući dijelove Shakespearea, Ovidija i u jednom trenutku latinskog. Neki likovi govore u rimi, drugi samo visokom prozom za koju se čini da bi možda trebala biti u stihu. U jednom trenutku, Adam Driver izvodi cijeli solilokvij 'Biti ili ne biti' iz 'Hamleta'. Zašto? Nisam baš siguran. Ali sigurno zvuči dobro. Zaplet je, uza svu svoju ljubav prema znanosti i razumu, mijazam magije, melodrame, otrcane emocionalnosti i politike gangsterskih filmova', piše kritičar Vulturea i na kraju zaključuje: 'I tako, opet je to učinio, i možda nadmašio samog sebe. 'Megalopolis' je možda nešto najluđe što sam ikada vidio. I lagao bih kad bih rekao da nisam uživao u svakoj usranoj sekundi.'

U recenziji s dvije zvjezdice za Guardian, Peter Bradshaw opisuje znanstveno-fantastičnu sagu kao 'meganapuhanu i megadosadnu' i 'strastveni projekt bez strasti... pun srednjoškolskih eseja o budućnosti čovječanstva'.

'Megalopolis je nešto poput nereda - neposlušan, pretjeran i privučen pretenzijama poput moljca plamenu. To je, međutim, i prilično zapanjujuće postignuće, djelo majstora umjetnika koji je prihvatio Imax kao Caravaggio platno. Riječ je o pravom modernom remek-djelu one vrste koja bjesni svojom čistom smjelošću', piše kritičar Deadlienea. 'Megalopolis predstavlja rijetku vrstu filma koji ponovno otkriva mogućnosti kinematografije do te mjere da, na pola puta, postoji vrlo smion trik o kojem mlađi filmaši mogu samo sanjati. Coppola krši mnoga kardinalna pravila snimanja u 138 minuta filma, ali podržava ono najvažnije: Nikada, baš nikada nije dosadan, i nadahnut će isto toliko umjetnika koliko će i publike otuđiti', zaključio je kritičar Deadlinea.

'Pretrpan, često zbunjujući i prilično previše brbljav, citirajući Hamleta i Oluju, Marka Aurelija i Petrarku, razmišljajući o vremenu, svijesti i moći do stupnja koji postaje težak. Ali često je i zabavan, razigran, vizualno blistav i osvijetljen dirljivom nadom za čovječanstvo', piše kritičar The Hollywood Reportera te dodaje: 'Ne mogu reći da sam uvijek bio angažiran tijekom njegovog trajanja od dva sata i više, ali uvijek sam bio znatiželjan kamo dalje ide. Je li dobar film? Ne baš. Ali nije ni onaj koji se može olako odbaciti'.