'NAJMOĆNIJE' SERIJE

Upoznajte najutjecajnije vladare TV ekrana

19.11.2012 u 09:45

Bionic
Reading

Ponekad je TV program samo TV program, no ponekad određene serije nisu samo zabava – mogu utjecati na radikalne društvene promjene, transformaciju osobnih životnih stilova te važne pomake u kulturi i ekonomiji. Predstavljamo deset takvih serijala

GLEE
Prva sezona nije ni došla svome kraju, a već je postalo jasno da ovaj serijal o raspjevanim i rasplesanim tinejdžerima koji svoj identitet grade u školskim zborovima, udružujući se u vojsku neprilagođenih heroja spremnih suprotstaviti se sustavu koji preferira sport nad umjetnosti, puno više od... pa, obične TV serije. Naime, 'Glee' je doslovce dao nužni vjetar u leđa usporenoj i lagano umirućoj glazbenoj industriji.

Dok je prodaja svih drugih albuma padala, prodaja glazbe iz serije 'Glee' obarala je rekorde – 'Glee' je gospodario iTunesom nakon emitiranja svake epizode, a do 2001., dvije godine nakon starta, ekipa iz serije prodala je 11 milijuna albuma i 36 milijuna singlova! Ove obrade rušile su sve rekorde, uključujući i one Beatlesa, a kada je postava serijala krenula na koncertnu turneju, digla je još 40 milijuna dolara od prodaje ulaznica.


TROPIKANKA
Na prvi pogled, nitko ne bi mogao zaključiti da jedna brazilska sapunica može imati veze s presudnim predsjedničkim izborima u postkomunističkoj Rusiji, ali brazilska moralka 'Tropikanka', koja je u bivšem SSSR-u devedesetih bila ono što je 'Santa Barbara' bila u Hrvatskoj tijekom istog razdoblja demokratskih promjena, učinila je naizgled nemoguće. Naime, Boris Jeljcin je 1996. godine bio zabrinut da će zbog lijepog vremena njegovi urbani glasači otići uživati u provinciju te odustati od glasovanja. Stoga je državna televizija ORT odlučila spriječiti masovna putovanja emitiranjem posebne trodijelne epizode ujutro na dan izbora. Upalilo je. Ljudi su ostali kod kuće i ogledali ranojutarnji niz epizoda, a potom se uputili do prvog glasačkog mjesta.


ZVJEZDANE STAZE: NOVA GENERACIJA
'Zvjezdane staze' s kraja osamdesetih i početka devedesetih ostaju zapamćene, prema kritici i mnogim fanovima, kao najbolje ikada – da, to jest sezona sa Jeanom-Lucom Picardom u kapetanskom stolcu, a njezin značaj, osim onog u srcima svih geekova svijeta, jest taj što je serijal oživio ambicioznu akciju i SF, a koji su sredinom osamdesetih gotovo nestali s američkih malih ekrana, nakon što se recept pokazao daleko manje profitabilnim od kratkih, slatkih i unosnih sitkoma. Zahvaljujući poslovnoj politici o prodaji čak 12 minuta oglasnog prostora po epizodi, TV mreže zagrizle su produkcijski mamac, a time je čitav jedan format i žanr dobio novi život. Do 1992., svaka je epizoda imala budžet od oko dva milijuna dolara, što je više nego dvostruko od bilo koje drame iz tog razdoblja.


BUFFY, UBOJICA VAMPIRA
Puno prije nego su sa 'Sumrakom' tinejdžerski vampiri postali novim globalnim fenomenom, kombinaciju teen sapunice, humora i krvi popularizirao je serijal Jossa Whedona, koji ne samo da je stvorio karijeru čovjeka koji je u međuvremenu potpisao sve od 'Osvetnika' do 'Kolibe u šumi', već je TV vampire doveo u akademsku sferu. Naime, nakon što je Buffy počela ubijati vampire na malim ekranima (1997., pet godina nakon filma), serijal je dobio vlastiti sveučilišni, znanstveni žurnal 'Slayage', koji se ozbiljno, akademski bavio temama kao što su 'nova ekonomija moći', 'metanarativni feminizam' i 'poststrukturalizam' serijala 'Buffy, ubojica vampira'.


AMERICA'S MOST WANTED
Na američkim malim ekranima prikazuje se od 1988. godine, s vrlo jednostavnim konceptom – reality serijal zapravo je jedna velika javna potjernica za kriminalcima svih vrsta, lopovima, ubojicama, silovateljima, otmičarima, zlostavljačima, mafijašima... Ono što je 'America's Most Wanted' učinilo toliko popularnim i značajnim jest to što je ovaj serijal izravno zaslužan za više od 1.100 uhićenja od 1988. pa sve do danas!


PRIJATELJI
Kada su 'Prijatelji' u pitanju, ovaj je serijal bio iznimno značajan za povijest formata sitkoma u devedesetima, ali i zaslužan za stvaranje jedinstvenog glazbenog fenomena – 'I'll Be There For You', pjesma koju je bend The Rembrandts snimio za špicu, bio je tek jingle u trajanju od 45 sekundi, no kako su fanovi tražili cijelu pjesmu, radijske postaje jednostavno su 45 sekundi stavile u 'loop' te stvorile umjetnu, trominutnu skladbu. Ona je postala tolikim hitom da je grupa na kraju bila primorana stvarno snimiti cijelu stvar te s njom ostala 11 tjedana na vrhu top liste, prodavši usput čak dva milijuna primjeraka svog albuma. 'Prijatelji' su zaslužni i za neke druge milijune, poput povijesnih milijunskih honorara po epizodi, isplaćenih glumcima u novom mileniju.


SEKS I GRAD
Teoretičari medija, kulture i društva i danas raspravljaju o tome koliko je 'Seks i grad' zapravo utjecao na stvarni život, promijenivši žene ne samo u SAD-u, već i u postkomunističkim zemljama, gdje je model seksualno oslobođene konzumeristice zaljubljene u egzotičnu ponudu njujorškog urbanog života odjednom postao nova norma neofeminizma i kapitalizma. Ali jedno je sigurno – Institut RAND 2008. godine proveo je studiju među američkim gledateljicama serijala, starosti od 12 do 17 godina, dokazavši da među tinejdžerskim obožavateljicama postoji dvostruko veća šansa da će zatrudnjeti, nego među istom dobnom skupinom koja ne gleda 'Seks i grad'. Tri godine kasnije, slična je studija na sveučilištu pokazala da fakultetski ljubitelji 'Seksa i grada' dvostruko otvorenije govore o seksu i zdravstvenim problemima nego kolege koje nisu upoznate s avanturama Carrie Bradshaw i njezinih prijateljica.


HITNA SLUŽBA
Za neke, 'Hitna služba' je zaslužila svoje postojanje već samom činjenicom da je svijetu dala Georgea Clooneyja, a potom udomila i našeg Gorana Višnjića, ali u SAD-u, serijal je imao daleko značajniji utjecaj – tijekom tri epizode prikazane 2004., s temom tinejdžera koji saznaje da ima visoki tlak, serijal je doslovno promijenio američke prehrambene navike, kroz radnju dajući jasne upute o prednostima zdrave ishrane i tjelovježbe. Znanstvenici su 2007. objavili i istraživanje koje je dokazalo da su mnogi gledatelji tih epizoda radikalno promijenili svoje životne navike, počeli jesti više voća i povrća, vježbati i redovno posjećivati liječnike zbog provjere tlaka.

SPASILAČKA SLUŽBA
Serija koja nam je dala Davida Hasselhoffa i Pamelu Anderson u istom paketu može biti samo revolucionarna i ništa manje od toga! Kada je NBC odlučio staviti 'Spasilačku službu' u udarni termin svog programa 1989. godine, čelnici TV mreže očekivali su veliki hit – no seriju nitko nije gledao i ona je ugašena nakon prve sezone. No glavna zvijezda i izvršni producent, David Hasselhoff, nije odustao – otkupio je projekt, uzeo sve u svoje ruke, dogovorio nacionalnu distribuciju i ponovo lansirao projekt po svojim pravilima. On je do 1995. postao globalnim fenomenom prikazivanim u čak 144 zemlje svijeta, uključujući Hrvatsku i Iran! 'Spasilačka služba' pretekla je 'Dallas' na listi najgledanijih TV serija svih vremena – a sve to zahvaljujući jednoj plaži i hrpetini silikonom napunjenih kupaćih kostima.


1001 NOĆ
Dok se Hrvatskom kotrljao val recesijske krize, nacija je pronašla svoj bijeg s predznakom dobre stare turske hegemonije – '1001 noć' nije samo učinila Onura i Šeherezadu superpopularnima, već je ova sapunica samu Tursku učinila popularnijom i dominantnijom nego što je to bila u doba janjičara i Luke Ibrišimovića. Skoro pa. Barem kada su srca Hrvata zalijepljenih uz TV u pitanju. Nakon manije '1001 noći', otvorena su vrata za brojne druge turske TV sadržaje, koji su ušli u domove do tada uglavnom zatrpane njemačko-britansko-američkim kulturnim sadržajima, a uz već popularne tamburice i ajvar, novi simboli turske kulture počeli su prodirati u društvo: kuharice s turskom hranom na kioscima, otvaranje turskih restorana, porast turističkih putovanja u Istanbul... Pa sve, eto, do punog kruga sa 'Sulejmanom'.