Izbacivanje proizvođača opreme Adidasa kao partnera njemačke nogometne reprezentacije u korist američkog Nikea izazvalo je burne reakcije u Njemačkoj, čak i u redovima vlasti gdje se osuđuje nedostatak domoljublja
Njemački nogometni savez (DFB) izazvao je pravi potres objavivši u četvrtak partnerstvo s američkim divom Nikeom za razdoblje od 2027. do 2034. godine, čime je prekinuto više od 70 godina vjernosti bavarskoj tvrtki Adidas. Najava dolazi manje od tri mjeseca prije početka EURA 2024 na njemačkom tlu (14. lipnja do 14. srpnja).
U Njemačkoj u punom gospodarskom padu, koja sumnja u svoju atraktivnost, izbacivanje Adidasa dodatno zamračuje sliku, nakon što je još jedan simbol njemačke industrije digao prašinu - proizvođač automobila Volkswagen izbačen je kao partner EURA u korist kineskog rivala BYD-a.
'Teško mogu zamisliti njemački dres bez tri pruge njemačkog brenda Adidas', reagirao je ministar gospodarstva i vicekancelar Robert Habeck te napomenuo:
'Adidas i crno-crveno-žuta, boje njemačke zastave, za mene su oduvijek bile nerazdvojne, kao dio njemačkog identiteta. Cijenio bih malo više patriotizma.'
Razočaranje je izrazio i ministar zdravstva, socijaldemokrat Karl Lauterbach. Odabir američke tvrtke za opremanje Mannschafta je 'pogreška', rekao je na svom X računu, žaleći što 'trgovina uništava dio domovine i tradicije'.
'Njemački nogomet uvijek je bio dio njemačke gospodarske povijesti. Reprezentacija koja je igrala s tri pruge, bilo je jasno kao što je lopta okrugla, a utakmica traje 90 minuta', rekao jee Markus Söder, predsjednik vlade Bavarske, regije u južnoj Njemačkoj, gdje je i sjedište Adidasa.
I izvan političkih krugova, neodobravanje je rašireno u cijeloj zemlji.
'Ovo je zbog novca', kritizira utjecajni magazin Der Spiegel, dok nepotvrđeni medijski napisi govore o ugovoru vrijednom 100 milijuna eura godišnje. Popularne novine Bild bile su jedne od rijetkih u petak koje su odobrile dogovor, ističući financijske poteškoće DFB-a. 'Tradicija ne plaća račune', tvrdi dnevnik.
DFB je već predvidio negativne reakcije.
'Razumijemo svaku emociju. Raskid s Adidasom nas ne ostavlja hladnima, no Nike je iznio daleko najbolju ekonomsku ponudu', objavio je DFB na mreži X nekoliko sati nakon objave ugovora.
Uz ugovor s Nikeom, DFB je najavio i ugovor s platformom Tik Tok koju je razvila kineska tvrtka ByteDance, a koja će postati 'službeni partner za zabavu' muške reprezentacije.
Ova objava predstavlja šok za Adidas tjedan dana nakon predstavljanja kolekcije dresova za EURO, uključujući i onaj s prijelazom ružičaste i ljubičaste boje koji je izazvao veliku pometnju u zemlji, ističe dnevnik Süddeutsche Zeitung.
'Nevjerojatno, reprezentacija pripada Adidasu, neshvatljivo je da možemo izabrati američkog velikana umjesto nje', samo se neki od komentara neutješnih i ljutitih obožavatelja na društvenim mrežama. Šef Nikea John Donahoe rekao je u četvrtak da je 'duboko počašćen' što je njegova tvrtka odabrana.