Kalle Rovanpera (22) zadnji je u nizu finskih sportaša koji s pravom i ponosom nose nadimak 'Leteći Finac'. Svoj je zaslužio kao senzacionalni osvajač ovosezonskog izdanja Svjetskog prvenstva u reliju, čime je postao najmlađi svjetski prvak u njegovoj povijesti
Za neke je doslovno od malih nogu jasno da će biti veliki sportaši i prvaci. Finac Kalle Rovanpera (22) jedan je od tih likova, sjevernjački samozatajan i apsolutno hladnokrvan kad je u pitanju vožnja, rođen i predodređen za svjetskog prvaka u reliju.
Rođen je 1. listopada 2000. godine, a reli je neizostavan dio njegovog života jer mu je tata Harry poznati finski relijaš te je ljubav prema automobilizmu i brzini prenio na sina.
'Volan sam upoznao već kao dijete, otac me vodio na vožnje, a ja sam upravljao automobilom sjedeći mu na koljenima', prisjetio se Kalle i nastavio:
'On je bio moj prvi učitelj. Naučio me da auto ima volan, gas i kvačilo, a zatim mi je rekao da počnem... Naravno, kad sam počeo voziti, puno mi je pomagao, učio me kako najbolje voziti i slično. I kad sam počeo u WRC-u, davao mi je puno savjeta o različitim temama jer je i on bio tamo.'
I tako je sve krenulo, mali Kalle ustvari niti ne zna s koliko je godina sam sjeo za volan, ali danas s ponosom kaže da to više nije ni važno.
'Ako ima motor, vozit ću', ističe najmlađi svjetski prvak u reliju, a njegov životni moto potvrđuju snimke nastale kad je imao samo osam godina.
Da, prvi put privukao je svjetsku pozornost kada je objavljen video u kojem se vidi kako majstorski vozi reli automobil po zemljanim stazama u blizini obiteljske kuće. Tata Harry ponosno kaže da Kalle samostalno vozi automobile od šeste godine...
'Ne sjećam se točno jer sam bio jako mali. Prije toga sam vozio motore i quadove, ali kad sam počeo voziti reli automobil, znao sam da ne želim raditi ništa drugo', prisjetio se. Na reli utrci u Estoniji sudjelovao je sa samo 10 godina, a s 13 je debitirao na reliju u Latviji jer tamo, za razliku od Finske, vozač relija ne mora imati vozačku dozvolu i navršenih 18 godina kako bi nastupio u utrkama.
'Kad sam imao 13 godina, mogao sam se početi natjecati na relijima u Latviji. Ali moj suvozač morao je voziti dionice na cestama jer tada još nisam imao vozačku dozvolu', kaže Kalle. I tako ga je nekoliko godina Risto Pietilainen, nekadašnji suvozač njegovog oca Harryja, pratio na utrkama i pomagao mu osvajati prve titule.
Do 2015. godine prešao je u višu kategoriju natjecanja, a titule su se počele nizati. Osvojio je tri uzastopna naslova u latvijskom reli prvenstvu (od 2015. do 2017. godine) te nizao impresivne rezultate u Italiji i Finskoj.
Njegov je napredak bio toliko fascinantan da je pred kraj 2017. godine dobio priliku okušati se u nekoliko WRC utrka. U Australiji je završio 10. u ukupnom poretku te je postao najmlađi vozač u povijesti koji je osvojio bodove u WRC-u!
Ta impresivna epizodna pojavljivanja osigurala su mu nagradu - 2018. godine dobio je stalno mjesto u WRC-u 2 kao član Škodine momčadi, postao najmlađi tvornički vozač u povijesti WRC-a te slavio u tri utrke.
Već je tada bilo jasno da je za 'Letećeg Finca nove generacije' samo nebo granica. I zbog toga su mu u Finskoj omogućili da položi vozački ispit čim napuni 17 godina kako bi se mogao ravnopravno natjecati u WRC-u. Tako je samo dan nakon 17. rođendana dobio vozačku dozvolu te je nesmetano mogao krenuti u nove izazove u Svjetskom prvenstvu u reliju.
'Svi su već tada vjerovali u mene i to mi je jako puno značilo. To mi je bio veliki poticaj i nikako nisam želio razočarati sve koji su me podržali u tim trenucima', prisjetio se kako je u rekordno kratkom vremenu pokorio svijet relija.
Nakon Škode 2020. godine prešao je u Toyotu, a prve sezone vozio je sedam utrka i na kraju završio kao peti u ukupnom poretku. Prošle godine startao je u 12 utrka, svoju prvu titulu u WRC-u osvojio je na reliju u Estoniji, a u ukupnom poretku bio je četvrti. Slavljem u Estoniji Rovanpera je postao najmlađi pobjednik nekog WRC-ova relija u povijesti, a imao je tada samo 20 godina i 290 dana. Svima je bilo jasno da to nije kraj njegovih rekorda.
Ova je sezona to potvrdila - rasturio je konkurenciju i prije službenog završetka. Do sada je slavio u šest utrka, među ostalim i na WRC Croatia Rallyju. Tri utrke prije kraja Rovanpera je osigurao naslov svjetskog prvaka, najmlađeg u povijesti!
A koliko je dobar? Pa recimo to ovako: osigurao je titulu na 22. rođendan, a potvrdio ju je samo dan kasnije. Prije njega je najmlađi svjetski prvak bio legendarni Colin McRae, a koji ju osvojio 1995. godine s 27 godina i 89 dana! Uz to je Rovanpera postao prvi finski svjetski prvak nakon Marcusa Gronholma, kojem je to uspjelo 2002. godine.
'Uh, kakvo olakšanje. Iskreno, nisam razmišljao o tituli, samo sam vozio najbolje što znam', kazao je Kalle nakon što je potvrdio svoj prvi naslov prvaka te nastavio:
'Za ovo sam živio, spremao se svih ovih godina. Pritisak? Da, bilo je pritiska jer su svi očekivali da osvojim naslov svjetskog prvaka, kao da je to nešto što dođe samo od sebe... Iza ove titule stoje godine rada i velika pomoć cijele moje momčadi, bez koje sve ovo ne bi bilo moguće ostvariti. Hvala svima!'
Da, činjenica je da Rovanpera nije od velikih riječi, on najbolje govori na stazi i sve što ima reći najbolje će ispričati za volanom. No sve je obožavatelje mladi Finac iznenadio kad je priznao da nije siguran koliko će izdržati u WRC-u.
Naime mnogi ga vide kao jedinog koji bi mogao srušiti rekord Sebastiena Loeba te njegovih 80 pobjeda u WRC-u i čak devet titula svjetskog prvaka.
'Koliko ću dugo voziti? Ne znam... Hoću li izdržati još 10 ili 15 godina ili ću juriti još pet ili šest? Izglednija je ova druga opcija. Ali sve ovisi o tome kako ću se osjećati u godinama koje dolaze, koliko ću uživati u ovom sportu i naravno koliko ću biti uspješan...', kazao je Kalle i zaključio:
'Da, stvarno... Tko zna hoću li biti ovdje za 15 godina? Kako se sada osjećam, ipak mislim da neću tako dugo izdržati... Ali uživam voziti baš sve. Vozio sam neke testove u trkaćim automobilima, radio sam mnoge stvari, a budućnosti želim isprobati i neke druge stvari u automobilizmu.'
No za sada ne morate strahovati, Rovanpera će sigurno u godinama koje dolaze juriti reli stazama diljem svijeta, pa tako i na WRC Croatia Rallyju. I osvajati naslove, dok god bude imao motiva. A kad mu dosadi reli, moguće je da se samo prebaci u Formulu 1 ili neko drugo automobilističko natjecanje...
I uz to će biti jedini legitimni 'Leteći Finac'. Ali nove generacije finskih sportaša, rođene poslije 2000. godine. Rovanpera tako nastavlja nositi legendarni nadimak koji je još 1912. godine prvi svijetom pronio finski atletičar Hannes Kolehmainen. Nakon niza atletičara sredinom šezdesetih godina prošlog stoljeća 'Leteći Finac' je postao sinonim za finske vozače relija - Timo Makinen, Rauno Aaltonen i Simo Lampinen bili su prvi u nizu, a onda su taj nadimak, među ostalima, do današnjih dana nosili Juha Kankkunen i Tommi Makinen, pa u Formuli 1 Leo Kinnunen, Keke Rosberg, Mika Hakkinen i Kimi Raikkonen. Posebna su priča pravi 'Leteći Finci', legendarni skijaši i skakači/letači kao što su Matti Nykanen, Janne Ahonen, Toni Nieminen..., a koji su ovaj nadimak proteklih desetljeća doslovno pronijeli svijetom.
U narednim godinama taj teret legendarnog nadimka na svojim će leđima nositi 22-godišnji Kalle Rovanpera. Dok ne stasa neki novi 'Leteći Finac'...