Prvog svibnja obilježava se 25. godišnjica smrti jednog od najboljih vozača Formule 1 u povijesti, Brazilca Ayrtona Senne, koji je izgubio život 1. svibnja 1994. godine u uvodnim krugovima Velike nagrade San Marina na talijanskoj Imoli. Sennu i danas, dvadeset i pet godina nakon pogibije, mnogi smatraju najvećim vozačem svih vremena
Legendarni brazilski vozač, koji se s četiri godine zaljubio u automobile kada mu je otac poklonio go-kart automobil, poginuo je na stazi u Imoli nakon što se njegov plavo-bijeli Williamsov bolid pri brzini od 319 km/h u zavoju Tamburello zaletio u ogradu.
Tog svibnja plakao je cijeli svijet. Formula 1 tada je ostala bez jednog od najboljih vozača svih vremena, a svijet bez velikog čovjeka. Dva i pol desetljeća kasnije njegova obitelj i prijatelji i dalje osjećaju golemu prazninu i bol.
Ayrton Senna rođen je 21. ožujka 1960. godine u brazilskom Sao Paulu u radišnoj i dobrostojećoj obitelji. Otac Milton da Silva bio je zemljoposjednik koji je uz to imao malu tvornicu autodijelova. Zanimljivo je to kako je malenog Ayrtona otac odveo na stazu Interlagos kako bi iskušao svoj go-kart i to je bila ljubav na prvi pogled. Ubrzo su krenula lokalna natjecanja, a kada je imao 13 godina, potpuno je zanemario školu i počeo se službeno baviti utrkama. Vrlo je važno spomenuti to da se 1981. godine Ayrton odlučio preseliti u Veliku Britaniju te se između ostalog natjecao u britanskoj formuli Ford 1600, u kojoj je ubrzo postao prvak. Kada je njegov privatni život u pitanju, tada 21-godišnji Ayrton odlučuje zaprositi djevojku Lilian da Souza, s kojom je bio u vezi od školskih dana, ali brak nije potrajao više od godine. Ubrzo nakon toga dočepao se nastupa u Formuli 1, a ostalo je povijest...
Tragičan F1 vikend
Taj vikend u svibnju 1994. bio je svakako jedan od najcrnjih i najtragičnijih u povijesti Formule 1. Sve je počelo još u petak, kada se Brazilac Rubens Barrichello za upravljačem Jordana brzinom većom od 200 km/h zabio u ogradu i čudesno preživio. Senna je izjurio iz svog bolida i otišao u medicinski centar kako bi provjerio što se dogodilo njegovom prijatelju. Kada je vidio da je Barrichello živ, vratio se na stazu.
Nažalost, dan kasnije vozač Simteka Roland Ratzenberger (33) doživio je tragičnu nesreću tijekom kvalifikacija. Austrijanac je izgubio kontrolu nad bolidom pri 314 kilometara na sat udarivši u betonski zid na zavoju Villeneuve. Ratzenberger je podlegao teškim ozljedama glave postavši prva žrtva na utrkama F1 nakon Talijana Riccarda Palettija (23) koji je poginuo u Montrealu u lipnju 1982.
brazilac u brojkama
Ayrton Senna
- Rođen: 21. ožujka 1960. u Sao Paulu
- Preminuo: 1. svibnja 1994.
- Broj nastupa u utrkama F1: 161
- Broj naslova svjetskog prvaka: 3 (1988., 1990., 1991.)
- Broj pobjeda u karijeri: 41
- Broj pobjedničkih postolja: 81
- Pole position: 61
- Bodovi u karijeri: 610
- Najbrži krugovi: 19
- Prva utrka: Velika nagrada Brazila 1984.
- Prva pobjeda: Velika nagrada Portugala 1985.
- Posljednja pobjeda: Velika nagrada Australije 1993.
- Posljednja utrka: Velika nagrada San Marina 1994.
- Momčadi:
- Toleman Group Motorsport (1984.)
- Lotus (1985.-1987.)
- McLaren (1988.-1993.)
- Williams-Renault (1994.)
Senna je bio šokiran. Na mjestu nesreće plakao je na ramenu glavnog liječnika Formule 1 Sida Watkinsa. Ugledni britanski neurokirurg pokušao je uvjeriti Brazilca da propusti utrku, ali nije uspio, premda je Sennina djevojka Adriane Galisteu otkrila kako je imao 'vrlo loš osjećaj u vezi utrke'.
Na startu u nedjelju sudarili su se Portugalac Pedro Lamy (Lotus) i Finac JJ Lehto (Benetton), a leteći dijelovi ozlijedili su nekoliko gledatelja. Sigurnosni automobil ostao je pet krugova na stazi, a nakon što je ponovo krenula jurnjava, Senna je dva kruga kasnije na zavoju Tamburello izletio sa staze i pri brzini većoj od 310 kilometara na sat udario u zid.
S lagano nagnutom glavom, Brazilac je sjedio beživotno u olupini, utrka je prekinuta, no prošlo je dosta vremena prije nego što su medicinske ekipe stigle u pomoć. Senna je u sudaru pretrpio tešku ozljedu glave. Profesor Watkins na stazi je izveo traheotomiju, a Senna je potom helikopterom prebačen u kliniku Maggiore u Bologni. Međutim, u bolnici su mogli samo konstatirati smrt. Preminuo je momentalno, iako je njegova smrt službeno obznanjena tek u 18.40 po lokalnom vremenu.
Svi su oslobođeni krivnje za tragediju
Nakon nekog vremena utrka je nastavljena, a pobijedio je Nijemac Michael Schumacher (Benetton-Ford), ispred Talijana Nicole Larinija (Ferrari) i Finca Mike Hakkinena (McLaren-Peugeot).
Točan uzrok nesreće nikada nije razjašnjen. Provedena je i istraga, a vlasnik momčadi Frank Williams, tehnički direktor Patrick Head i dizajner Adrian Newey kasnije su završili na talijanskom sudu, no svi su oslobođeni krivnje za tragediju. Niti danas se ne zna zašto je Brazilac izgubio kontrolu nad bolidom. U svakom slučaju, istraživanje je pokazalo kako je do nesreće došlo zbog kvara na upravljačkom mehanizmu, za što je odgovornim smatran upravo tehnički direktor Patrick Head, ali s obzirom na zastaru cijelog slučaja 2007. godine, nikad nije osuđen.
'Uvijek ću osjećati stupanj odgovornosti za Ayrtonovu smrt, ali ne i krivnju', napisao je tada dizajner automobila Williams Adrian Newey u autobiografiji 'Kako izgraditi automobil'.
'Bio sam tip koji je konstruirao bolid u kojem je poginuo veliki čovjek', napisao je Newey.
U Brazilu su proglašena tri dana žalosti. Na dan Sennina sprovoda oko tri milijuna ljudi izašlo je na ulice Sao Paula, a čak 200 tisuća posjetilo je njegov grob. Na sprovod su stigli tada najvažniji ljudi iz svijeta Formule 1: Ron Dennis, Frank Williams, Gerhard Berger, Alain Prost i mnogi drugi.
'Kada god se negdje spomene moje ime, spomene se i ime Ayrtona Senne. Nas dvojica zajedno smo pisali povijest Formule 1 i zato je ona tako posebna. Nažalost, njega nema i svijet je, posebice Formula 1, mnogo izgubio njegovim odlaskom, a njegovom smrću zauvijek prestaje i gasi se naše rivalstvo i odlazi u povijest', kazao je jednom prilikom legendarni Alain Prost.
Tog prvog svibnja 1994. cijeli svijet je bio u šoku, pogotovo nakon što je kasnije otkriveno kako je u svom kokpitu imao austrijsku zastavicu, kojom je nakon utrke htio odati počast dan ranije preminulom Ratzenbergeru.
Senna je poginuo u 34. godini osvojivši tri naslova svjetskog prvaka (1988., 1990., 1991.). Njegova karijera u Formuli 1 bila je zaista iznimna. Debitirao je 1984. godine za volanom slabašnog Tolemana, a do prvih bodova stigao je već u svojoj drugoj utrci u Južnoj Africi, osvojivši šesto mjesto. U Monaku je zatim bio drugi, a uzeo je te godine još dva pobjednička postolja i prešao na kraju sezone u Lotus.
Prva pobjeda u karijeri 1985. godine u Estorilu
Svoju prvu pobjedu u karijeri veliki Brazilac ostvario je 1985. godine u Estorilu. S ekipom Lotusa ostvario je šest pobjeda u tri sezone, prije nego što je potpisao za moćni McLaren, kada je krenula njegova vladavina. Svoj prvi naslov prvaka Senna je osvojio 1988. godine, a titulu je osigurao utrku prije kraja sezone pobjedom na stazi Suzuka. Ukratko, ukupno je u te četiri godine osvojio tri naslova prvaka, uz veliki rivalitet s Alainom Prostom, koji je trajao sve dok se Francuz nije umirovio na kraju 1993. godine. Nakon dvije sezone u sjeni rivala prelazak u Williams 1994. godine trebao ga je vratiti na sam vrh, ali tragedija to nije dopustila.
Senna je u karijeri ukupno upisao 41 Grand Prix pobjedu, a još se 39 puta penjao na pobjedničko postolje. S pole pozicije krenuo je 65 puta.
'Natjecanje je u mojoj krvi, to je dio mene, to je dio mog života. Svaki vozač ima svoje ograničenje, a moje ograničenje je malo dalje nego kod ostalih', znao bi kazati Brazilac, kojeg mnogi smatraju neprežaljenim herojem. Osim što je bio veliki natjecatelj, bio je i veliki humanitarac. Poznato je kako je od zarađenih milijuna često pomagao brojnim dječjim udrugama u Brazilu, a isto tako je poznato da je bio veliki katolik koji je često znao govoriti o Isusu te je uvijek uz sebe imao Bibliju.
U prosincu 2009. godine britanski magazin Autosport proglasio ga je najboljim vozačem svih vremena, prema glasovima 217 vozača.
'Senna je bio rođen za ovaj sport. Međutim, bio je još veći čovjek izvan svog bolida nego u njemu', kazao je Frank Williams.
Aktualni svjetski prvak u Formuli 1, Britanac Lewis Hamilton imao je devet godina kada je Senna poginuo.
'Sjećam se dana kada Senna poginuo kao da je bilo jučer. Imao sam devet godina, vratio se s utrke i otac mi je rekao što se zbilo. Otišao sam iza automobila i plakao', priznao je u jednom razgovoru peterostruki svjetski prvak.
Zanimljivo, slavni brazilski klub Corinthians u listopadu prošle godine legendarnom vozaču u čast izdao je posebnu liniju dresova obilježivši 30. godišnjicu prve titule vozačke legende koja je bila veliki navijač tog kluba.
Corinthians je Senni odao počast i 2014., kad je povodom 20. godišnjice njegove pogibije cijela momčad izašla na teren noseći replike njegove prepoznatljive žuto-zelene kacige.
'Ayrton je imao tu auru, a njegov entuzijazam, radoznalost i energija bili su nevjerojatni. Da nije poginuo, možda bi sada bio predsjednik Brazila', kazao je Newey za britanski Sky Sports prije dvije godine.
Sennina smrt bila je ključan trenutak u sigurnosnom razvoju sporta
Sennina smrt imala je ogroman utjecaj na Formulu 1. Bio je to vjerojatno ključan trenutak u sigurnosnom razvoju sporta. Možemo reći kako su Ratzenberger i Senna svojim životima spasili mnoge druge. Tek nakon Sennine smrti Formula 1 napravila je značajne promjene kada je u pitanju sigurnost vozača u bolidu. No smrt najpopularnijeg vozača svijeta pokrenula je lavinu promjena i izvan Formule 1. Bivši predsjednik Međunarodne automobilističke federacije (FIA) Max Mosley kazao je kako su naknadne modifikacije u proizvodnji automobila spasile desetke tisuća života.
Poboljšanja sigurnosti uključivala su veće strane kokpita i uvođenje sustava za potporu glave i vrata. Rizici su smanjeni, ali svaki vozač zna da Formula 1 nikada ne može biti 100 posto sigurna.
Nakon Sennine u Formuli 1 dogodila se još samo jedna nesreća sa smrtnom posljedicom. U srpnju 2015. preminuo je Francuz Jules Bianchi (25), koji je stradao devet mjeseci ranije na VN Japana u Suzuki. Vozač Marussije je nakon nesreće devet mjeseci bio u komi i u kritičnom stanju zbog teških ozljeda glave.
Kobnog dana Francuz je sedam krugova prije kraja utrke izletio u zavoju broj sedam i zabio se u kran. Odmah je operiran, a potom su uslijedili mjeseci bezuspješnog oporavka. Za Marussiju je debitirao 2013. godine.