Sebastian Vettel upropastio je završnicu sezone i prepustio ove godine naslov prvaka Lewisu Hamiltonu. Nastavak je to krize četverostrukog F1 šampiona kojeg ljubitelji elitnog automobilističkog natjecanja ili vole ili mrze, a stalno su mu nalazili mane i kad je bio na samom tronu...
Kada se nespretno zabio u stražnji dio bolida Lewisa Hamiltona u Meksiku prošlog vikenda, svemu je došao kraj. Sebastian Vettel još jednom je razočarao navijače Ferrarija i nahranio argumentima svoje kritičare kojih je pregršt oko Formule 1.
Seb je i ove sezone ostao bez titule prvaka svijeta, a to je tek nastavak njegove silazne putanje u Formuli 1. Mora ga boljeti što je sada njegov ljutiti britanski rival puno bliži rušenju rekorda koji je postavio Michael Schumacher, umjesto njega kojeg su ne tako davno mnogi vidjeli kao legitimnog nasljednika legendarnog Nijemca.
A prije četiri godine sve je bilo drukčije. Nitko ga nije mogao pobijediti i ljudima je već bio dosadan na vrhu pobjedničkog postolja do te mjere da su mu počeli zviždati. Riječ je jednostavno o vozaču kojeg navijači ili vole ili mrze. Za čovjeka koji vodi samozatajni život bez privatnih skandala, oduvijek je izazivao iznenađujuće mnogo kontroverzi...
Talent prepoznat od malih nogu
Sebastian se rodio u njemačkom gradiću Heppenheimu, a jednom prilikom je priznao da su mu u dječačkim danima uzori bili sami Michaeli: Schumacher, Jordan i Jackson.
'Htio sam postati kao Michael Jackson, ali sam brzo shvatio da ne znam pjevati', našalio se Vettel koji je već s tri godine sjeo u karting i započeo svoj uspon prema elitnom automobilističkom natjecanju, a kad je imao 11 godina prepoznao je njegov talent Red Bull i olakšao mu život svojom financijskom i logističkom podrškom.
Sebastian je bio dobar vozač kartinga i skupio je pregršt trofeja u ovoj automobilističkoj kategoriji, no na sebe je skrenuo pozornost njemačke javnosti tek kad je sa 17 godina dobio priliku utrkivati se u bolidima Formule BMW. U 20 utrka koje je vozio upisao je 18 pobjeda i nije trebalo proći mnogo vremena da ga pozovu na testiranje bolida Formule 1.
'Svi ti dragi ljudi koji govore da ću biti svjetski prvak, neće me učiniti bržim. Ja moram sam vjerovati u sebe', rekao je tada već prilično samouvjereni talent.
Njemački tinejdžer prvo se okušao za volanom Williamsa, a onda je testirao i BMW Sauber. Upravo je švicarsko-njemačka momčad prva odlučila dati mu priliku voziti jednu F1 utrku, u lipnju 2007. godine. Vettel je uskočio u Indianapolisu kao zamjena za Kubicu koji je na prethodnoj utrci u Montrealu doživio zastrašujuću nesreću i svoju priliku iskoristio je na sjajan način. Završio je na osmom mjestu i postao tada najmlađi osvajač bodova u Formuli 1, s napunjenih 19 godina i 349 dana. Bio je to prvi od mnogih sličnih rekorda koje je tih godina postavio, a Max Verstappen tek nedavno srušio.
'Bikovi' su shvatili da u svom juniorskom programu imaju talenta koji je već spreman za velike stvari pa je u završnici iste sezone Vettel zamijenio Scotta Speeda za volanom Tora Rossa i ubrzo četvrtim mjestom u Kini opravdao povjerenje. No to je bio tek početak. Kada je u inferiornom bolidu 20-godišnjak senzacionalno pobijedio u Monzi 2008. godine, svima je bilo jasno da je zvijezda Formule 1 rođena, a do dana današnjeg ta je pobjeda i jedina u povijesti Tora Rossa te će vjerojatno još dugo i ostati.
Red Bull nakon čuda u Monzi više dvojbi nije imao: Vettel je pozvan u udarnu momčad, a 'bikovi' su zavladali Formulom 1...
Neraskidiva veza s Michaelom Schumacherom
Njemačka nikad nije imala prvaka Formule 1 sve do pojave legendarnog Schumija, a u Vettelu je dobila novog potencijalnog šampiona. Između dvojice vozača brzo se rodila povezanost, a posebno je to bilo očito na Race of Champions spektaklu, revijalnim utrkama koje se voze na stadionskoj stazi u različitim automobilima svake godine na kraju sezone.
U Kupu nacija na ovom natjecanju Schumacher i Vettel šest godina u nizu su donosili titulu Njemačkoj, a kada je sedmerostruki F1 prvak stradao na skijanju u Meribelu i nestao iz javnosti, njegov mlađi kolega izgubio je partnera u toj utrci, ali i mentora kojeg je idolizirao još od dječačkih dana.
'Kad sam ga prvi put upoznao, nisam mogao otvoriti usta, bio sam jako napet. Michael je oduvijek bio moj uzor i uvijek će biti. Nedostaju mi njegovi savjeti. Bili su savršeni, mogli su se primijeniti na bilo koju situaciju. On je jedna od rijetkih osoba koje imaju pravi odgovor na sve', naglasio je jednom prilikom Sebastian Vettel.
Schumijev duh bio je snažan u Vettelu u mlađim danima i očit na stazi. Nakon prelaska u Red Bull zabilježio je u 2009. godini četiri pobjede, ali mu je pobjegao naslov prvaka, no sljedeće sezone briljantnim je preokretom ugrabio svjetsku titulu. Na zadnjoj utrci sezone u Abu Dhabiju trebao mu je debakl Fernanda Alonsa u Ferrariju i loša utrka kolege Marka Webbera i upravo je to dobio. Pomogao je Vitalij Petrov koji je zaustavio Španjolca, a Vettel je zahvaljujući pobjedi s 23 godine postao najmlađim vladarom Formule 1.
Dominacija, sukob s Webberom i zvižduci publike
U suradnji s legendarnim dizajnerom Adrianom Neweyjem koji mu je kreirao savršen bolid iz godine u godinu, Sebastian Vettel nakon prve svjetske titule postao je u sljedeće tri sezone još brži i dominantniji, a naslovi prvaka redali su se jedan za drugim.
No nije sve išlo glatko. S timskim kolegom Markom Webberom imao je vrlo napet odnos, a ljubitelji automobilizma stali su na stranu Australca. Sve je počelo međusobnim sudarom 2010. godine u Turskoj, a nastavilo se nekim odlukama šefova Red Bulla kojima su jasno pokazali da favoriziraju Sebastiana. Sukob je kulminirao 2013. godine u Maleziji kada je mladi njemački šampion odbio naredbu iz boksa da zadrži poziciju te zatim napao i prešao kolegu. Za taj je potez unutar ekipe ostao nekažnjen, a razočarani Webber na kraju sezone napustio je 'bikove'.
'Pomisao da bih ja mogao biti brži nije mogao podnijeti. Uvijek je tražio od momčadi razlog što se to dogodilo, napadao šefove, arogancija mu nije dopuštala da prihvati poraz', napisao je kasnije u svojoj knjizi Mark Webber.
Nije to bila jedina stvar zbog koje je Vettel počeo gledateljima ići na živce. Njegovi pokušaji da u svojim izjavama bude duhovit često nisu bili uspješni, ljudima se nije sviđalo ni za njega karakteristično mahanje prstom nakon pobjeda, a posebno ne način na koji je slavio trijumfe putem radioveze, glumljenjem 'lude žabe' iz jedne njemačke reklame.
Posebno se zamjerio fanovima Ferrarija kojih je najviše u Formuli 1, jer je uporno 'krao' titule prvaka talijanskoj momčadi i Fernandu Alonsu, iako je vladalo uvjerenje da je lošiji vozač od Španjolca.
Vettelu se predbacivalo da uvijek pobjeđuje na isti način: starta prvi, povede pa s lakoćom održava svoju prednost do cilja. Iako je u nekoliko navrata pokazao da itekako uspješno može pretjecati, dugo se tvrdilo da nije u stanju probiti se prema vrhu te da može do trijumfa samo iz prvog startnog reda.
Vettelova dominacija iz sezone u sezonu bila je sve veća, a 2013. godine osvojio je svoju četvrtu titulu u nizu, s čak 13 pobjeda u sezoni. No umjesto da ga hvale i slave, publika mu je u nekoliko navrata zviždala na pobjedničkom postolju, a da stvar bude gora, među kritičare se uključio i Bernie Ecclestone koji ga je proglasio lošim šampionom Formule 1, jer je izvan utrka živio jednostavan život i nije se šetao po crvenom tepihu niti koristio društvene mreže.
'Vettel ne radi dovoljno za Formulu 1. Ljudi ga uopće ne prepoznaju na ulici. S druge strane, Lewis Hamilton je heroj u Britaniji, svugdje je prisutan, najbolji prvak kojeg smo imali nakon dugo vremena', tvrdio je tada vlasnik komercijalnih prvaka elitnog automobilističkog natjecanja.
Privatni život bez skandala i supruga koju 'skriva'
U očima javnosti Sebastian Vettel ostao je običan vozač i ništa više. Za pratitelje društvenog života slavnih jedino intrigantno što je njemački šampion radio bilo je nazivanje svojih bolida ženskim imenima: Slatka Liz, Gladna Heidi, Perverzna Kylie. To je bilo jedino što su dobili. Na društvenim mrežama se odbija pojaviti.
'Ne razumijem tu potrebu da konstantno ljudima govoriš što radiš, tko si i s kim si. Ja sam valjda dio generacije koju je bilo sram fotografirati se i gledati same sebe', objasnio je svojedobno svoju odluku.
Njegov privatni život vrlo je jednostavan. Poput Schumachera, ima svoje imanje u Švicarskoj na kojem živi te skriva svoju intimu od napasnih medija. Ljubavni život također mu nikad nije bio pretjerano uzbudljiv. Svoju djevojku Hannu Prater upoznao je još u srednjoj školi i više se nije odvajao od nje.
Hanna definitivno nije poput glamuroznih djevojaka koje mijenjaju Alonso i Hamilton. Radi se o dizajnerici koja ne prati Vettela u javnosti. Britanski tabloid The Sun nedavno se požalio jer na Instagramu Prater ima samo 18 objavljenih fotografija, a od toga je većina hrana. U par navrata fotoreporteri su je ipak ulovili na plaži, a u nekoliko rijetkih prilika pojavila se i na gala večerama.
Iako se nikad nisu vjenčali, Sebastian i Hanna imaju dvije kćeri, Emily i Matildu.
'S vremenom je sve teže naći pravi balans između posla i obitelji. Ako ništa, sad kad imam djecu, bolje razumijem svoje roditelje i neke situacije u kojima su se našli kad sam ja bio mali', priznao je Vettel.
Veliki pad rezultata i poboljšanje slike u javnosti
S 27 godina Vettel je imao četiri titule prvaka svijeta, a ispred njega na vječnoj ljestvici bili su još samo Fangio i Schumacher te se činilo da će s lakoćom sljedećih sezona porušiti sve rekorde u Formuli 1. No s dominacijom njegova Red Bulla 2014. godine došao je kraj, a nova tehnička pravila gurnula su Mercedes u prvi plan.
Da stvar bude gora za Sebastiana Vettela, dobio je novog mladog timskog kolegu Daniela Ricciarda koji ga je potpuno zasjenio i deklasirao na stazi, zbog čega je i njegovoj suradnji s 'bikovima' došao kraj.
Kao i mnogi drugi vozači, Vettel je od malih nogu sanjao o utrkivanju u crvenim bolidu Ferrarija. Uoči 2015. godine talijanska momčad odlučila se riješiti Fernanda Alonsa pa mu se ta želja mogla ostvariti.
'Kao mali gledao sam svog idola Schumija kako juri u Ferrariju i velika je čast što ću sada ja dobiti priliku voziti taj bolid. Strašno sam motiviran, sve ću napraviti da ga vratim na vrh', poručio je na predstavljanju.
Zanimljivo, njegova slika u javnosti odmah se promijenila. Oni koji su mu najžešće zviždali tijekom dominacije u bolidu Red Bulla, počeli su ga slaviti kao potencijalnog spasitelja momčadi iz Maranella koja je na naslov čekala još od 2007. godine. Kada je u svojoj prvoj sezoni u tri navrata trijumfirao protiv puno bržih 'srebrnih strijela', postao je miljenik mnogim navijačima Ferrarija. Poput Michaela Schumachera koji je preporodio ekipu i vratio je na vrh Formule 1, isto se sada očekivalo i od novog Nijemca za volanom crvene jurilice.
Nervoza, frustracija i ružan ispad u Meksiku
Ipak, stvari su zatim krenule nizbrdo. Vettel je prošle sezone u svojoj drugoj sezoni s Ferrarijem vozio dosta slabo i nije pobijedio niti jednom. Ono što je još više zabrinjavalo njegove šefove bile su nervoza i frustracija koje je pokazivao u gotovo svakoj utrci.
Vettel je divljao putem radio veze svake nedjelje. Ljutio se na sporije koji ne poštuju 'plave zastave', nazivao vozače idiotima, a njegovi ispadi kulminirali su u Meksiku, kada je direktoru utrke Charlieju Whitingu poručio da odj**e, jer u prvi mah nije kaznio Maxa Verstappena za kraćenje staze u međusobnom duelu.
Takav napad na jednog od najvažnijih ljudi natjecanja ne pamti se ni u primitivnom NASCAR-u, a iako se kasnije ispričao, sve je bilo više onih koji su mu savjetovali da potraži psihološku pomoć.
'On jednostavno ne razmišlja prije nego što nešto napravi', smatra bivši kolega Daniel Ricciardo.
Međutim, nakon zimske stanke u kojoj je Ferrari značajno poboljšao svoj bolid, činilo se da se i Vettel smirio. U prvih šest utrka upisao je tri pobjede i tri druga mjesta, poveo na ljestvici ispred Hamiltona, a navijače talijanske momčadi polako je hvatala euforija. No zatim je Seb opet psihički eksplodirao.
Vozačke gluposti kojima je sve pokvario
Vettela je u lipnju u Azerbajdžanu ponovo uhvatila 'žuta minuta'. Zabio se pod sigurnosnim automobilom u Hamiltona, optužio rivala da je namjerno zakočio ispred njega pa ga zatim na iznenađenje svih bočno udario svojim bolidom.
'Osramotio se. Ako želi pokazati da je muškarac, trebao bi to učiniti licem u lice, izvan bolida', bjesnio je Lewis Hamilton nakon incidenta, a Sebastian se izvukao s kaznom prolaska kroz boks, iako su u prošlosti za slične incidente vozači znali dobiti i više utrka suspenzije.
Bila je to tek prva od četiri ludosti koje je Vettel izveo u 2017. godini. Ferrari je još u rujnu bio u gotovo dobitnoj poziciji, a onda se Nijemac koji je startao prvi u Singapuru sudario s Verstappenom i Raikkonenom na startu te ostao bez bodova i usput pomeo sa staze jedine vozače koji su mogli ugroziti Hamiltonovu novu pobjedu.
'Nije to bio inteligentan potez. Ako se boriš za titulu, ne riskiraš zatvarajući tako druge vozače. Vidjeli ste što se na kraju dogodilo', poručio je posrnulom suparniku Max Verstappen.
Taj je incident dao ogromnu prednost Hamiltonu u borbi za titulu, a onda su kvarovi na Ferrarijevu motoru u Maleziji i Japanu u potpunosti riješili prvenstvo. No kao dodatak tome nervozni Vettel uspio je napraviti još dvije gluposti kojima je pokvario dojam do samog kraja: na stazi Sepang sudario se s Lanceom Strollom nakon prolaska ciljem, a u Meksiku se opet zabio u stražnji kraj Hamiltonova Mercedesa, upropastivši utrku obojici.
'Je li to napravio namjerno?' pitao se Lewis tijekom utrke i to s pravom, no vjerojatno je do incidenta došlo zbog nestrpljivosti Sebastiana Vettela koja je iz godine u godinu sve veća za volanom Ferrarija.
'U ovom trenutku smo razočarani, ali sljedeće sezone to će biti druga priča', poručio je ovih dana njemački četverostruki šampion ljubiteljima Formule 1 koji ga ponovo ismijavaju i kritiziraju, ali na to je navikao čak i kad je s lakoćom pobjeđivao.
Vettel je definitivno u padu, rekordi Formule 1 mu sve više bježe, ali ne treba ga još uvijek otpisati. Ni Michaelu Schumacheru nije sve išlo glatko s talijanskom momčadi i trebale su mu četiri sezone da posloži svoje novo okruženje i započne s dominacijom. U svakom slučaju, 2018. godina pokazat će je li Seb u stanju ići koracima svog uzora ili će ipak nastaviti s dokazivanjem da nije jedan od velikana Formule 1, unatoč titulama koje govore suprotno...