pitanja nakon tornada

Amazon nakon tragedije u kojoj je život izgubilo šest zaposlenika: Što će se promijeniti u kompaniji 'opsjednutoj time da udovolji kupcima'

18.12.2021 u 14:46

Bionic
Reading

U nedavnoj katastrofi tijekom koje je tornado srušio Amazonovo skladište u Edwardsvilleu i ubio šestero ljudi nije trebalo biti žrtava, a Amazon pere ruke od odgovornosti - u čemu je problem?

Urušavanje Amazonova skladišta u Edwardsvilleu u Illinoisu tijekom prošlotjednog tornada uzrokovalo je velik broj pitanja o sigurnosti na radu u najvećoj online kompaniji na svijetu, kao i o pravilima koja bi Amazon trebao uvesti za sigurnost svojih radnika tijekom katastrofa. Unatoč upozorenjima u medijima i izravnoj objavi o pojavi tornada, zaposlenike nitko nije poslao kućama, a rezultati su, kao što znamo, tragični. Šestero zaposlenika izgubilo je živote zato što ih nisu pustili s posla.

Tornado se pojavio relativno neočekivano, no nipošto nije smio voditelje skladišta ostaviti nespremnima. Službeno upozorenje NWS-a (Državne službe za prognozu) došlo je svega 22 minute prije tornada - no takvo što uobičajeno je za tu vrstu vremenske nepogode. Što je važnije, služba je dan prije katastrofe najavila osrednju opasnost od tornada, što znači da su oni koji su vodili skladište morali to znati.

Problem je to što zaposlenici Amazona nisu imali zakonsku obvezu reagirati na upozorenja - federalna agencija Administracija za sigurnost i zdravlje na radu (Occupational Safety and Health Administration, OSHA) od većine kompanija traži planove za slučaj nezgode koji uključuju procedure za evakuaciju, no SAD konačnu odluku o tome ostavlja samim poslodavcima. Drugim riječima, na njima je žele li zaposlenike poslati kućama ako njihovom radnom mjestu prijeti tornado, poplava ili neka druga vremenska nepogoda. Glasnogovornik OSHA-e je u e-mailu Vergeu rekao da 'nisu bili svjesni pravila ili zahtjeva da kompanija mora gasiti pogon i poslati ljude kućama. Riječ je o privatnom sektoru - mogu raditi što god žele'.

Stručnjaci vjeruju da takvo što neće nikad doživjeti implementaciju na nacionalnoj razini, bar što se SAD-a tiče. Razlog je činjenica da slanje zaposlenika kućama znači manju zaradu. Također valja uzeti u obzir to da je svaki biznis drugačiji - u nekima bi neke komponente mogle postati opasnima ako ih se ostavi bez nadzora.

'Nikad neće uvesti zakon za to zbog privatnog sektora - mogu raditi što god žele', rekla je Laura Myers, znanstvenica i voditeljica Centra za naprednu javnu sigurnost na Sveučilištu Alabame. Ukratko, izbor je ostao na samom Amazonu - kompaniji koja je odlučila da tornado nije dovoljno jak za zatvaranje skladišta. Ovaj događaj je, riječima analitičara, otvorio oči 'mnogima koji tvrde da bi se nešto trebalo napraviti'.

Amazon je napravio puno - 'dali su radnicima pristup telefonima'

Sam Amazon nije odgovarao na pitanja vezana uz incident dok OSHA istražuje što se točno dogodilo u noći u kojoj je nevrijeme raznijelo zgradu. U e-mailu poslanom Vergeu, Amazonova PR menadžerica Alisa Carroll rekla je da 'je trening za nezgode pružen novim zaposlenicima te da ga vježbaju cijele godine'. Također je dodala da je kompanija od 2020. omogućila korištenje telefona na radnom mjestu. Telefoni su naime ključni za dobivanje važnih obavijesti, pogotovo za radnike čiji šefovi ne poduzimaju ništa usred elementarne nepogode.

Tornado uništio skladište Amazona u Edwardsvilleu u Illinoisu Izvor: Profimedia / Autor: Michael Thomas / Getty images / Profimedia

Problem s urušavanjem skladišta nije samo u tragediji koja je zadesila šest zaposlenika, već u činjenici da Amazon već dugo vremena ima vrlo teške uvjete u njima. Tijekom ovogodišnjeg toplinskog udara u lipnju neki zaposlenici na pacifičkom sjeverozapadu zemlje počeli su prigovarati zbog visokih temperatura koje su im smetale pri radu - 32 stupnja u zatvorenom prostoru bez ventilacije. Zaposlenici u Amazonovu skladištu JFK8 u Staten Islandu rekli su pak da je u njemu u srpnju bilo prevruće i da su ih unatoč tome silili da nastave raditi punim tempom.

Rad bez sigurnosne obuke

Zaposlenici u Edwardsdaleu izjavili su Interceptu da nisu dobili nikakav sigurnosni trening te da im se govorilo da ne uzimaju pauzu tijekom elementarnih nepogoda - što je pravilo koje se prakticira u brojnim drugim Amazonovim pogonima.

Radnici se, piše Verge, sjećaju situacija poput curenja opasnih kemikalija, nakon čega su bili prisiljeni nastaviti s radom sve dok vatrogasci nisu otkrili da 'stotine ljudi rade u pogonu u kojem ima opasnih tekućina'. Najgora stvar, tvrdi Courtenay Brown, radnica u Amazon Freshu, to je što radnici do tog trena nisu ni znali da se nalaze u opasnoj situaciji zato što im njihovi nadređeni ništa nisu rekli. 'Samo smo stajali i vikali jedni drugima da trebamo izaći na stražnja vrata - htjeli smo pomoći svima da izađu', kaže.

Problemi s Amazonovim skladištima idu puno dalje - sve do izgradnje metodama koje rezultiraju povećanim rizikom za zaposlenike. Stručna tijela u Kansasu, primjerice, tvrde da standardna metoda građenja skladišnih hangara u SAD-u koristi betonske ploče koje služe kao zidovi i koje su potom vežu kao potpora krovovima, što znači da ako vjetar podigne krov, za sobom može povući zidove i spljoštiti ljude koji rade u zgradi.

Ovakva opasna praksa proširila se s obzirom na to da velik broj kompanija u posljednje vrijeme kao urede koristi hangare. Tko se brine za standarde izgradnje hangara poput onih koje koristi Amazon? Nitko, kaže Anne Hope, glavna inženjerka u neprofitnoj analitičkoj kompaniji za osiguranje poslovanja Business & Home Safety. OSHA, s druge strane, tvrdi da za vrijeme tornada ljudi ne smiju tražiti skrovište u dvoranama, kafićima i teretanama koje imaju ravne i široke krovove - drugim riječima, zgradama slične skladištima.

Tragedija je potakla mnoge radničke udruge da poduzmu nešto protiv Amazona. Već nekoliko sindikata odlučilo je krenuti u borbu s ciljem spašavanja života zaposlenika u jeku Amazonova bezobzirnog lova za profitom i udovoljavanja kupcima.