Američki dostavljački gigant ugovorio je preuzimanje finske kompanije za sedam milijardi eura, proširivši agresivnu ekspanziju u brojnim europskim zemljama. Što u međuvremenu radi njegova ovdašnja konkurencija?
Američka firma DoorDash preuzet će Wolt za vrtoglavih sedam milijardi eura, a cilj im je proširiti svoj doseg u Europi, prenosi Verge. Osnovan 2015., Wolt je kompanija koja ugovara poslove s dostavljačima koji pak raznose sve od namirnica do elektroničke robe. Finska firma trenutno djeluje u 23 zemlje diljem Europe.
DoorDash i Wolt službeno su objavili prijenos svih dionica otvorivši vrata Europe američkoj kompaniji koja, podsjećamo, trenutno operira u SAD-u, Kanadi, Japanu i Australiji.
'Ujedinjenjem snaga uvjereni smo da ćemo ubrzati razvoj proizvoda te povećati fokus na svako tržište i vrijednost usluge koju pružamo potrošačima, trgovcima i samim dasherima (zaposlenicima) i kuririma diljem svijeta', rekao je Tony Xu, suosnivač i direktor DoorDasha. Svi Woltovi zaposlenici, njih 4000, nastavit će raditi za DoorDash, uključujući Woltova direktora Mikija Kuusija, koji će zauzeti vodeće mjesto u DoorDash Internationalu. Dogovor će službeno biti zaključen u drugoj polovici iduće godine.
Agresivna ekspanzija
DoorDash je, pored objave o kupnji Wolta, objavio podatke o zaradi u trećem kvartalu 2021. Ona je porasla za 45 posto u odnosu na prošlu godinu te je dosegla 1,3 milijarde dolara u odnosu na 879 milijuna u 2020. Broj narudžbi također je porastao za 44 posto, s 236 na 347 milijuna.
Američka firma za dostavu već je pojela manje konkurente poput Caviara, koji je kupila 2019., kao i kompaniju za robotsku izradu salata Chowbotics u prvom dijelu 2020. Slična je sudbina 2019. zadesila i Scotty Labs - startup koji radi na daljinski upravljanim vozilima i pokušava ostvariti san autonomnih dostava. DoorDash se okušao i u polju autonomnih robotskih dostavljača te je s GM-om 2019. dostavljao hranu pomoću autonomnih vozila.
Premda je robotizacija jedna od njihovih dugoročnih vizija, DoorDash se i dalje usredotočuje na ljude. Kompanija je ranije ovog mjeseca isporučila novi set značajki pod imenom SafeDash, svojevrsnu tipku za prvu pomoć koja dostavljačima omogućava zvanje broja za hitnu pomoć. Neki, doduše, tvrde da aplikacija koja umjesto dostavljača zove 912 nije korisnija od toga da oni nazovu 912. Bolje bi rješenje, piše izvor, bila mogućnost izbjegavanja opasnijih ruta.
A što je s konkurencijom?
Kao i u ostatku svijeta, posao dostave zbog pandemije cvjeta kao nikad dosad. Hrvati su u posljednje dvije godine naučili naručivati iz restorana putem raznovrsnih aplikacija, a neke od njih uspjele su se etablirati kao dominantan izvor brze hrane, kućnih potrepština i, u nekim slučajevima, potrošačke elektronike.
Glovo
Kompanija najbliža Woltu španjolski je Glovo. On je u našim krajevima, osim po velikom broju dostavljača, najpoznatiji po preuzimanju hrvatskog sustava za dostavu Pauza, a kupio ga je za 170 milijuna eura. Pauza je nakon akvizicije neko vrijeme koristila vlastitu aplikaciju, nakon čega su korisnici dobili poveznice za preuzimanje aplikacije Glova.
Glovo su 2015. osnovali Ocar Pierre i Sacha Michaud. Pierre se nakon studija na Georgia Techu i sve većeg tržišnog interesa za on-demand poslovanje vratio u Barcelonu te otvorio kompaniju u suradnji s Michaudom, kako piše na službenoj stranici, u tom trenu već tržišnim veteranom. Kompanija se od osnivanja proširila na 23 zemlje te ima dominantno mjesto u Europi i do danas obavila je preko 255 milijuna dostava.
Bolt Food
Još jedna često viđana usluga dostave vuče korijene iz usluge prijevoza taksijem. Bolt je osnovao Estonac Markus Villig nakon što je kao devetnaestogodišnjak 2013. napravio prvu verziju aplikacije koja je trebala olakšati i pojeftiniti tamošnje usluge taksija, a koje su, kažu iz Bolta, u to doba bile jako skupe. Projekt je započeo s 50 vozača, koje je Villig osobno zaposlio, te je doživio velik uspjeh.
Bolt je danas jedna od najbrže rastućih platformi za prijevoz na svijetu s preko 50 milijuna korisnika u preko 40 zemalja. U Hrvatskoj, pored prijevoza, nudi dostavu hrane.
Pitanje je, doduše, koliko će se europski sustav dostave promijeniti nakon što na scenu stigne kompanija koja je jednog od najvećih dostavljača u Uniji kupila za sedam milijardi eura.