Većina današnjih pametnih telefona ima solidne performanse, pristojan vijek trajanja baterije i oku ugodan dizajn. No kad kupci nemaju potrebe kupovati nove telefone koji su sve sličniji jedni drugima, poput modernih automobila, proizvođačima ne preostaje drugo nego pokušati izmisliti neki novi hype
Kineski proizvođač pametnih telefona Vivo objavio je nedavno videozapis koji podsjeća na jednu od inovacija ovog brenda iz prošle godine: pop-up kameru koja iskače iz mobitela, zbog čega i najpametniji telefon podsjeća na Kodakove i slične 'idiot kamere' s bljeskalicom iz druge polovice prošlog stoljeća.
Vivo ne odustaje od provedbe koncepta takozvane Elevated Front Camere. Ovogodišnje inovacije uključuju telefon bez priključaka, kakav je upravo predstavio Meizu na svom modelu Zero. Nagađa se da bi i novi Vivo na kraju mogao izgledati poput oblutka s plaže ili onog čudesnog metalnog sapuna za skidanje mirisa češnjaka s prstiju.
Što se to događa s pametnim telefonima, pitaju se brojni analitičari, a među njima i novinarka magazina Wired Lauren Goode. Hoće li ubuduće naše uokvirene staklene pločice skrivati pop-out kamere, hoće li imati sklopive zaslone, ureze s rupicama i nevidljive senzore otiska prsta? Hoće li se doista te značajke nuditi tržištu kao inovacije? Svašta će se pokušati kako bi se 'zreo' proizvod prodao kao nov i uzbudljiv, smatra Goode, a ona nije jedina koja misli tako.
Novi trend - telefoni na rasklapanje
Koncept preklopivog zaslona definitivno nije nov, no to nije smetalo kineskom proizvođaču zaslona Royole da krajem listopada prošle godine pokrene hype oko svog fleksibilnog 7,8-inčnog zaslona nazvanog FlexPai. Tjedan kasnije Samsung je pak pokazao svoj koncept sklopivog telefona koji stane u svačiji džep, a potom se otvara u 7,3-inčni zaslon.
Wall Street Journal piše kako će se i Motorola Razr vratiti u obliku pametnog telefona s preklopivim zaslonom. A preklopni telefon predstavit će i Oppo na MWC skupu u Barceloni, zakazanom za kraj veljače.
Tehnologija fleksibilnih zaslona postala je navodno dovoljno dobra da su proizvođači pametnih telefona povjerovali u to kako se može komercijalizirati i iskoristiti u izradi pametnih telefona za svačiji, ne baš najplići džep.
Što nas čeka u skoroj budućnosti?
Wayne Lam, glavni analitičar tvrtke IHS Markit, predviđa dva scenarija. Prema prvom, izrađivat će se veći preklopni uređaji nalik telefonu koji će se rasklapanjem pretvarati u 7 ili 8-inčne tablete. Drugi je put daljnje smanjivanje uređaja. 'Uzmete telefon i presavijete ga na pola ili ga zamotate oko ručnog zgloba i on postaje nosiv', prognozira Lam.
Izazovi su veliki, ekonomski, marketinški, pa čak i ergonomski. Svaki novi proizvod, pa tako i (ra)sklopivi telefon, ima smisla samo ako ga kupci prihvate kao zamjenu za postojeće telefone i tablete.
Čak i obični, nesavitljivi telefoni doživjet će dizajnerske preinake. Nepopularni zub, kojim su se kitili mnogi telefoni proizvedeni u posljednje dvije godine, mogao bi otići u zaborav. Vivova pop-up kamera samo je jedan način na koji se zaslon može iskoristiti od ruba do ruba. Zaslon modela Honor View 20 pak neke podsjeća na perforatorom izbušene rupice u registratoru. A naveliko se govorilo kako će i Samsungov Galaxy dobiti rupice na licu.
Ekrani razvučeni od ruba do ruba natjerali su konstruktore da osmisle nov način prepoznavanja vlasnika telefona. Kao što sada imaju zube, nekad su pametni telefoni imali 'brade', dijelove telefona ispod ekrana u koji bi se lijepo smjestili senzori otiska prsta. Sad kad se zasloni protežu do sva četiri ugla, senzor se može smjestiti jedino ispod samog zaslona. I upravo su to nedavno učinili Vivo, Oppo i Xiaomi. Treba očekivati da će ih slijediti i drugi proizvođači.
Ako su svi dobri, kako izabrati najbolji
Pametni telefoni postali su - dosadni, zaključuju mnogi analitičari poput Wiredove Lauren Goode. Većina ih sada ima dobre kamere, pristojan životni vijek baterije, lijepe zaslone i softver optimiziran za rad na hardveru nižeg stupnja. Kupci nemaju potrebe kupovati nove telefone kad su iz dana u dan svi oni sve sličniji jedni drugima, poput modernih automobila. A i dobrodošle promjene i poboljšanja često su praćeni nerazumljivim objašnjenjima koja kupcima malo toga znače.
Kao rezultat toga, proizvođači pametnih telefona čine sve što mogu kako bi oni opet izgledali uzbudljivo.
'Funkcionalno, oni se ne razlikuju puno', smatra David Webster iz dizajnerske tvrtke IDEO. 'Simbolika postaje sve važnija. Koji brend nudi najbolju priču? Čiji je uređaj najprestižniji simbol? iPhone je dugo vremena pobjeđivao na tom području, no sad mu ravnopravno konkuriraju i drugi igrači', smatra Webster.